ادامه بحران آب در همدان؛ آلودگی آب هشترود به آرسنیک

با تداوم بحران آب، بسیاری از ساکنان همدان برای تامین آب شرب، به راه‌های قدیمی متوسل شده‌اند

با وجود اتصال تعدادی از چاه‌ها به شبکه آبرسانی همدان، بحران قطعی آب این شهر وارد سومین هفته شده است و همچنان آب مناطق گسترده‌ای از شهر همدان روزانه تا ۲۰ ساعت قطع است- خبرگزاری فارس

با گذشت بیش از دو هفته از قطع آب شهر همدان، دستگاه‌های دولتی تاکنون فقط به اتصال تعدادی چاه به شبکه آبرسانی این شهر اکتفا کرده‌اند که ساکنان محلی می‌گویند طعم و بوی این آب به گونه‌ای است که حتی بعد از جوشاندن هم قابل استفاده نیست. بحران قطعی و آلودگی آب به هشترود در آذربایجان شرقی نیز رسیده است، تا آن‌جا که نماینده این شهر گفت: «من به‌صراحت اعلام می‌کنم که آب آشامیدنی هشترود حاوی آرسنیک است و تهدیدی برای ساکنان این شهر است.»

حمید عزیزی، سخنگوی صنعت آب و فاضلاب استان همدان، شنبه ۱۲ شهریور، با تایید ادامه بحران آب در همدان، گفت که عملیات لوله‌گذاری خط اضطراری انتقال آب به همدان به پایان رسیده است اما هنوز برای انجام کارهای باقی‌مانده خط انتقال آب سد تالوار به همدان، به چند روز زمان نیاز است.

پیش از این، مهدی غلامی جلال، رئیس کانون وکلای همدان، چهارشنبه ۲ شهریور، در نامه‌ای خطاب به حسن خانجانی موقر، دادستان همدان، بر وجود آرسنیک به میزان «بسیار بیش از حد مجاز» در آب سد تالوار تاکید کرد و در مورد عواقب انتقال و اتصال آب این سد به شبکه آبرسانی شهر همدان هشدار داد.

با وجود اتصال تعدادی از چاه‌ها به شبکه آبرسانی همدان، بحران قطعی آب این شهر وارد سومین هفته شده است و همچنان آب مناطق گسترده‌ای از شهر همدان روزانه تا ۲۰ ساعت قطع است.

روزنامه «پیام ما» در شماره روز شنبه، در گزارشی میدانی از تداوم بحران آب در همدان، تایید کرد که همچنان در ساعاتی از شبانه‌روز آب بیشتر محله‌های همدان قطع می‌شود و آب برخی مناطق نیز به‌ کلی قطع است.

با تداوم بحران آب، بسیاری از ساکنان همدان برای تامین آب شرب، به راه‌های قدیمی متوسل شده‌اند، یا دوباره از آب چاه‌های قدیمی استفاده می‌کنند یا سراغ چشمه‌های اطراف شهر می‌روند.

بر اساس این گزارش، شمار زیادی از اهالی همدان که در منازلشان چاه‌های قدیمی داشتند، حالا سر چاه‌ها را دوباره باز کرده‌اند و از آب چاه استفاده می‌کنند.

در برخی مناطق، از جمله شهرک مدنی همدان، نیز مردم می‌گویند که برخی روزها آب تا ۲۰ ساعت قطع است یا آن‌قدر کم‌فشار است که به طبقات نمی‌رسد و در صورت وصل شدن هم حتی با جوشاندن، قابل استفاده نیست.

اما مدیران شرکت آب و فاضلاب استان همدان درباره کدر بودن و همچنین بوی آب لوله‌کشی این شهر گفتند که از دید آبفا، این آب آلوده نیست و فقط به این دلیل که لوله‌ها یک بار خالی شده‌اند، چنین مشکلاتی پیدا کرده است.

مدیر روابط عمومی و سخنگوی شرکت آبفای همدان به روزنامه پیام ما گفت: «آبفا خود‌پالایی دارد و آزمایشگاه آبفا روزانه میزان کلر در آب را اندازه‌گیری می‌کند و طبق استاندارد بهداشت آب، زمانی که میزان کلر باقی‌مانده در آب بین ۵ دهم تا ۷ دهم باشد، امکان رشد هیچ نوع آلاینده میکروبی یا باکتریایی در آن وجود ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام شرکت آبفای همدان تاکید کرد که شبکه آب همدان با حذف ۵ درصد حجم آب موجود در مدار، در بسیاری از بخش‌ها کاملا خالی شد و کدری و بوی آب به این دلیل است.

از سوی دیگر، فاطمه ترکمانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، در مورد کمبود آب و کاهش رعایت مسائل بهداشتی و افزایش ابتلا به بیماری‌های گوارشی و اسهال در این شهر هشدار داد.

ترکمانی گفت: «آبی که در سیستم لوله‌کشی شهری برقرار می‌شود از نظر سلامت و معیارهای مختلف چون میزان کلر، آلودگی میکروبی، املاح و کدورت به‌دقت پایش می‌شود اما وقتی مردم بعد از باز کردن شیر، در آب کدورت مشاهده کردند، نباید از آن برای آشامیدن یا مصارف مهم استفاده کنند.»

این مقام دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: «در تست‌هایی که بر روی آب‌های کدر انجام دادیم، آلودگی میکروبی مشاهده نشده اما در شرایط کم‌آبی همدان، توصیه می‌شود مردم برای آب شرب از بطری‌های آب معدنی استفاده کنند و اگر چنین امکانی وجود ندارد، با جوشاندن، آب مصرفی قابل شرب خود را تامین کنند.»

او همچنین گفت مردم از آب‌های نامطمئن چون آب چشمه، چاه و رودخانه استفاده نکنند و آب چاه‌های خانگی هم آلودگی میکروبی بالایی دارد و قابل شرب نیست.

حمزه امینی، نماینده هشترود در آذربایجان شرقی، نیز روز شنبه ۱۲ شهریور، گفت: «من به‌صراحت اعلام می‌کنم که آب آشامیدنی هشترود حاوی آرسنیک است و سلامتی ساکنان این شهر را تهدید می‌کند.»

نماینده هشترود و چاراویماق در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آب هشترود دارای آرسنیک است و آب سالم را باید از منابع دیگری تامین کرد، گفت در همین رابطه در جلسه‌ای با حضور محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی، اعلام کرده است که دولت باید به مشکل آب آشامیدنی شهرستان هشترود توجه ویژه داشته باشد.

امینی در ادامه افزود که قرار شده است یک تصفیه‌خانه در کنار سد کلقان ایجاد شود و آب شرب هشترود، چاراویماق و بستان‌آباد از سد کلقان تامین شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد که دولت به بهانه هزینه زیاد ساخت خط انتقال آب از سد کلقان به هشترود، زیر بار تخصیص بودجه برای ساخت این خط لوله نمی‌رود.

امینی گفت که نمی‌‌شود پیش‌بینی کرد مشکل آب آشامیدنی هشترود یک، دو یا پنج سال دیگر رفع می‌شود اما در صورتی که دولت اعتبارات لازم را برای ساخت خط انتقال آب سالم تامین کند، اقدام‌ها برای ساخت آن می‌تواند بلافاصله آغاز شود.