فرمانده سپاه: دو هزار گردان سایبری سازماندهی کرده‌ایم

جنگ روانی در فضای مجازی از مهم‌ترین ماموریت‌ این گردان‌ها است

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، می‌گوید که این نیروی نظامی در فضای مجازی، دو هزار گردان دارد که در حال تولید محتوا و اجرای عملیات‌اند.

سلامی ضمن اعلام این مطلب، از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات هم دفاع کرد و گفت در صورت راه‌اندازی این شبکه، از «تاثیر دشمن» تا حد زیادی کاسته خواهد شد. به گفته او، در حال حاضر برنامه‌های مختلفی مثل استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی و طراحی موتور جست‌وجو در حال اجرا است که دولت قبلی به آن‌ها اعتقادی نداشت.

سلامی افزود که دولت حسن روحانی یکی از موسسات سپاه پاسداران را «که به دنبال استقلال در فضای مجازی بود» ۵۰۰ میلیارد تومان جریمه کرد. این نخستین‌بار است که فرمانده سپاه از جریمه یکی از واحد‌های سایبری سپاه پاسداران در دولت روحانی خبر می‌دهد؛ این موضوعی است که مقام‌های دولت سابق هم تاکنون درباره آن اظهار‌نظر نکرده‌اند.

سپاه پاسداران در حال حاضر هدایت بزرگ‌ترین پروژه‌های تولید محتوا و عملیات روانی در فضای مجازی را بر عهده دارد و یکی از مهم‌ترین موسسه‌های وابسته آن «سراج» است. از سال ۱۳۸۸ به این سو، فرماندهان این نهاد نظامی بارها از سازماندهی گردان‌های سایبری در فضای مجازی خبر دادند که هدف آن‌ها مبارزه با «جنگ نرم» است. برای این گردان‌های سایبری که اغلب در پایگاه‌های بسیج و مساجد مستقرند و اعضایشان از خانه‌ فعالیت می‌کنند، سالانه میلیارد‌ها تومان هزینه می‌شود.

«ارتش سایبری» یا «گردان سایبری» از افرادی گمنام تشکیل شده است که همسو با اهداف و برنامه‌های حکومت جمهوری اسلامی ایران، در فضای مجازی، فعالیت می‌کنند.از انتشار پست و هشتگ زدن در رسانه‌های اجتماعی گرفته تا هک سایت‌ها و منابع اطلاعاتی سازمان‌ها و افراد در داخل و خارج از ایران، ماموریت‌هایی به شمار می‌روند که جمهوری اسلامی ایران برای این افراد تعیین کرده است. بسیاری از آن‌ها به صورت فردی یا گروهی زیر نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان بسیج مستضعفان کار می‌کنند.

در سال‌های اخیر، ارتش سایبری جمهوری اسلامی علاوه بر فعالیت در رسانه‌های‌اجتماعی، در حمله سایبری به سازمان‌ها و نهادهای خارج از ایران نیز نقش داشته است. یکی از این موارد، حمله گروه سایبری «سایه سیاه» به سرورهای یک شرکت‌ اسرائیلی بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی این اتفاق، کارشناسان سایبری امنیت سایبری اسرائیل اعلام کردند گروه «سایه سیاه» از عوامل دولتی تحت حمایت جمهوری اسلامی تشکیل شده است. 

مقام‌های جمهوری اسلامی علاوه بر این اقدام‌ها، برای محدود کردن دسترسی مردم ایران به اینترنت جهانی هم تلاش‌های گسترده‌ای‌ را آغاز کرده‌اند. آن‌ها امیدوارند با راه‌اندازی اینترنت ملی و تصویب طرح «صیانت» بتوانند فضای مجازی فارسی‌زبان در اختیار بگیرند و بر رفتار کاربران ایرانی در فضای مجازی نظارت کنند.

بسیاری از این طرح‌های بلند‌پروازانه به دلیل محدودیت‌های زیرساختی جمهوری اسلامی، محقق نشدند اما روحانیون حاکم بر ایران در تلاش‌اند تا با اجرای طرح «صیانت»، به برخی از اهداف خود در این زمینه دست یابند.

طرحی که با نام اولیه «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» خبرساز شد، برنامه جمهوری اسلامی برای محدود کردن دسترسی کاربران به رسانه‌های اجتماعی و کنترل آن‌ها از طریق پلتفرم‌های داخلی است. ناظران هشدار داده‌اند در صورت تصویب و اجرایی شدن طرح صیانت، بین ۹ تا ۱۲ میلیون کسب‌وکار آنلاین در معرض نابودی قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از نگرانی‌های اصلی مردم از اجرای طرح صیانت مسدود شدن سرویس‌هایی مثل واتساپ و اینستاگرام و افشای اطلاعات کاربران است.