لاپید:احیای برجام به شرطی به نفع اسرائیل است که با تهدید نظامی آمریکا همراه باشد

لاپید گفت که قدرت‌های جهان «باید ایران را به امضای قرارداد بهتر وادارند؛ قراردادی که طبق گفته خود آمریکایی‌ها قوی‌تر و طولانی‌مدت‌تر» باشد

لاپید گفت که متن پیش‌نویس آن چیزی نیست که جو بایدن، هنگام بازدید از اسرائیل گفت به دنبالش است- JACK GUEZ / AFP

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه ششم شهریور (۲۸ اوت) هشدار داد که ایالات متحده آمریکا، بدون داشتن یک تهدید معتبر نظامی به یک توافق خوب با ایران نخواهد رسید.

لاپید گفت که قدرت‌های جهان «باید [حکومت] ایران را به امضای قراردادی به مراتب بهتر وادارند؛ قراردادی که طبق گفته خود آمریکایی‌ها قوی‌تر و طولانی‌مدت‌تر» باشد.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت که چنین قراردادی تنها در سایه وجود یک تهدید نظامی معتبر، امکان‌پذیر است «و به این ترتیب ایرانی‌ها می‌بینند که باید بهای سنگینی را بابت سرکشی‌های‌ خود بپردازند.»

لاپید گفت بمب‌های سنگرشکن آمریکا که قادر به حمله به تاسیسات زیرزمینی متعلق به جمهوری اسلامی ایران‌اند، دلیل این بود که تهران در سال ۲۰۱۵ پذیرفت توافق اولیه برجام را امضا کند.

او همچنین گفت یک توافق خوب طولانی‌تر است و «تاریخ انقضا ندارد، و قوی‌تر است به نحوی که بازرسی شدیدتری داشته باشد و در عین حال به برنامه موشکی بالیستیک [حکومت] ایران و مشارکتش در فعالیت‌های تروریستی در خاورمیانه رسیدگی کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل پس از آن ایراد شد که بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز جمعه در واشنگتن، با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، ملاقات کرد.

گانتز در این دیدار به سالیوان گفت حتی با قبول پیش‌فرض احیای برجام، آمریکا باید از داشتن یک نقشه نظامی قابل اتکا علیه تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اطمینان حاصل کند.

وزیر دفاع اسرائیل گفت چنین تهدیدی، در صورت نقض تعهدات حکومت ایران در دستیابی به سلاح اتمی پس از انقضای توافق، می‌تواند یک نیروی بازدارندگی قوی علیه جمهوری اسلامی باشد.

یائیر لاپید گفت به ارتش اسرائیل و موساد دستور داده تا برای حفاظت از امنیت اسرائیل در هر سناریویی آماده باشند؛ به‌گفته نخست‌وزیر اسرائیل هم آمریکایی‌ها و هم جهان این مهم را درک می‌کنند.

لاپید همچنین تاکید کرد اسرائیل طرف امضای توافق با حکومت ایران نیست و رویکردش به تصمیم قدرت‌های جهان وابستگی ندارد و هیچ توافقی میان آنان اقدامات اسرائیل علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران را محدود نمی‌کند.

در چند روز گذشته آمریکا پاسخ خود به نظرهای تهران به پیش‌نویس توافق نهایی پیشنهادی اتحادیه اروپا را به طرف‌های اروپایی تسلیم کرد و اسرائیل نگران امضا شدن توافق میان جمهوری اسلامی و دولت آمریکا است.

اتحادیه اروپا پاسخ‌های تهران و واشنگتن به پیش‌نویسی که آن را «متن نهایی» توصیف کرده، منطقی ارزیابی کرده است.

ایال خولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل نیز هفته گذشته در واشنگتن با جیک سالیوان در همین خصوص ملاقات کرد.

یائیر لاپید از رویکرد کشورش در قبال مذاکرات غیرمستقیم آمریکا با تهران دفاع کرد و گفت مایل نیست به مناسبات راهبردی اسرائیل با واشنگتن لطمه بزند و به دنبال آن است که آمریکایی‌ها دست‌کم اظهارات اسرائیل درباره موضوع را بشنوند.

لاپید گفت حفظ اختلاف‌های میان دو طرف پشت درهای بسته برای اسرائیل «دستاوردهایی» داشته است؛ از جمله اینکه ایالات متحده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه خود حفظ کند، و لغو تحریم‌های دیگر علیه جمهوری اسلامی را متوقف کند و همچنین اطمینان دهد که تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اماکن اعلام‌نشده هسته‌ای در ایران مختومه نخواهد شد.

لاپید گفت متن پیش‌نویس ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا آن توافقی نیست که جو بایدن، هنگام بازدید از اسرائیل،وعده تحقق آن را داده بود.

اورشلیم‌پست به نقل از یک منبع ارشد دیپلماتیک نوشت: «این توافق نباید، بدون آنکه تهران رفتار خود را تصحیح کند، اجازه دهد سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار به [حکومت] ایران سرازیر شود.» این مقام ارشد دیپلماتیک گفت: «این توافق باید طوری باشد که برای همیشه ادامه یابد و جلوی دستیابی تهران به سلاح اتمی را بگیرد.»

به‌گفته منبع اورشلیم‌پست، نگرانی دیگری که اسرائیل با ایالات متحده و سایر متحدانش مطرح کرده این است که حکومت ایران بیش از آنچه جامعه بین‌المللی اطلاع دارد، در حال غنی سازی و ذخیره اورانیوم است.

این مقام ارشد دیپلماتیک اسرائیلی گفت: «واضح است که آنها به آژانس بین المللی انرژی اتمی دروغ گفته‌اند و ما بارها این را به جهان ثابت کرده‌ایم.»

لاپید نیز، مثل نخست‌وزیر سابق اسرائیل، گفته است «یک توافق بد، بدتر از توافق نکردن است.» به گفته منبع دیپلماتیکی که با اورشلیم‌پست گفتگو کرد، لاپید هفته گذشته گفت بهترین گزیته یک توافق خوب است، و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در هیچ توافقی قابل اعتماد نیست. او گفت دومین گزینه درست این است که هیچ توافقی با آن امضا نشود و فشارها بر تهران افزایش یابد و بدتر از همه امضای یک توافق بد است.

او گفت: «تمام رهبران ارشد اسرائیل، از نخست‌وزیر گرفته تا وزیر دفاع، رئیس ستاد ارتش و رهبران شین‌بت و موساد، همگی می‌گویند این یک توافق بد است. ولی هر بار که وارد یک اتاق می‌شویم، می‌خواهیم گفت‌وگو کنیم و طیفی از گزینه‌ها را در نظر بگیریم.»

لاپید در هفته‌های اخیر موفق به گفت‌وگو با بایدن یا آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نشده است، اما بر اساس اظهارات این منبع ارشد دیپلماتیک، او گمان نمی‌کند که بایدن «در تلاش برای پرهیز از صحبت کردن با نخست‌وزیر اسرائیل باشد.»

لاپپد مایل به دیدار با بایدن در ماه پیش رو و هنگامی است که رهبران در مجمع عمومی شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک حاضر می‌شوند، اما پسر نخست‌وزیر اسرائیل یک روز پس از سخنرانی او در نیویورک ازدواج می‌کند و این زمان‌بندی دیدارهای او را دشوارتر کرده است.