«بیتل» داعشی به حبس ابد محکوم شد

الشافی الشیخ به قتل گروگان‌های آمریکایی در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ متهم است

به‌دلیل لهجه این اعضای گروه داعش، به آن‌ها لقب «بیتلز» (یک گروه راک بریتانیایی) داده شده بود‌ـ SYRIAN DEMOCRATIC FORCES / AFP

الشافی الشیخ، یکی از اعضای گروه داعش با نام مستعار «بیتل»، به‌دلیل نقش اصلی‌ که در قتل گروگان‌های آمریکایی داشت، به حبس ابد محکوم شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، دادستان‌ها در جلسه صدور حکم این متهم گفتند که الشافی الشیخ بدنام‌ترین و بلندپایه‌ترین عضو گروه دولت اسلامی (داعش) است که تاکنون در دادگاهی در ایالات متحده محکوم شده است.

یک دهه پیش، الشیخ و همقطاران بریتانیایی‌اش به نام‌های الکساندا کوتی و محمد اموازی یک طرح گروگان‌گیری گروه داعش را هدایت کردند و موفق شدند تعدادی از غربی‌ها را به اسارت بگیرند. آن‌ها همیشه با نقاب میان گروگان‌ها حضور داشتند و باعث ترس آن‌ها می‌شدند. به‌دلیل لهجه این اعضای گروه داعش، به آن‌ها لقب «بیتلز» (یک گروه راک بریتانیایی) داده شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از اینکه هیئت منصفه، این متهم را در گروگان‌گیری، قتل و جرایم دیگر مجرم شناخت، حکم حبس ابد برای او صادر شد.

اتهام اعضای گروه بیتلز داعش با مرگ چهار گروگان آمریکایی مرتبط بود: جیمز فولی، استیون ساتلوف، پیتر کاسیگ و کایلا مولر. همه این آمریکایی‌ها به‌جز مولر با بریدن سرشان مقابل دوربین به قتل رسیدند. ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، مولر را قبل از اینکه کشته شود، به بردگی گرفته و چند بار به او تجاوز جنسی کرده بود.

این افراد در میان ۲۶ گروگانی بودند که بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ به اسارت گرفته شدند؛. در آن زمان، گروه داعش بخش‌هایی از عراق و سوریه را تحت کنترل داشت.

در جریان برگزاری جلسه دادگاه، گروگان‌های زنده‌مانده شهادت دادند که از حضور بیتلز داعشی در زندان‌های مختلفی که به آن‌ها منتقل می‌شدند، می‌ترسیدند. الشیخ و دیگر اعضای این گروه نقش کلیدی در مذاکرات گروگان‌گیری ایفا کردند و گروگان‌ها را واداشتند که به خانواده‌هایشان ایمیل بفرستند و درخواست پول کنند.

اعضای این گروه همچنین گروگان‌ها را ضرب‌وشتم و شکنجه می‌کردند و آن‌ها را مجبور می‌کردند با یکدیگر مبارزه کنند تا جایی که بی‌هوش می‌شدند. آن‌ها همچنین این اسرا را مجبور می‌کردند که تصاویر گروگان‌های کشته‌شده را مشاهده کنند.

الشیخ ۳۴ ساله در جلسه استماع روز جمعه صحبت نکرد، اما وکیل او گفت که موکلش برای این حکم درخواست تجدیدنظر خواهد کرد. وکلای الشیخ استدلال کرده بودند که اعتراف او باید به‌دلیل بدرفتاری پس از دستگیری به‌دست نیروهای دفاعی سوریه تحت رهبری کردها در سال ۲۰۱۸، نامعتبر تشخیص داده می‌شد.

بیشتر از جهان