بیش از ۱۱۰هزار نفر از سیلاب‌های اخیر در افغانستان متضرر شده‌اند

وزیرخارجه طالبان: توانایی کمک به سیل‌زدگان را نداریم، جامعه جهانی باید همکاری کند

میزان تلفات انسانی ناشی از سیلاب‌های سال جاری، ۷۵ درصد بیشتر از تلفات سال گذشته است - عکس: AFP

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (اوچا)، روز پنجشبنه ۱۰ شهریور (یک سپتامبر)، آمار تلفات و خسارات ناشی از سیلاب‌های اخیر در افغانستان را منتشر کرد. این آمار نشان می‌دهد در سال جاری میلادی، ۱۱۰ هزار و ۶۰۰ نفر در سراسر افغانستان از سیلاب متضرر شده‌اند و ۱۴ هزار خانه، ۱۶۱ مدرسه، ۷ مرکز بهداشتی و بیشن از ۸۴ هزار هکتار زمین در نتیجه سیل‌های اخیر در افغانستان تخریب شده‌اند.

در همین حال، وزارت امور خارجه طالبان روز پنجشبنه کنفرانسی را برای جمع‌آوری کمک در کابل برگزار کرد. در این کنفرانس، مقام‌های سفارت‌خانه‌های حاضر در افغانستان، مسئولان نهادهای امدادرسان بین‌المللی و وزیران کابینه طالبان حضور داشتند. امیرخان متقی در این کنفرانس به وخامت اوضاع آسیب‌دیدگان سیلاب اشاره کرد و از سازمان‌های بین‌المللی خواست که در زمینه کمک به آسیب‌دیدگان همکاری بیشتری بکنند.

وزیر خارجه طالبان در این نشست، به ناتوانی این گروه در کمک به آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی اخیر اذعان کرد و گفت: «سیلاب‌های اخیر خسارات هنگفتی وارد کرده است و رهبری طالبان به تنهایی از عهده کمک به آسیب‌دیدگان بر نمی‌آید.» او از سازمان‎‌‌های بین‌‌المللی خواست تا در زمینه کمک به سیل‌زدگان، کمک فوری کنند.

به گفته وزیر خارجه طالبان، در نتیجه سرازیر شدن سیلاب‌های اخیر در سراسر کشور، ۲۰۰ تن کشته و نزدیک به ۳۰۰ تن زخمی شدند و افزون بر این، ۱۲ هزار منزل مسکونی و صدها هزار جریب زمین کشاورزی نیز تخریب شده است.

در یک ماه گذشته، مناطق شمالی و شرقی افغانستان به‌دلیل سیلاب‎‌های شدید آسیب دیده‌اند. استان‌ها پروان، پنجشیر، کاپیسا، لوگر، ننگرهار، نورستان و کنر بیشترین میزان آسیب را از این سیلاب‌ها متحمل شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک هفته قبل، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف)، از کشته شدن دست‌کم ۸ کودک و زخمی شدن چندین کودک دیگر در نتیجه سیلاب در شرق افغانستان خبر داد. یونیسف همچنان اعلام کرد که روند کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان سیلاب را آغاز کرده است. اداره هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل نیز از آغاز روند کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان خبر داده است. با این حال، مردم در مناطق سیل‌زده به‌ویژه در شمال افغانستان، از کمبود شدید امکانات اولیه زندگی و بهداشت شکایت دارند.

این در حالی است که در یک ماه گذشته، بیش از ۱۲۰ میلیون دلار به‌عنوان کمک بشردوستانه جامعه جهانی، به طور نقدی به افغانستان ارسال و به حساب یکی از بانک‌های خصوصی واریز شده است. هنوز مشخص نیست که از این پول‌ها چگونه استفاده خواهد شد.

بیشتر از جهان