تلاش ایران برای نوسازی ناوگان نیروی هوایی با جنگنده‌های سوخو-۳۵‌ روسی

آخرین‌بار که ایران جنگنده‌های جدید وارد کرد، سال ۱۹۹۰ بود که ۱۸ فروند میگ-۲۹ و سوخو-۲۴ از اتحاد جماهیر شوروی درحال فروپاشی خرید

از اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی، شایعاتی مبنی‌بر خرید ۲۴ فروند سوخو-۳۵ که روسیه در ابتدا برای مصر ساخته بود، منتشر شد- Yuri KADOBNOV/ AFP

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قصد دارد به‌منظور نوسازی ناوگان هواپیماهای جنگنده‌ این کشور، در بزرگ‌ترین خرید خود در طول ۳۰ سال گذشته، از روسیه  سوخو-۳۵ بخرد.

حمید واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه، ۱۳ شهریورماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا، درباره خرید جنگنده برای نیروی هوایی ارتش، گفت که خرید جنگنده‌های سوخو-۳۵ از روسیه در دستورکار نیروی هوایی است.

او با اشاره به این‌که خرید سوخو-۳۰ در برنامه نیست و فعلا خرید سوخو-۳۵ از روسیه مطرح است، افزود: این موضوع در دستورکار قرار دارد و امیدواریم بتوانیم در آینده به این جنگنده‌های نسل ++۴ دست پیدا کنیم. 

جنگنده‌های نسل ++۴ به جنگنده‌هایی گفته‌می‌شود که کمی پیشرفته‌تر از نسل‌چهارم‌اند و با ارتقای برخی مشخصه‌ها و امکانات، تا اندازه‌ای به نسل پیشرفته‌تر (پنجم) این هواپیماها نزدیک شده‌اند. سوخو-۳۵ یکی از انواع جنگنده‌هایی است که در این رده قرار می‌گیرد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش همچنین اشاره کرده است که تصمیم‌گیری نهایی در زمینه خرید جنگنده سوخو-۳۵ از روسیه، در اختیار فرماندهی ارتش و فرماندهی ستادکل نیروهای مسلح است و نیروی هوایی خود در این زمینه تصمیم نمی‌گیرد..

به نوشته نشریه آمریکایی فوربس، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی به احتمال زیاد برای این خرید، به چراغ سبز ازسوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که قدرتمندترین نیروی مسلح در ایران محسوب می‌شود، نیز نیاز داشته باشد. این درحالی است که سپاه پاسداران همواره از پروژه‌هایی مانند توسعه پهپادهای مسلح بومی و موشک‌های بالستیک به‌جای واردات تسلیحات برای مدرن‌سازی نیروهای مسلح عادی ایران حمایت کرده است.

از اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی، شایعاتی مبنی‌بر خرید ۲۴ فروند سوخو-۳۵ که روسیه در ابتدا برای مصر ساخته بود، منتشر شد. به گزارش فوربس، این شایعات با توجه به سخنان اخیر واحدی و در بحبوحه همکاری نظامی روسیه و ایران که از زمان حمله روسیه به اوکراین به‌طور بی‌سابقه‌ای شدت گرفته، دوباره مطرح شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اواسط ماه اوت، ایران نخستین مجموعه از پهپادهای مسلح شاهد-۱۹۱/۱۹۲ و مهاجر-۶ را به‌عنوان بخشی از قراردادی که برای نخستین‌بار کاخ سفید در ماه ژوئیه فاش کرد، به روسیه تحویل داد. در گزارش فوربس آمده است که کنار هم گذاشتن موضوع و سخنان واحدی، این گمانه‌زنی را تقویت می‌کند که احتمال دارد تهران پهپادهای تهاجمی بسیار مورد نیاز برای جنگ در اوکراین را در ازای سوخو-۳۵های ضروری برای ارتقای نیروی هوایی قدیمی ایران، در اختیار مسکو قرار داده باشد.

همچنین در ادامه این گزارش آمده است که شنیده می‌شود پس از این‌که تهران نخستین مجموعه سوخو-۳۵ نو خود را از روسیه خریداری کرد، ممکن است قصد داشته باشد بیش از ۳۰ جنگنده دیگر را به صورت محلی تولید کند تا نیاز نیروی هوایی ارتش برای دست‌کم ۶۰ جنگنده جدید را برآورده کند.

اوایل سال ۲۰۲۱، گزارش شده بود که ایران به‌دنبال ۳۶ جنگنده جی-۱۰سی (J-10C) از چین است. جالب اینجاست که آن ۳۶ جت چینی نسل ۴.۵ به‌اضافه ۲۴ سوخو-۳۵ که گفته می‌شود تهران در اواخر همان سال از مسکو درخواست کرد، مجموعا ۶۰ فروند هواپیما می‌شد یعنی برابر با همان تعدادی که اعلام شده بود نیروی هوایی به آن‌ها نیاز دارد. به این‌ترتیب، به نظر می‌رسد که تهران ممکن است به‌جای وابستگی بیش‌از حد به مسکو یا پکن، به‌دنبال این باشد که با دستیابی به ترکیبی از جت‌های مدرن روسی و چینی، امنیت خود را تامین کند.

اما براساس گزارش‌ها، چین تمایلی به مبادله جی-۱۰سی با نفت به عنوان بخشی از تجارت مبادله‌ای پیشنهادی ایران نداشت. از سوی دیگر، با توجه به تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ای که برای حمله به اوکراین بر روسیه اعمال شده است، به نظر می‌رسد روسیه بیش از هر زمان دیگری مشتاق گسترش همکاری‌های نظامی-فنی با دیگر کشورهاست. بنابراین، مسکو ممکن است پیشنهادهای چشمگیرتری برای خرید، و احتمالا تولید مشترک پیشرفته‌ترین جت‌های جنگنده نسل ۴.۵ خود به تهران ارائه کرده باشد.

این تلاش‌ها برای نوسازی ناوگان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حالی است که آخرین باری که پیش از این ایران جت‌های جنگنده جدید وارد کرده، در سال ۱۹۹۰ بود که تنها ۱۸ فروند میگ-۲۹ و سوخو-۲۴ از اتحاد جماهیر شوروی درحال فروپاشی خریده است. پس از آن هم به طور اتفاقی جنگنده‌های عراقی میگ-۲۹‌ و میراژ اف-۱ ساخت فرانسه را که در خلال جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ از عراق به ایران پرواز کرده بودند، مصادره و در نیروی هوایی ارتش ادغام کرد.