طالبان با حضور دیپلمات‌های روسیه و چین، خروج آمریکا را جشن گرفتند

رهبر شبکه حقانی و نیروهای وزارت داخله در رزمایش نظامی طالبان حضور نداشتند

طالبان روز چهارشنبه، ۹ شهریور، با برپایی مراسمی در پایگاه نظامی بگرام، خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را جشن گرفتند. در همایش طالبان، سران جناح قندهار و دیپلمات‌های روسیه و چین حضور یافتند اما دیپلمات‌های اروپایی و دیگر کشورهایی که نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی خود را در افغانستان فعال کرده‌اند، در آن شرکت نداشتند.

در این مراسم که وزارت‌ دفاع طالبان به سرپرستی ملا محمد یعقوب، برگزار کرد، نیروهای طالبان از جمله نیروی هوایی، نیروی زمینی، واحد انتحاری و بمب‌گذاران این گروه رزمایش نظامی اجرا کردند. شماری از رهبران طالبان هم ضمن سخنرانی در این مراسم، ادعا کردند که با گذشت یک‌ سال از سلطه طالبان، امنیت در سراسر افغانستان برقرار شده است و در جغرافیای این کشور، هیچ گروه مخالفی فعالیت نمی‌کند.

طالبان در حالی این ادعا را مطرح می‌کنند که جبهه مقاومت ملی افغانستان و جبهه آزادی افغانستان یک‌ سال گذشته در پنجشیر، بغلان، تخار و شماری از استان‌های دیگر علیه این گروه می‌جنگند.

رزمایش نظامی: از بشکه‌های بمب دست‌ساز تا هلی‌کوپترهای می۱۷

طالبان در جشن خروج آمریکا از افغانستان، ۱۰ فروند هلی‌کوپتر را به پرواز درآوردند و ده‌ها واسطه زرهی و حمل‌کننده سلاح‌های سنگین و تهاجمی را که در یک‌ سال گذشته ترمیم و فعال کرده بودند، به نمایش گذاشتند. بخشی از این تسلیحات سنگین تعمیرشده بقایای تسلیحاتی‌اند که در یک‌ سال گذشته، از پنجشیر به کابل منتقل شدند.

هرچند گفته می‌شود این سلاح‌ها که بیشتر راکت‌های لونا و اسکادند، به دلیل انقضای تاریخ مصرف قابل استفاده نیستند، طالبان با تغییر رنگ و نشان‌ این سلاح‌ها، از آن‌ها در نمایش نظامی خود استفاده کردند.

در بخشی از رزمایش نظامی طالبان، ده‌ها جنگجوی مسلح سوار بر موتورسیکلت و مسلح به کلاشنیکف و پیکا در صحنه ظاهر شدند. گروهی دیگری از جنگجویان این گروه هم سوار بر موتورسیکلت، بشکه‌های بمب دست‌ساز حمل می‌کردند که نشانی از حملات انفجاری این گروه در ۲۰ سال گذشته بود.

طالبان در آغاز جشن خروج نیروهای خارجی، به نشانه شادمانی ۲۱ گلوله توپ شلیک کردند و ترانه‌های جهادی پخش کردند.

واحد انتحاری‌‎های جناح قندهار طالبان بخش دیگری از نمایش نظامی طالبان در پایگاه هوایی بگرام بود.

سراج‌الدین حقانی، غایب جشن پیروزی بر آمریکا

در حالی که قبلا گفته می‌شد بیشتر رهبران گروه طالبان در جشن و رزمایش نظامی این گروه به مناسب خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان حضور می‌یابند، سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله (کشور) طالبان، در این همایش غایب بود. از میان سران شبکه حقانی، تنها خلیل‌الرحمان حقانی، عموی سراج‌الدین که وزارت امور مهاجرین و بازگشتی‌ها را رهبری می‌کند، شرکت داشت و نیروهای وزارت داخله (کشور) هم که سراج‌الدین حقانی آن‌ها را رهبری می‌کند، حضور نداشتند.

یک گروه ویژه از نظامیانی با لباس‌های سنتی رایج جنوب افغانستان با سلاح‌های سبک و سنگین هم در این مراسم شرکت کردند که به عنوان «کندک استشهادی» (واحد انتحاری) معرفی شدند. واحد انتحاری جناح قندهار برخلاف واحد انتحاری شبکه حقانی، لباس و نشان‌ نظامی ندارند. اعضای این واحد نظامی عمامه‌های سیاه و لباس‌‎های سنتی به رنگ خاکستری به تن می‌کنند که شبیه سبک پوشش ملا عمر، بنیان‌گذار و رهبر پیشین طالبان، است.

این نخستین حضور واحد انتحاری جناح قندهار در یک همایش رسمی و علنی طالبان در کابل بود. پیش از این در همایش‌های نظامی، تنها از واحد انتحاری بدری که متعلق به شبکه حقانی است، استفاده می‌شد.

واحد نظامی بدری که نیروی نخبه شبکه حقانی قلمداد می‌شوند، چند روز قبل، در یک همایش نظامی با حضور سراج‌الدین حقانی، خروج آمریکا از افغانستان را گرامی داشتند.

به نظر می‌رسد جناح حقانی و قندهار طالبان هر کدام جداگانه خروج آمریکا از افغانستان را جشن گرفته‌اند. در همایش شبکه حقانی، سران این جناح حضور نداشتند و در مراسم روز چهارشنبه هم حضور سران شبکه حقانی کم‌رنگ بود.

نخست‌وزیر طالبان به مردم: شکرگزار این پیروزی باشید

ملا محمد حسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان، در جشن و رزمایش نظامی این گروه در پایگاه نظامی بگرام حضور یافت و سخنرانی کرد. او خطاب به مردم گفت: «بابت پیروزی امارت بر اشغالگران خارجی شکرگزار باشید.» او افزود که قدرت‌های جهان با استفاده از زور خواستند بر مردم افغانستان مسلط شوند اما در نتیجه تلاش‌های طالبان، اقدام‌هایشان بی‌نتیجه ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملا محمد حسن آخوند تصریح کرد که امارت طالبان با هیچ کشور خارجی مشکلی ندارد و اگر کشوری با آنان مشکل دارد، باید این مشکل را از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل کند.

نخست‌وزیر طالبان که به زبان پشتو سخنرانی کرد، به اعضای طالبان توصیه کرد که از دستاوردهای این گروه حفاظت کنند و بکوشند صفوف خود را تقویت کنند. او گفت که رهبران طالبان متعهد شده‌اند تمام مشکلات جاری در افغانستان را حل کنند.

سران طالبان اختلاف‌های داخلی خود را انکار می‌کنند و می‌کوشند تصویری از یک گروه یکپارچه و منسجم به نمایش بگذارند، اما اختلاف نظرها میان جناح قندهار و حقانی هر روز بیشتر می‌شود.

مارکس پوتزل، سرپرست دفتر هیئت نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل (یوناما)، روز دوشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفت که سران طالبان اختلاف‌هایشان را انکار می‌کنند اما رابطه میان کابینه این گروه در کابل و ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در قندهار، هنوز نامشخص است.