محمد اسلامی از سرمایه‌گذاری جدید در نیروگاه اتمی بوشهر خبر داد

بر اساس گفته‌های رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، قرار است بیش از ۸ میلیارد دلار در این نیروگاه سرمایه‌گذاری شود

از سال ۱۳۹۶ به این‌سو، تولید برق در نیروگاه اتمی بوشهر همواره با کاهش روبرو بوده است -- منبع عکس: ایمنا

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، از سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری در نیروگاه هسته‌ای جدید بوشهر خبر داد. به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، اسلامی ضمن اعلام این خبر، هدف از سرمایه‌گذاری در واحدهای جدید نیروگاه اتمی بوشهر را اینطور توضیح داد: «هدف‌گذاری تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری در دستور کار قرار گرفته است.»

او همچنین گفت: «توسعه سرمایه‌گذاری در علوم هسته‌ای، بدون توقف در دستور کار قرار دارد و این مهم سبب اقتدار ایران اسلامی شده است.»

اظهارات اسلامی در روز جمعه، ۴ شهریور ۱۴۰۱، در حالی ایراد شد که توسعه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران یکی از نگرانی‌های عمده قدرت‌های جهانی و کشورهای منطقه خاورمیانه به‌حساب می‌آید. به‌عنوان مثال بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در دیدار روز جمعه‌اش با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، بار دیگر بر ضرورت جلوگیری از توسعه برنامه هسته‌ای حکومت ایران تاکید کرد و در این زمینه گفت حتی اگر قرار به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی باشد، باید برخی «عناصر مهم» مدنظر قرار بگیرد تا راه دسترسی حکام تهران به تسلیحات هسته‌ای مسدود شود.

به‌گزارش روزنامه اورشلیم‌ پست، گانتز در این دیدار گفت حتی با قبول پیش‌فرض احیای برجام، ایالات متحده آمریکا باید از داشتن یک نقشه نظامی قابل اتکا علیه تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اطمینان حاصل کند. این روزنامه همچنین از قول یکی از مقام‌های دفاعی دولت آمریکا نوشت، گانتز و سالیوان متفق‌القول‌اند که حتی در صورت احیای توافق برجام، اسرائیل و آمریکا باید برنامه‌های مشترک‌شان علیه جمهوری اسلامی ایران را ادامه دهند چون، از نظر این دو مقام ارشد دولت‌های اسرائیل و آمریکا، چنان برنامه‌هایی بخشی از تلاش‌های بین‌المللی به‌منظور جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای حکومت ایران به‌حساب می‌آید.

از سوی دیگر شواهد موجود نشان می‌دهد که ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی ایران مبنی بر استفاده از انرژی هسته‌ای به‌منظور تولید برق، ارتباط چندانی با واقعیت ندارد. بر پایه آخرین گزارش‌های رسمی منتشر شده، نیروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۴۰۰، کمتر از ۴.۴ تراوات در ساعت برق تولید کرد؛ رقمی که در مقایسه با سال پیش از آن ۴۴ درصد افت تولید برق را نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیز با انتشار گزارشی در فروردین ماه سال جاری مدعی شد که از سال ۱۳۹۶ به این‌سو، تولید برق در نیروگاه اتمی بوشهر همواره روندی رو به کاهش داشته است.

برخی دیگر از ارقام رسمی منتشر شده در مورد میزان تولید برق در نیروگاه اتمی بوشهر می‌گوید این نیروگاه در ۱۰ سال گذشته ۴۷.۷ تراوات برق تولید کرده است.

به این ترتیب، غرب و غالب کشورهای خاورمیانه بر این باورند که تولید برق، یا دیگر استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، ادعای غیرواقعی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران است و حکام تهران در پی ساخت بمب اتمی‌اند.

در همین راستا، یکی از خبرهای منتشر شده در روزهای پایانی خرداد ۱۴۰۱، به ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آلمان در ارتباط با هدف نهایی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بود. بر اساس این خبر، سازمان‌های اطلاعاتی آلمان داده‌هایی به‌دست آورده‌اند که نشان می‌دهد حکومت ایران قصد گسترش برنامه‌ اتمی‌اش را دارد و مصمم به ساخت بمب اتم است.

در گزارش مد نظر آمده بود جمهوری اسلامی ایران سال‌ها است می‌کوشد تا به‌صورت غیرقانونی به «دانش، محصولات و کالاهایی» دست پیدا کند که به‌واسطه آن‌ها بتواند برنامه اتمی و موشکی‌اش را گسترش دهد.

در تایید این ادعای سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آلمان می‌توان به گزارشی اشاره کرد که روزنامه واشینگتن‌پست در آوریل ۲۰۱۳ منتشر کرد تحت عنوان «یک کارخانه مرموز تحت اداره ایران در آلمان.» بر اساس داده‌های مندرج در این گزارش مجموعه صنعتی «ام‌سی‌اس»، که یکی از مالک‌های آن اسحاق حاجی‌زاده بود، محصولات و دستگاه‌هایی را، مثل الیاف کربن، خریداری می‌کرد و قصد صدور آن‌ها به ایران را داشت که نهادهای نظامی وابسته به حکومت ایران به‌واسطه آن‌ها می‌توانستند «اجزای مورد نیاز برای ساخت سانتریفیوژ و موشک را» بسازند.