سرکرده گروه داعش در لیبی کشته شد

المهدی دنقو یکی از عوامل کشتار مسیحیان مصری در لیبی بود

Getty

میلود الزاوی، سخنگوی نیروهای ویژه لیبی، از کشته شدن المهدی دنقو، سرکرده گروهک داعش در این کشور، خبر داد. گفته می‌شود که المهدی دنقو یکی از عاملان کشتار ۲۲ مسیحی قبطی مصری در سال ۲۰۱۵ بود.

مصطفی بکری، سردبیر روزنامه مصری الاسبوع، با اعلام خبر هلاکت المهدی دنقو و تمجید از ارتش ملی لیبی، در توییتی نوشت: «سرانجام روز انتقام فرا رسید. نیروهای مسلح لیبی با کشتن او و همراهانش، آنان را به سزای اعمالشان رساندند.»

این عضو مجلس مصر در مصاحبه‌ای تلویزیونی هم گفت که ارتش لیبی ده‌ها تن از عناصر گروهک تحت تعقیب داعش در مصر را دستگیر کرده است.

خالد المحجوب، فرمانده نیروهای شرق لیبی، نیز در واکنش به کشته شدن سرکرده داعش در عملیات ویژه ارتش این کشور، گفت: «المهدی دنقو یکی از خطرناک‌ترین تروریست‌ها و عامل کشتار ۲۲ مسیحی قبطی در سرت بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشتار سال ۲۰۱۵ مسیحیان مصری در لیبی به دست شاخه داعش در این کشور، موجی از واکنش‌های جهانی را در پی داشت و در مصر نیز هفت روز عزای عمومی اعلام شد. رئیس‌جمهوری مصر در دیدار با رهبران جامعه قبطی این کشور تاکید کرد: «اینکه فرزندان ما در لیبی گردن زده شوند و ما کاری نکنیم، پذیرفتنی نیست.»

لیبی در آن سال‌ها با هرج‌ومرج‌های پس از سقوط معمر قذافی دست‌وپنجه نرم می‌کرد و شبه‌نظامیان مسلح از جمله گروه داعش، در این کشور به قدرت رسیده بودند.

المهدی دنقو، سال ۱۹۸۱ در شهر سرت لیبی به دنیا آمد. او قبل از پیوستن به داعش، در یمن آموزش نظامی دید و مدتی نیز در اردوگاه‌های گروه رزم اسلامی لیبی حضور داشت. او سپس به البغدادی و دیگران رهبران گروه داعش نزدیک شد و مدتی هم در «دادگاه شریعت دولت اسلامی» موصل فعالیت می‌کرد.