پوتین شمار نیروهای ارتش روسیه را افزایش می‌دهد

پوتین با صدور فرمانی جدید ارتش روسیه را موظف کرد که تا ژانویه ۲۰۲۳ شمار نیروهای رزمی‌اش را به بیش از ۲ میلیون نفر برساند

 شمار نیروهای یگان‌های رزمی ارتش روسیه به ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر ارتقا خواهد یافت- Kirill KUDRYAVTSEV / AFP

در حالی که جنگ اوکراین وارد هفتمین ماه خود می‌شود، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، با امضای یک فرمان جدید دستور داد تا نیروهای ارتش روسیه از ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به بیش از دو میلیون‌ نفر افزایش پیدا کند.

بر اساس اخبار منتشر شده در این زمینه، قرار است فرمان اخیر پوتین از ژانویه سال ۲۰۲۳ به‌ اجرا درآید و با اضافه کردن ۱۳۷ هزار نیروی رزمی، شمار نیروهای یگان‌های رزمی ارتش روسیه به ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر ارتقا یابد. این افزایش نیرو در حالی‌ است که پیش از این، و در جریان آخرین اطلاعات رسمی منتشر شده از سوی دولت ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۱۷، شمار نیروهای یگان‌های رزمی ارتش روسیه اندکی بیش از یک‌ میلیون نفر اعلام شده بود.

از سوی دیگر از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال جاری، همچنان آمار دقیق تلفات انسانی روس‌ها مشخص نیست. از یک طرف منابع رسمی دولت روسیه در نخستین هفته‌های یورش نظامی این کشور به اوکراین اعلام کرد هزار و ۳۵۱ نفر از نیروهای رزمی‌اش را از دست داده است. از طرف دیگر اما تخمین کشورهای غربی نشان می‌دهد که تلفات واقعی ارتش روسیه باید دست‌کم ۱۰ برابر رقم مذکور باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا دولت ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، نیز آمارهایی ارائه داده است. بر پایه آمارهای منتشر شده از سوی دولت اوکراین، در قریب به ۷ ماه گذشته روس‌ها دست‌کم ۴۵ هزار کشته و زخمی داشته‌اند.

دولت اوکراین نیز تمایلی به انتشار اطلاعات مربوط به شمار تلفات نیروهای انسانی‌اش ندارد و آخرین آمار منتشر شده در این زمینه به اطلاعاتی مربوط می‌شود که در ابتدای هفته جاری به‌وسیله فرمانده نیروهای مسلح این کشور منتشر شد. ژنرال والری زلوژنی در اظهاراتی که در روز دوشنبه، ۲۲ اوت ۲۰۲۲، داشت اعلام کرد از زمان حمله روسیه به این‌ سو، ۹ هزار نفر از نیروهای مسلح اوکراین در جنگ کشته شده‌اند.

خبرگزاری رویتز همزمان با انتشار خبر مربوط به اظهارات ژنرال زلوژنی، نوشت آمارهای ارائه شده از سوی او نخستین اطلاعات منتشر شده در این زمینه به‌ حساب می‌آید. با این‌ حال، این آمار نیز تفکیک شده نیست و زلوژنی مشخص نکرد این ۹ هزار نفر تنها مشمول نیروهای رزمی ارتش اوکراین می‌شود یا کارمندهای سایر رسته‌های غیرنظامی و مرزبان‌های این کشور را نیز در برمی‌گیرد.

حالا فرمان جدید پوتین و افزایش نیروهای ارتش روسیه می‌تواند تغییراتی در پویایی جنگ اوکراین به‌وجود بیاورد؛ هرچند در این فرمان به جزئیات و نحوه چگونگی افزایش نفرات و نیروهای ارتش روسیه اشاره‌ای نشده است.

پیشتر موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در گزارش سالانه خود گفت که ارتش روسیه در ابتدای سال جاری میلادی ۹۰۰ هزار نیروی فعال و ۲ میلیون نیروی ذخیره داشته است.

بیشتر از جهان