‎‌واکنش تهران به گرمازدگی ۱۰ هزار زائر اربعین در مرز: عراق مقصر است

گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که در چند روز اخیر، در گذرگاه‌های مرزی ایران، هزاران نفر دچار گرمازدگی شده و تعدادی نیز در اثر سوانح رانندگی و حوادث دیگر دچار مصدومیت شده‌اند و شماری نیز جان خود را از دست داده‌اند

«با توجه به افزایش گرما در عراق، هم‌اکنون گرمازدگی مهم‌ترین نگرانی در خصوص زائران پیاده اربعین است»-تنسیم

درحالی که مقام‌های جمهوری اسلامی با صرف صدها میلیارد تومان، اختصاص بخش عمده‌ای از امکانات کشور و ارائه مشوق‌هایی از جمله وام، مراسم پیاده‌روی اربعین را از مراسمی مذهبی به مراسمی ایدئولوژیک و تبلیغاتی تبدیل کرده‌اند، اکنون با بروز بحران مدیریت جمعیت در گذرگاه‌های مرزی و گرمازدگی بیش از ده هزار نفر، آن‌ها عراق را مقصر معرفی کرده و از خود رفع مسئولیت می‌کنند.

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور، از گرمازدگی ۱۰ هزار و ۳۲۵ هزار نفر از افراد شرکت‌کننده در پیاده‌روی اربعین خبر داد و گفت: «علائم گوارشی، گرمازدگی و سردرد شدید در این افراد مشاهده شده است.»

سخنگوی سازمان اورژانس کشور، عصر پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱، گفت: «با وجود پیش‌‍بینی و توصیه‌های کمیته بهداشت و درمان اربعین، بسیاری از زائران دچار درجات مختلفی از گرمازدگی از سر درد ساده تا بستری در مراکز درمانی شده‌اند.»

سخنگوی سازمان اورژانس کشور افزود که شمار افرادی که در مرزهای مختلف کشور دچار گرمازدگی شده‌اند فقط در روز پنجشنبه بیش از ۴۲۵ نفر بوده است.

خالدی با بیان اینکه بیشترین گرمازدگی در استان ایلام و در مرز مهران مشاهده شده است، گفت که به همین منظور، سه دستگاه اتوبوس آمبولانس در این مرز مستقر شده است و کارهای اورژانسی برای افراد در حدی انجام می‌شود که با سرم درمانی و احیا بتوانند به مسیر خود ادامه دهند.

سخنگوی سازمان اورژانس با اشاره به اینکه در ساعت‌های گرم، پیاده‌روی عامل تشدید‌کننده گرمازدگی است، افزود: «در حال حاضر ترافیک سنگینی از خودروها از شهر مهران به سمت پل زائر مشاهده می‌شود که در نقطه صفر مرزی و مرز ممکن است همه افراد دچار مشکل شوند و افراد باید سفر خود را در پیاده‌روی اربعین مدیریت کنند.»

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور، تاکید کرد که در حال حاضر همه امکانات وزارت بهداشت و درمان و سازمان اورژانس کشور برای ارائه خدمات به شرکت‌کنندگان در پیاده‌روی اربعین در حالت آماده‌باش است.

در حالی‌که سخنگوی اورژانس به‌صراحت آمار ۱۰ هزار نفری گرمازدگی مربوط به گذرگاه‌های مرزی ایران را اعلام کرد، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دولت رئیسی، گفت که تمهیدات عراق در مورد مقابله با گرمازدگی زائران خوب است اما کافی نیست.

 وزیر بهداشت گفت: «با توجه به افزایش گرما در عراق، هم‌اکنون گرمازدگی مهم‌ترین نگرانی در خصوص زائران پیاده اربعین است.»

عین‌اللهی همچنین با رفع مسئولیت از خود و وزارتخانه تحت امرش، گفت: «وزارت بهداشت در خاک کشور عراق مسئولیت نخواهد داشت و تنها هلال احمر ایران خدماتی را به زائران در خاک کشور عراق ارائه خواهد داد و با مراکز درمانی ایران در ارتباط است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی، با بیان اینکه هشت هزار اتوبوس برای مراسم انتقال افراد در مراسم اربعین تهیه شده بود، گفت که هشت هزار اتوبوس دیگر نیز لازم بود که از این تعداد سه هزار دستگاه اتوبوس از ارگان‌ها تامین شده و این روزها عازم مرزها خواهند شد.

مخبر با اشاره به ازدحام و گرمازدگی افراد شرکت‌کننده در پیاده‌روی اربعین، گفت: «حجم زوار تناسبی با ظرفیت‌های عراق ندارد، هرچند تلاش‌هایی هم کرده‌اند تا امکانات را فراهم کنند اما امکانات این کشور جوابگوی این وضعیت نیست.»

معاون اول رئیسی برای حل مشکل گرمازدگی‌ها هزاران نفر از شرکت‌کنندگان در این مراسم نیز گفت که دو هواپیمای آب‌پاش برای این کار در نظر گرفته شده است و باید زودتر فعالیت خود را در جهت خنک‌سازی مسیر زوار آغاز کنند.

مراسم پیاده‌روی اربعین که در گذشته به‌عنوان مراسمی مذهبی و به شکل محدود برگزار می‌شد، در سال‌های اخیر از طرف حکومت ایران به مراسمی ایدئولوژیک و و حکومتی تبدیل شده است و جمهوری اسلامی از آن برای تبلیغات حکومتی بهره می‌گیرد.

شیوع کرونا برگزاری این مراسم را با محدودیت شدید مواجه کرده بود، اما در سال‌ جاری، مقام‌های جمهوری اسلامی برای برگزاری گسترده آن مشوق‌های مختلفی تعیین کرده‌اند.

پرداخت وام سه تا پنج میلیون‌تومانی با بازپرداخت از محل یارانه، تخصیص بخش عمده امکانات حمل‌ونقل زمینی و هوایی کشور برای انتقال مسافران به مرزها و شهرهای زیارتی عراق، تدارکات گسترده برای توزیع غذا و آب در مسیرهای داخل ایران و عراق و تسهیل خروج از کشور برای افراد فاقد پاسپورت یا با پاسپورت‌های تاریخ‌گذشته، از جمله این اقدام‌ها است.

گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که در چند روز اخیر، در گذرگاه‌های مرزی ایران، هزاران نفر دچار گرمازدگی شده و تعدادی نیز در اثر سوانح رانندگی و حوادث دیگر دچار مصدومیت شده‌اند و شماری نیز جان خود را از دست داده‌اند.

با وجود آنکه مقام‌های حکومتی و نهادها و وزارتخانه‌های مختلف در ایران طی چند هفته گذشته از اختصاص امکانات گسترده و همچنین میلیاردها تومان بودجه برای برگزاری پیاده‌روی اربعین خبر داده‌اند، اما محل دقیق هزینه این بودجه‌ها مشخص نیست. آن‌ها اکنون با بروز بحران در مدیریت جمعیت شرکت‌کننده در این مراسم در گذرگاه‌های مرزی، عراق و کمبود امکانات این کشور را مسئول این مشکلات معرفی می‌کنند.

بیشتر از جهان