برجام و سازمان‌های یهودی آمریکا؛ مخالفت آیپک، حمایت چپ‌ها

گروه جی استریت، نماینده یهودیان چپ‌گراتر، خواهان احیای برجام است و به‌شدت از این موضع حمایت می‌کند

سازمان جی استریت در وب‌سایت خود، بخشی به نام «دیپلماسی با ایران جواب می‌دهد» راه انداخته است-POOL / Getty Images via AFP

شماری از سازمان‌های یهودی در آمریکا در مورد احتمال احیای برجام ابراز نگرانی کرده‌اند؛ اما دست‌کم یک گروه یهودی آمریکایی وجود دارد که به‌شدت از این توافق پشتیبانی می‌کند. چنانچه انتظار می‌رود، کمیته امور عمومی اسرائیل و آمریکا موسوم به «آیپک» که در آمریکا برای سیاست‌هایی که آن‌ها را حامی اسرائیل می‌داند، لابی می‌‌کند، در صدر مخالفان قرار دارد. علاوه بر این، گروه کمیته یهودیان آمریکا و بنای برت هم اعلام کرده‌اند که برجام را معیوب می‌دانند. در مقابل، گروه جی استریت، نماینده یهودیان چپ‌گراتر، خواهان احیای برجام است و به‌شدت از این موضع حمایت می‌کند.

روزنامه اورشلیم پست روز دوشنبه در گزارشی، به این مواضع مختلف پرداخت و افزود که برخی سازمان‌ها هم از موضع گرفتن طفره می‌روند.

به گفته مارشال ویتمن، سخنگوی آیپک، این سازمان «راجع به توافقی که دسترسی اصلی‌ترین حامی تروریسم در جهان به سالی ۱۰۰ میلیارد دلار را فراهم می‌کند و طبق موازین خود رئیس‌جمهوری بایدن، «طولانی‌تر و قوی‌تر» نیست، نگرانی‌های جدی دارد؛ آن هم در حالی که حکومت ایران می‌کوشد شهروندان آمریکا را در خاک آمریکا ترور کند.»

ویتمن گفت کنگره باید این توافق را کاملا بررسی و تمام توافق‌های جانبی آن و از جمله عواقب آن برای آمریکا و اسرائیل را ارزیابی کند تا کنگره با توجه به مسئله امنیت ملی، به این توافق رای دهد.

جیسون ایزاکسون، رئیس سیاست‌گذاری کمیته یهودیان آمریکا، نیز گفت که سازمان متبوعش اوضاع را از نزدیک دنبال می‌کند و افزود: «ما از آغاز مذاکرات برای احیای توافق معیوب سال ۲۰۱۵، با گستره وسیعی از تحلیلگران و مقام‌های آمریکا، خاورمیانه، اروپا و غیره در حال گفت‌وگو بودیم.»

ایزاکسون تاکید کرد: «اگر یا زمانی که توافق به دست آید، ما قصد داریم آن را دقیقا بررسی و با دولت خودمان و دولت‌های تحت تاثیر مشورت و سپس پاسخی مفصل ارائه کنیم؛ روندی که در سال ۲۰۱۵ هم دنبال کردیم.»

سازمان غیرانتفاعی بنای برت بین‌المللی نیز نگرانی‌هایی در مورد احتمال امضای برجام مطرح کرد. دانیل ماریاشین، مدیرعامل سازمان، گفت: «ما از چشم‌انداز توافق احیای برجام عمیقا نگران‌ایم. چرا اشتباه‌های ۲۰۱۵ دارند دوباره تکرار می‌شوند؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماریاشین گفت: «به نظر می‌رسد به توسعه موشکی، پیشرفت ظرفیت سانتریفیوژها و مخالفت ایران با دادن اجازه بررسی کامل سایت‌های نظامی توجه نشده است؛ چنانچه هفت سال پیش هم همین طور بود و مسیر ایران به سوی بمب همچنان باز است. حذف تحریم‌ها و آزاد کردن میلیاردها دلار برای ایران که برای تامین رفتار شرورانه و مخرب آن در منطقه و فراتر از آن هزینه می‌شود، هم به‌مراتب آزاردهنده‌تر است.»

ماریاشین در ضمن یادآوری کرد که برجام به «برنامه‌های مبتنی بر نسل‌کشی ایران برای اسرائیل، پشتیبانی‌ آن از تروریسم و انکار مدام هولوکاست» نمی‌پردازد.

از دیگر مخالفان برجام اتحادیه ارتدوکس‌ها است که از بزرگ‌ترین سازمان‌های یهودیان ارتدوکس در آمریکا محسوب می‌شود. ناتان دیامنت، مدیر اجرایی «مرکز حمایتگری» این اتحادیه، تایید کرد که هنوز تمام جزئیات را ندیده است اما گفت: «بر اساس حرف‌های علنی رهبران اسرائیل (از جمله رئیس موساد) و آنچه در مطبوعات آمده، ما در اتحادیه ارتدوکس‌ها عمیقا نگران‌ایم که دولت بایدن در آستانه امضا و احیای قراردادی است که به حامی اصلی تروریسم در جهان میلیون‌ها دلار پول تحویل می‌دهد.»

دیامنت گفت: «این توافق احتمالی به ایران پاداش می‌دهد، بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران مهر تایید می‌زند و برای محدود کردن شبکه تروریستی تهاجمی ایران هیچ کاری نمی‌کند. این توافق نه فقط امنیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد که امنیت کل خاورمیانه و آمریکا را تهدید می‌کند.»

در مقابل، سازمان جی استریت در وب‌سایت خود، بخشی به نام «دیپلماسی با ایران جواب می‌دهد» راه انداخته است و به‌شدت از احیای برجام پشتیبانی می‌کند. دیلان ویلیامز، از چهره‌های اصلی جی استریت، به اورشلیم پست گفت: «رسیدن به بازگشت به توافق و بستن راه‌های ایران برای رسیدن به سلاح هسته‌ای پیروزی مهم دیگری برای رئیس‌جمهوری بایدن خواهد بود.»

ویلیامز افزود: «توافق اولیه اوباما از پشتیبانی قوی‌ برخوردار بود چون راه ایران به سوی سلاح‌های هسته‌ای را سد کرده بود. بعد از خروج ترامپ، این توافق حتی محبوب‌تر شد؛ چون بدیل آن را دیدیم؛ برنامه هسته‌ای بی‌کنترلی که هر روز وسعت بیشتری می‌یابد.»

بیشتر از جهان