پاکستان در افغانستان سفیر جدید منصوب کرد

عبیدالرحمان نظامانی اکنون مدیرکل بخش اروپا در وزارت خارجه پاکستان است

منصور احمد خان، روزهای پایانی ماموریت خود به‌عنوان سفیر پاکستان در افغانستان را سپری می‌کند-عکس:issi.org.pk

عبیدالرحمان نظامانی، جانشین منصور احمد خان، به‌عنوان سفیر پاکستان در افغانستان انتخاب شد. منصور احمد خان که روزهای پایانی ماموریت خود به‌عنوان سفیر پاکستان در افغانستان را سپری می‌کند، در یک هفته اخیر، سرگرم ملاقات‌های پی‌درپی با سران طالبان و دیپلمات‌های سایر کشورهای مقیم کابل است.

رسانه پاکستانی «اینترنشنال نیوز»، روز شنبه ۵ شهریور، به نقل از منابعی در وزرات خارجه پاکستان گزارش داد که عبیدالرحمان نظامانی که اکنون مدیرکل بخش اروپا در وزارت خارجه پاکستان است، تا چند روز دیگر، کرسی سفارت پاکستان در کابل را عهده‌دار خواهد شد.

وزرت خارجه پاکستان تاکنون در مورد گماردن سفیر جدیدش در افغانستان ابراز نظری نکرده است. اینترنشنال نیوز افزود که وزارت خارجه پاکستان، هم‌زمان با معرفی سفیر جدیدش در افغانستان، چند دیپلمات دیگر را نیز به کشورهای نروژ، کوبا و امارات متحده عربی معرفی کرده است و آن‌ها نیز در روزهای آینده، کار خود را در این کشورها آغاز خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منصور احمد خان که روزهای پایانی ماموریت خود به‌عنوان سفیر پاکستان در افغانستان را سپری می‌کند، یکی از دیپلمات‌های کارکشته پاکستان است. او در اواسط سال ۲۰۲۰، کارش را به‌عنوان سفیر پاکستان در کابل آغاز کرد و در این مدت، نقش برجسته‌ای در جهت‌دهی به سیاست‌های پاکستان در افغانستان داشت. منصور احمد خان، در جریان مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان، بارها میزبان رهبران سیاسی افغانستان بود و چندین بار زمینه سفر هیئت‌های سیاسی متشکل از احزاب افغانستان به اسلام‌آباد را فراهم کرد. منصوراحمد خان با این اقدام‌ها تلاش کرد نفوذ سیاسی حکومت پاکستان را در میان احزاب سیاسی افغانستان گسترش دهد.

سفارت‌‌های پاکستان، ایران و روسیه سه سفارتی بودند که در جریان سقوط کابل به دست طالبان، کارشان را متوقف نکردند. سفرا و بسیاری از دیپلمات‌های ایران، روسیه و پاکستان در روزهایی که کابل و دیگر شهرهای افغانستان به‌طور پی‌درپی به دست طالبان سقوط کردند، برخلاف دیپلمات‌های غربی که کابل را ترک کردند، در محل کارشان حضور داشتند و بدون نگرانی به کارشان ادامه دادند.

پس از سقوط دولت افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، پاکستان نخستین کشوری بود که محموله‌های کمکی و هیئت سیاسی‌اش را به کابل فرستاد. ژنرال فیض حمید، رئیس سابق سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (آی‌اس‌آی) و فرمانده کنونی ارتش پاکستان در شهر پیشاور، در اواخر اوت به کابل سفر کرد و در جریان تشکیل حکومت طالبان در افغانستان حضور داشت. در آن زمان، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه ژنرال فیض حمید، در تشکیل کابینه طالبان و جابه‌جایی افراد مورد نظر پاکستان در حکومت طالبان نقش داشته و به سران طالبان در حمله به پنجشیر نیز مشاوره داده است.

بیشتر از جهان