ایران، هر روز دورتر از امضای برجام

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران خواسته‌های آژانس را «زیاده‌خواهانه» توصیف کرد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت جمهوری اسلامی هیچ‌گونه تعهد فراپادمانی به سازمان بین‌المللی انرژی اتمی ندارد-ATOMIC ENERGY ORGANIZATION OF IRAN / AFP

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران خواسته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران را زیاده‌خواهانه توصیف کرد. او در این باره چنین توضیح داد: «این خواسته‌ها زیاده‌خواهی محسوب می‌شوند زیرا به دلیل تحریم‌ها، این خواسته‌ها قابل اجرا نیستند. طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران که مصوب مجلس شورای اسلامی است، قرار است نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حداقلی و در حد پادمانی باشد. البته اگر غربی‌ها تحریم‌ها را لغو کنند و به تعهدات خود بازگردند، ایران نیز به تعهداتی که ذیل برجام پذیرفته بود، باز خواهد گشت.»

به گزارش ایسنا، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با اعلام اینکه جمهوری اسلامی هیچ‌گونه تعهد فراپادمانی به سازمان بین‌المللی انرژی اتمی ندارد، افزود: «ایران ۲۷ دوربین و یکسری تجهیزات از جمله وسایل اندازه‌گیری آنلاین غنی‌سازی را جمع کرد. اگر طرف‌‌های مقابل به تعهدات خود بازگردند، این امکان وجود دارد که این وسایل و دوربین‌ها مجددا کار خود را آغاز کنند.»

این در حالی‌ است که رویترز به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرد که جمهوری اسلامی هم‌زمان با مذاکرات احیای برجام، غنی‌سازی زیرزمینی در نطنز را آغاز کرده است؛ اتفاقی که کارشناسان مختلف پیش از این، از احتمال وقوع آن صحبت می‌کردند. بنا بر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران غنی‌سازی اورانیوم با یکی از سه آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر۶ در بخش زیرزمینی تاسیسات نطنز را شروع کرده است.

بر اساس این گزارش که به کشورهای عضو این سازمان ارسال شد و رویترز نیز نسخه‌ای از آن را در اختیار دارد، جمهوری اسلامی برای غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالای پنج درصد از آبشار ۱۷۴تایی خود استفاده می‌کند. طبق قرارداد برجام، ایران تنها به استفاده از سانتریفیوژهای آی‌آر۱ مجاز است و سانتریفیوژهای آی‌آر۶ نسبت به مدل قبلی خود، بسیار پیشرفته‌ترند. بر اساس این گزارش، دو آبشار دیگر نیز در ایران در حال آماده شدن برای غنی‌سازی اورانیوم‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، تبعات امضا نکردن برجام برای ایران می‌تواند بیشتر از قبل باشد. یوسی کوهن، رئیس پیشین موساد، روز دوشنبه، هفتم شهریور، از عملیات‌های بیشتر موساد در خاک ایران خبر داد. به گزرش اورشلیم پست، یوسی کوهن با اعلام این خبر گفت: «موساد علیه برنامه هسته‌ای ایران تعداد قابل‌توجهی عملیات انجام داد که برخی از آن‌ها در عمق خاک ایران بودند.»

او خطاب به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «رژیم ایران به تمام دنیا دروغ می‌گوید و ما این را زمانی ثابت کردیم که هزاران سند از آرشیو ایران آوردیم؛ اسنادی که ثابت می‌کرد ایرانی‌ها به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دروغ گفته‌اند.»

کوهن با اشاره به حمایت‌های جمهوری اسلامی از تروریسم در منطقه گفت: «من می‌توانم تضمین کنم که اسرائیل هر کاری که برای به تاخیر انداختن و جلوگیری از ساخت بمب‌ اتمی که اسرائیل را تهدید می‌کند، لازم باشد، انجام خواهد داد.»

این در حالی است که ابراهیم رئیسی روز دوشنبه، در نشست خبری خود، بار دیگر اسرائیل را به نابودی تهدید کرد و گفت که اگر اسرائیل برای حمله به ایران تصمیم بگیرد، «کاری می‌کنیم که دیگر وجود نداشته باشد تا به ایران حمله کند».

کوهن نیز در سخنرانی خود به این تهدید همیشگی جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: «رژیم ایران تامین‌کننده مالی تروریسم در جهان است. دولت جمهوری اسلامی خواستار نابودی کشور اسرائیل و محو آن از روی نقشه است. ایران در تلاش است تا اسرائیل را از جنوب در غزه و از شمال در سوریه و لبنان محاصره کند. ایران سازمان‌های تروریستی را آموزش می‌دهد و تامین مالی می‌کند. دولت ایران به سازمان های تروریستی اجازه می‌دهد هزاران موشک به سمت اسرائیل بفرستند.»

جمهوری اسلامی تا امروز به جای قبول پیشنهادها و پایان مذاکرات برجام، پیشنهادهایی فرابرجامی به مذاکرات اضافه کرده است و از سوی دیگر، زیر بار نظارت‌ مدنظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم نمی‌رود. پس از جواب آمریکا به پیشنهادهای جمهوری اسلامی، اکنون وزیر امورخارجه ایران بار دیگر به روسیه رفته است تا احتمالا برای واکنش به پاسخ آمریکا، تصمیم نهایی خود را اتخاذ کند.