جشنواره دیوالی، ستایش پیروزی نور بر تاریکی

جشنواره نور چگونه در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود

دیوالی، جشنواره نور، یک مراسم مذهبی است که توسط هندوها، سیک‌ها، چینی‌ها و برخی از بودایی‌ها در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود.

هر پاییز این مراسم شاهد میلیون‌ها نفر است که به تماشای نمایش آتش‌بازی و مراسم‌های عبادت و بزم روانه می‌شود تا این مراسم را جشن بگیرند.

گرچه دیوالی به دلایل متعددی مهم است، یکی از مرکزی‌ترین مفاهیم این جشنواره، که با گسترش و پخش نور نمادینه شده است، مفهوم پیروزی خیر بر شر است.

در ادامه هر آنچه درباره دیوالی باید بدانید را از نظر خواهید گذراند:

دیوالی چیست؟

دیوالی که همچنین با نام دیپاوالی شناخته می‌شود از کلمه سانسکریت «دیپاوالی» گرفته شده که به معنی «ردیفی نورانی است».

راجنیش کشیاپ، دبیر کل و مدیر شورای هندویان بریتانیا توضیح می‌دهد مبدا این جشنواره، که یکی از مهم‌ترین مراسم هندویان است، به دوران باستان باز می‌گردد. «وقتی پایان فصل تابستانه برداشت محصول با زرق و برق فراوان جشن گرفته می‌شد».

آقای کشیاپ به ایندیپندنت گفت: «این جشن مظهر پیروزی نور بر تاریکی و خیر بر شر است و در طول آن میلیون‌ها چراغ در منازل، مغازه‌ها، معابد، و اماکن عمومی سراسر دنیا روشن می‌ماند».

یکی از دیگر مفاهیم اصلی دیوالی به یادآوری داستانی به نام رامایان است که جزئیات بازگشت خدای هندو، راما، به همراه همسرش، سیتا، و برادرش لاکچمان بعد از سال‌ها زندگی در تبعید است.

آقای کشیاپ توضیح داد: «برای نورانی کردن راه بازگشت ایشان و برای هدایت ایشان به سمت خانه، چراغ‌های سفالی همه‌جا روشن است و جهان غرق در تلالوات طلایی نور است».

لاکشمی، الهه هندوی بخت، ثروت و کامیابی، نیز در طول این مراسم در خانه هندویان جشن گرفته می‌شود.

دیوالی مصادف با جشن «بندی چور دیواس» سیک‌ها است که مراسمی مذهبی برای ایشان و یادآور آزادی هارگوبیند جی، رهبر سیک‌ها، از قلعه گوالیور در هند در قرن هفدهم است.

گورمل سینگ، مدیرعامل جامعه سیک و خدمات جوانان و دبیر کل شورای سیک‌ها در بریتانیا گفت: «رهبر ما که به دست امپراتور جهانگیر از سلسله گورکانیان هند به بند کشیده شده بود علیه سرکوب مردم هند توسط رژیم امپراتور به اعتراض برخواسته بود. معنای تقریبی عبارت بندی چور یعنی آزادی مردم و بنابراین برای سیک‌ها این جشنواره مظهر آزادی است».

النور نسبیت، استاد دانشگاه بازنشسته از واحد تحقیقاتی مذهبی و آموزشی وارویک در دانشگاه وارویک افزود بودایی‌ها و جینی‌ها نیز «دلایل تاریخی دیگری» برای جشن گرفتن دیوالی دارند.

زمان این جشنواره کی است؟

دیوالی امسال در تقویم میلادی از ۲۷ اکتبر شروع خواهد شد.

جشنواره معمولا ۴ تا ۵ روز به طول می‌انجامد و مصادف با ماه جدید تقویم قمری هندوها است که آماواسیا نامیده می‌شود.

ماه جدید قمری اولین هلال ماه است و وقتی اتفاق می‌‌افتد که ماه و خورشید روی یک طول جغرافیایی قرار گرفته که باعث کسوف ماهیانه می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بین هندوها آماواسیا به عنوان «تاریک‌ترین شب» معروف است و نیرویی قوی برای هر دوی خیر و شر در نظر گرفته می‌شود.

دیوالی پیش از ناواراتری است که مراسم هندوی دیگری است که در پاییز و طی ۹ شب جشن گرفته می‌شود.

ناواراتری نیز مظهر پیروزی خیر بر شر است و بزرگداشت خدای هندی، دورگا، الهه جنگ است.

چگونه جشن گرفته می‌شود؟

از آنجا که دیوالی جشن گرفتن پیروزی نور بر تاریکی است، کسانی که این مراسم را جشن می‌گیرند معمولا خانه‌های خویش را با ردیفی از چراغ‌ها تزیین می‌کنند.

آقای کشیاپ توضیح می‌دهد مردم همچنین معمولا برای به پیشواز رفتن این مراسم به خانه‌تکانی منازل خویش می‌پردازند.

دبیر کل و مدیر شورای هندویان بریتانیا گفت: «در هند هر سال منازل خانه‌تکانی می‌شوند، اغلب بازسازی می‌شوند و همیشه غرق در نور لامپ‌های افسانه‌ای و چراغ‌های نفتی هستند.»

آقای کشیاپ همچنین توضیح داد چگونه ورودی درها و راهروها با «رنگولی» تزیین می‌شود. رنگولی طرحی زیبا و ظریف بر روی زمین است که با موادی مانند برنج، ماسه رنگین و گلبرگ خلق می‌شود.

در دیوالی همچنین مردم به یکدیگر هدیه و شیرینی می‌دهند و با «دیوالی مبارک» گفتن برای هم بهترین آرزوها را می‌کنند.

آقای کشیاپ تاکید می‌کند گرچه «احتمالا بهترین تجربه این مراسم در هند است» اما دیوالی یک رخداد جهانی است. 

او می‌گوید: «به ویژه در لندن، دیوالی تبدیل به یک «ابر مراسم» برای جشن گرفتن سنت و فرهنگ هند شده است. از پخش زنده موزیک تا نمایش‌های رقص و موارد فراوان دیگر، لندن کامل این مراسم را در آغوش می‌کشد و ردیفی بی‌انتها از غذاهای هندی را برای نمونه برداری در سراسر مراسم مهیا کرده و این جشن را با نمایش آتش‌بازی عظیمی به پایان می‌برد».

در شهر لستر مراسم متعددی برای جشن گرفتن دیوالی در حال وقوع است از جمله نورافشانی چرخ و فلک ۳۷ متری شهری و یک نمایشگاه طرح‌های رنگولی.

در طول مراسم دیوالی انواع مختلفی از غذاهای سنتی خوش‌طعم و شیرین مصرف می‌شود.

یکی از این غذاهای شیرین لاپسی حلوا است که از دانه‌های درشت گندم خورد شده پخته شده با روغن حیوانی و شیرین شده با شکر و پودر هل درست می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر درباره غذاهای نمادین مصرف شده در ایام دیوالی اینجا کلیک کنید.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان