اردوغان: روسیه را دست‌‌کم نگیرید

به‌گفته اردوغان، سیاست‌های «تحریک‌آمیز» غرب در قبال روسیه درست نیست و به نتیجه نخواهد رسید

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در آخرین موضع‌گیری‌اش در قبال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، گفت به نظر نمی‌رسد این جنگ به‌زودی تمام شود. به‌گفته رئیس‌جمهوری ترکیه، آن‌هایی که روسیه را دست‌‌کم می‌گیرند، اشتباه می‌‌کنند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۶ شهریورماه ۱۴۰۱ در گزارشی به‌نقل از رئيس‌جمهوری ترکیه نوشت سیاست‌های به‌گفته او «تحریک‌آمیز» غرب در قبال روسیه درست نیست و به نتیجه نخواهد رسید.

صحبت‌های روز چهارشنبه اردوغان در نشست مشترک خبری با الکساندر ووچیچ، همتای صربستانی‌‌اش، بعد از آن مطرح شد که گزارش‌هایی از تلاش اتحادیه اروپا برای تعیین سقف قیمت خرید گاز روسیه منتشر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهوری روسیه، پیش‌تر تهدید کرده بود که اگر اروپایی‌ها به‌دنبال اجرای چنین تصمیمی باشند، صادرات گاز به اروپا به‌طور کامل قطع خواهد شد.

پوتین روز چهارشنبه نیز تهدید کرد اگر اروپا به‌دنبال «تعیین سقف قیمت گاز» باشد، «نه گاز، نه نفت، نه زغال‌سنگ، نه نفت کوره. هیچ چیزی نخواهیم داد».

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه در گزارشی به‌نقل از صحبت‌های پوتین در مجمع اقتصادی شرق در شهر ولادی‌وستوک روسیه نوشت: «این اروپا است که به منابع انرژی ما احتیاج دارد.» او ایده تحریم انرژی روسیه را «احمقانه» خواند و گفت روسیه به‌اندازه کافی مشتری در آسیا دارد و برای فروش انرژی، به اروپایی‌ها نیازی ندارد.

به‌گفته پوتین، «تقاضا در بازارهای جهانی به اندازه‌ای زیاد است که برای فروش آن مشکلی نداریم.»

به‌گفته رئيس‌جمهوری روسیه، این کشور در برابر تهاجم اقتصادی، مالی و فناوری کشورهای غربی مقاومت کرده، چیزی از دست نداده و در نهایت «حاکمیت ملی» خود را تقویت کرده است.

ترکیه در چند ماه اخیر تلاش کرده است نقش فعال‌تری در بحران اوکراین داشته باشد و به‌عنوان یک «میانجی منطقه‌ای» معرفی شود. اقتصاد ترکیه در حال حاضر دچار تورم شدید است و بالا رفتن بهای انرژی شرایط تورمی در این کشور را تشدید کرده است.

بیشتر از جهان