فرصت سرمایه‌گذاری چین در طرح‌های عمرانی افغانستان زیر سلطه طالبان

طالبان روز پنجشنبه اعلام کرد که چین می‌تواند در آینده در توسعه افغانستان سهیم باشد

ناامنی در افغانستان بارها مانع اجرای طرح‌های عمرانی در این کشور شده است‌ـ Wakil KOHSAR / AFP

در پی تصرف بخش‌های بزرگی از افغانستان به‌دست گروه طالبان و فروپاشی دولت کابل، کشورهای غربی در مورد ادامه طرح‌های عمرانی در این کشور تردید دارند و در این میان، چین می‌تواند از این شرایط بهره گیرد و برای اجرای این طرح‌ها اقدام کند.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۱۹ اوت (۲۸ مرداد) در گزارشی با ذکر این مقدمه، به نقل از رسانه‌های دولتی و منابع آگاه در بخش صنعت چین، نوشت که با این حال، مشکلات فراهم سازی زیرساخت‌های موردنیاز و همچنین مسائل امنیتی ممکن است در روند کار مانع ایجاد کنند.

از ذخایر معدنی وسیع افغانستان مانند لیتیوم که عنصری کلیدی در ساخت باتری خودروهای برقی است، به‌عنوان مسیری برای استقلال اقتصادی این کشور یاد می‌شود اما ناامنی در افغانستان بارها مانع اجرای طرح‌های عمرانی در این حوزه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه‌های دولتی چین نوشت که سهیل شاهین سخنگوی سیاسی طالبان روز پنجشنبه اعلام کرده که چین می‌تواند در آینده در توسعه افغانستان سهیم باشد.

رویترز از قول مدیر ارشد اجرایی شرکت سرمایه‌گذاری ترایبکا (Tribeca Investment Partners) که در حوزه تامین مالی توسعه ذخایر طبیعی در جهان فعالیت دارد، نوشت: «من نه می‌خواهم و نه می‌توانم در افغانستانی که طالبان اداره می‌کنند، سرمایه‌گذاری کنم. بی‌قانونی (حکمفرما) است.»

بن کلیری در ادامه افزود هیچ‌کدام از شرکت‌های استرالیایی، کانادایی یا آمریکایی را نمی‌بیند که بخواهند در این شرایط در افغانستان ملک بخرند و به گفته او، احتمالا «چین تنها خریدار بالقوه خواهد بود».