تخم مرغ قطعا گران‌تر می‌شود

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران خبر از افزایش قطعی قیمت تخم مرغ داد

پیش از این احمد وحیدی، وزیر کشور نیز پیش از این خبر این افزایش قیمت را اعلام کرده و گفته بود که مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن تغییر قیمت دارند - ATTA KENARE / AFP

ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران خبر از افزایش قطعی قیمت تخم مرغ داد.

نبی‌پور با نرمال خواندن وضعیت بازار تخم مرغ و همچنین پایین دانستن قیمت‌ها گفت: «مرغداران ما در حال ضرر بوده و مدت‌هاست که حداقل ۱۳تا ۱۵ هزار تومان به ازای هر یک کیلوگرم، از جیب خود هزینه می‌کنند که این رقم کمی نیست. آقایان نیز همواره می‌گویند تا آخر شهریور تحمل کنید تا در قیمت‌ها اصلاحاتی صورت گیرد.»

نبی‌پور دلیل افزایش قیمت‌ها را ضرردهی مرغ‌داران خواند و گفت: «قطعا افزایش قیمت خواهیم داشت. بنابر وعده دولت ۳۱ شهریور قیمت‌ها تعدیل می‌شود. همچنین با سرد شدن هوا و بازگشایی مدارس، مطابق روال سال‌های گذشته، افزایش قیمت تخم مرغ را شاهد خواهیم بود. اگر به قیمت تمام شده ۴۸ هزار تومان نرسیم، مرغ‌داران مرغ‌های خود را به کشتارگاه داده چون امکان متحمل شدن ضرر را ندارند. در حال حاضر یک واحد گله که سنی زیر ۶۰ هفته داشته باشد، ماهی ۹۰۰ میلیون تومان برای مرغ‌دار هزینه دارد.»

پیش از این احمد وحیدی، وزیر کشور، نیز پیش از این خبر این افزایش قیمت را اعلام کرده و گفته بود که فقط مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن تغییر قیمت دارند و هیچ کالای دیگری حق افزایش قیمت ندارد.

حذف یارانه نان فانتزی و بعد نان سنتی و چهار قلم کالای اساسی دیگر از مهم‌ترین دلایل این گرانی است. یارانه پنج کالای اساسی نان، شیر، تخم مرغ، روغن و مرغ حذف و براساس الگوی مصرف به مردم «کالابرگ الکترونیک» داده می‌شود، اما تا پیش از اجرای کامل این طرح قرار بود که یارانه آن به صورت نقدی به مردم داده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گران شدن تخم مرغ را اصلاحات قیمت، خواند و گفت: «این اصلاحات باید انجام شود تا تولیدکننده‌ها توانایی دوام برای ادامه کار را داشته باشند. قیمت تمام شده یک کیلو تخم مرغ در حال حاضر ۴۸ هزار تومان است که حتی اگر با ۱۰ درصد افزایش قیمت همراه باشد، به رقمی افزون بر ۵۰ هزار تومان می‌رسد.»

نبی‌پور در ارتباط با افزایش قیمت نهاده‌ها گفت: «زمانی که قیمت نهاده‌ها ۶ برابر می‌شود، طبیعی است که افزایش قیمت تخم مرغ را نیز به همراه داشته باشد؛ تا قبل از این اتفاق، تخم مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی به رقمی نزدیک ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان بود که در حال حاضر با ارزی که به ۶ برابر افزایش یافته، به قیمت ۳۴ هزار تومان رسیده که حتی دوبرابر قیمت سابق نیز نیست؛ در صورتی که نهاده‌ها حدود ۷۰-۷۵ درصد قیمت تمام شده را تشکیل می‌دهد.»

ستاد تنظیم بازار در اردیبهشت‌ماه، پس از حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی، قیمت هر شانه تخم‌مرغ را ۷۶ هزار تومان اعلام کرد، اما بعد از گذشت حدود دو ماه قیمت هر شانه تخم مرغ به صد هزار تومان رسید. این در حالی بود که دولت اعلام کرده بود این کالای اساسی گران نخواهد شد. از سوی دیگر تولیدکنندگان هم معتقدند با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، قیمت پایین‌تر از این نیز برای آن‌ها به‌صرفه نیست.

حال با وجود افزایش قیمت ۲۴ هزار تومانی هر شانه تخم مرغ باز هم قرار است این کالای اساسی گران‌تر شود. گزارش مرکز آمار ایران از قیمت اقلام خوراکی در خرداد ۱۴۰۱، افزایش سرسام‌آور بهای خوراکی‌ها را نشان می‌دهد و آشکار می‌کند که بهای برخی اقلام در فاصله یک ماه حدود ۲۵۰ درصد افزایش یافت. اما با وجود همه این مشکلات جمهوری اسلامی در حال هزینه چندصد میلیاردی برای راهپیمایی حکومتی اربعین است تا بار دیگر مسائل ایدئولوژیک را بر معیشت مردم ترجیح دهد.