لاوروف: رهبران روسیه و جمهوری اسلامی دستورالعمل‌های روشنی برای همکاری صادر کرده‌اند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در مسکو: «امروز فرصت داریم در خصوص پیگیری اجرایی شدن توافق‌های روسای دو کشور با هم گفت‌وگو کنیم»

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز چهارشنبه، ۳۱ اوت (نهم شهریور)‌، در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود در مسکو، بر تمرکز روسیه و جمهوری اسلامی به منظور «ایجاد سازوکارهای قابل‌اعتمادی که امکان توسعه همکاری میان دو کشور را بدون توجه به سیاست‌های دیکته‌گونه غرب فراهم می‌کند»، تاکید کرد.

امیرعبداللهیان که سه‌شنبه شب به منظور دیدار و گفت‌وگو با سرگئی لاوروف راهی مسکو شد، ظهر چهارشنبه با حضور در محل وزارت خارجه روسیه، با همتای روس خود دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، لاوروف در این دیدار تاکید کرد که رهبران دو کشور دستورالعمل‌های روشنی را در این زمینه صادر کرده‌اند.

او افزود: «همکاران غربی ما در تلاش برای تسلط کامل بر جهان، به طور هدفمند و سازمان‌یافته کل ساختار روابط بین‌الملل را تخریب می‌کنند. در این زمینه، ما به همراه دوستان خود از جمله جمهوری اسلامی ایران، تلاش می‌کنیم در برابر این اتفاق‌ها مقاومت کنیم. به عقیده ما، ایجاد سازوکارهای قابل‌اعتماد و سازنده میان ایران و روسیه امکان توسعه همکاری‌های دوجانبه سودمند را بدون توجه به هرگونه دستوری از غرب، فراهم می‌کند.»

او تصریح کرد: «امروز باید وظایفی را که رهبران ما در حوزه سیاست خارجی تعیین کرده‌اند، با نگاه به همه حوزه‌های روابط اقتصادی، انسانی و فرهنگی بین کشورهایمان بررسی کنیم.»

به گزارش خبرگزاری فارس، لاوروف در این دیدار گفت: «ما امروز موضوع‌هایی چون احیای بی‌قیدوشرط برجام را بررسی و درباره وضعیت بحرانی در منطقه و هماهنگی‌ها در چارچوب سازمان ملل گفت‌وگو خواهیم کرد. کارهای زیادی داریم و امیدوارم به صورت دوستانه و ثمربخش با هم کار کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 وزیر امور خارجه ایران نیز در دیدار با همتای روس خود از اینکه روابط دو کشور در مسیر درستی قرار دارد، ابراز خرسندی کرد و گفت: «ما بر آنچه بر منافع دو ملت و دو کشور تاثیر می‌گذارد، تمرکز داریم.»

او افزود: «در جریان سفر اخیر ولادیمیر پوتین به تهران، گفت‌وگوهای مهم و سطح بالایی انجام شد. امروز فرصت داریم در خصوص پیگیری اجرایی شدن توافق‌های روسای دو کشور با هم گفت‌وگو کنیم. در عین حال فرصت داریم دیدگاه‌های همدیگر را در خصوص برخی مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای از نزدیک بشنویم و به همکاری‌ها در مجامع بین‌المللی ادامه می‌دهیم. البته در مورد بحران اوکراین هم برخی مقام‌های اروپایی ایده‌هایی مطرح کردند که در این مورد نیز با هم گفت‌وگو خواهیم کرد.»

هم‌زمان با سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به مسکو، خبرگزاری ایسنا، به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که این سفر به دنبال درخواست محرمانه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه برای میانجیگری ایران در جنگ اوکراین انجام گرفته است.

با این حال، وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی و روسیه، در نخستین اظهارات خود پس از دیدار با یکدیگر، اشاره‌ای به جزییات «ایده‌های برخی مقام‌های اروپایی» در مورد جنگ بحران و تلاش احتمالی تهران برای میانجیگری در جنگ روسیه علیه اوکراین نکردند.

جمهوری اسلامی، از حمله نظامی روسیه به اوکراین حمایت کرده است و از جمله علی خامنه‌ای، در دیدار ولادیمیر پوتین، این اقدام را ابتکار عمل درست روسیه خواند.

سفر ناگهانی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مسکو در میانه نگرانی‌های آمریکا از افزایش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه انجام می‌شود. طی دو روز گذشته، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند نخستین محموله «هواپیماهای بدون سرنشین» ایرانی، در اختیار روسیه قرار گرفته است.

در همین حال با اینکه نزدیک به یک هفته از ارائه پاسخ دولت آمریکا به نظرهای حکومت ایران درباره طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام می‌گذرد، جمهوری اسلامی می‌گوید همچنان در حال بررسی پاسخ آمریکا است.