اسرائیل «اطلاعات مهمی» درباره برنامه هسته‌ای ایران را در اختیار آمریکا گذاشت

رئیس موساد: «تا زمانی که حکومت ایران به فریب دادن جهان ادامه می‌دهد، ساکت نمی‌مانیم»

رئیس موساد پیش‌تر نیز ادعای صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را «دروغین» خوانده و از آمریکا خواسته بود برای احیای برجام عجله نکند ‌ـTwitter/@100YazarNews

دیوید بارنیا، رئیس سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائيل (موساد) در جریان سفر به آمریکا به مقام‌های این کشور گفت که اسرائیل نمی‌تواند کنار بماند و اجازه دهد که حکومت ایران به «فریب جهان» درباره برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد.

شبکه خبری آی ۲۴ نیوز گزارش داد رئیس موساد در این سفر «اطلاعاتی حساس» درباره اقدام‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را در اختیار مقام‌های ایالات‌متحده گذاشت.

دیوید بارنیا، روز پنج‌شنبه ۱۷ شهریور (۸ سپتامبر) پس از پایان نشست‌های امنیتی با مسئولان ارشد آمریکایی تاکید کرد که اسرائیل تا زمانی که حکومت ایران به فریب دادن جهان ادامه می‌دهد، ساکت نمی‌ماند.

رئیس موساد روز دوشنبه ۱۴ شهریور با هدف متقاعد کردن ایالات‌متحده برای توقف مذاکرات هسته‌ای به واشنگتن سفر کرد. او در جریان این سفر با ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا، لوید آستین وزیر دفاع، کریستوفر ری، مدیر دفتر تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) و دیگر مقام‌های امنیت ملی و مسئولان بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس بیانیه منتشرشده از سوی دفتر یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، مسئولان آمریکایی در این گفت‌وگوها تاکید کردند که ایالات‌متحده خود را در برابر محافظت از امنیت اسرائیل متعهد می‌داند و درباره مسائل منطقه‌ای که با امنیت اسرائیل پیوند دارد، در ارتباط کامل با این کشور اقدام خواهند کرد.

مقام‌های آمریکایی همچنین گفتند که اجازه نخواهند داد جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس موساد پیش‌تر نیز ادعای صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را «دروغین» خوانده و از آمریکا خواسته بود برای احیای برجام عجله نکند.

روزنامه تایمز اسرائیل روز چهارشنبه ۱۶ شهریور گزارش داد که مقام‌های ارشد آمریکا به یائیر لاپید اطمینان داده‌اند که توافق هسته‌ای با ایران در آینده نزدیک امضا نخواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعای صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود را مطرح می‌کند بااین‌حال در ماه‌های اخیر دست‌کم پنج مقام حکومتی درباره توان دستیابی به سلاح هسته‌ای سخن گفته‌اند.

کمال خرازی وزیر سابق امور خارجه، محمدجواد لاریجانی، معاون پیشین وزارت امور خارجه، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و اسماعیل کوثری، فرمانده سابق سپاه پاسداران و علاءالدین بروجردی، پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در دو ماه اخیر با تهدید تلویحی آمریکا ادعاهایی را درباره توانایی ساخت بمب هسته‌ای در ایران مطرح کردند. آخرین آن‌ها نیز بروجردی بود که در سخنانی تهدیدآمیز گفت در صورت ادامه تحریم‌ها، ایران نیز می‌تواند مثل کره‌شمالی آزمایش هسته‌ای انجام دهد.

بر اساس توافق‌نامه برجام، حکومت ایران متعهد شده بود که از راه‌اندازی سانتریفیوژ پیشرفته که برای غنی‌سازی اورانیوم در خلوص بالا استفاده می‌‌شود، خودداری کند اما طبق گزارش اخیر آژانس، میزان ذخایر اورانیم ایران به طور چشمگیری افزایش یافته و به بیش از ۵۵ کیلوگرم رسیده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید اگر حکومت ایران به روند غنی‌سازی اورانیوم خود کمی بیشتر ادامه دهد، اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت سلاح اتمی در اختیار دارد.