راست‌ افراطی در انتخابات ایالتی آلمان مرکل را شکست داد

نظرسنجی‌ها از افزایش دو برابری آرای حزب «ای‌اف‌دی» حکایت داشت

گردهمایی حزب راست افراطی ای‌اف‌دیChristof STACHE / AFP

طبق نتایج پس از رای‌گیری روز یک‌شنبه، حزب راست افراطی آلمان توانست در انتخابات منطقه‌ای رأی بیشتری از حزب آنگلا مرکل به دست آورد.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که حزب آلترناتیو آلمان(ای‌آف‌دی) در انتخابات ایالت تورینگن با کسب ۲۳.۵ درصد آرا یعنی بیش از دو برابر رأی پنج سال پیش خود در جایگاه دوم قرار گیرد.

این حزب مهاجرستیز ماه قبل هم در ایالت‌های شرقی براندنبورگ و ساکسونی به پیروزی‌هایی دست یافته بود.

بیورن هوک رهبر ای‌اف‌دی در تورینگن معلم سابق تاریخ است و بنای یادبود هولوکاست در برلین را «بنای شرم‌آور» خوانده بود. اظهارات وی به قدری افراطی است که حتی هم‌حزبی‌های خودش هم سعی می‌کنند، شباهت‌های آن با نوشته‌های آدلف هیتلر را لاپوشانی کنند.

بیورن هوک در جریان تبلیغات انتخاباتی

آقای هوک روز یک‌شنبه در جمع هواداران گفت که ای‌اف‌دی «حزب مردم تمام آلمان خواهد شد.» و افزود که نتایج مقدماتی انتخابات «به وضوح نشان می‌دهد که حرف بخش بزرگی از اهالی تورینگن این است که وضعیت کنونی نباید ادامه یابد و به ایجاد دگرگونی  نیاز داریم...این خواست را باید جدی گرفت».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حزب چپ‌گرای دی‌لینکه که در ائتلاف با حزب سبزها و حزب سوسیال دمکرات(اس‌دی‌پی) قدرت در این منطقه را در دست داشته است بالاترین سهم از آرا را یعنی ۳۰.۱ درصد به دست آورد و حزب محافظه‌کار اتحادیه دمکرات مسیحی(سی‌دی‌یو) صدر اعظم آلمان نیز با کسب ۲۲.۱ آرا در جایگاه سوم قرار گرفت.

این نتایج نشانگر افت چشم‌گیر در آرا «سی‌دی‌یو» نسبت به سال ۲۰۱۴ است که بالاترین رأی یعنی ۳۳.۵ درصد آرا را به دست آورده بود.

آرای حزب اس‌دی‌پی هم افت داشت و با کسب اندکی بیش از ۸ درصد آرا چهارم شد. یعنی بعید است که ائتلاف «سرخ-سرخ-سبز» کنونی بتواند دوباره اکثریت را در مجلس ایالتی به دست آورد.

با توجه به آن که حزب سی‌دی‌یو ائتلاف با حزب دی‌لینکه یا حزب ای‌اف‌دی را رد کرده است محتمل‌ترین گزینه تشکیل دولت اقلیت دی‌لینکه است.

بودو راملو که در سال ۲۰۱۴ اولین وزیر ایالتی حزب دی‌لینکه شده بود می‌گوید: به وضوح احساس قدرت می‌کنم. خواست رای‌دهندگان هم به وضوح قرار گرفتن حزب من در قدرت است و من این مسئولیت را به عهده می‌گیرم.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent