ناسا می‌گوید موشک «آرتمیس ۱» برای پرتاب به ماه آماده است

«آرتمیس ۱» یک پرواز آزمایشی است و اولین آزمایش کامل سخت‌افزاری ناسا برای ارسال مجدد فضانوردان به ماه تا سال ۲۰۲۵ به شمار می‌رود

این فضاپیما در حال حاضر روی سکوی پرتاب مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا قرار دارد-GREGG NEWTON / AFP

بازبینی [و معاینه فنی برای بررسی] آمادگی پرواز سازمان فضایی [ناسا] روز دوشنبه به پایان رسید و مشخص شد که فضاپیمای «آرتمیس ۱» ناسا طبق برنامه در ۲۹ اوت به سوی ماه پرتاب خواهد شد.

سازمان فضایی آمریکا اعلام کرد که یک بازه زمانی دو ساعته پرتاب در ساعت ۰۸:۳۳ صبح به وقت شرق ایالات متحده روز دوشنبه ۲۹ اوت، باز خواهد شد و تیم‌ها با در نظر گرفتن این زمان، از سکوی پرتاب «بی۳۹» (B39) مرکز فضایی کندی در فلوریدا اقدام خواهند کرد.

باب کابانا، یکی از اعضای ناسا، روز دوشنبه در یک نشست مطبوعاتی گفت: «ما می‌رویم که [آرتمیس را] پرتاب کنیم که این کاملا فوق‌العاده است. بعد از مدت‌ها انتظار طولانی، این روز بالاخره فرا رسیده است.»

در این بازنگری، آمادگی سازه حدود ۱۰۰ متری موشک سامانه پرتاب فضایی و فضاپیمای «اوریون» (Orion) بررسی خواهد شد، فضاپیمایی که طبق گفته آقای کابانا، در طول این ماموریت «فراتر» از محدودیت‌هایش آزمایش خواهد شد.

مدیر ناسا گفت: «ما تا جایی که می‌توانیم ریسک‌های موجود را تحلیل کرده‌ایم و تا حد امکان نیز آن‌ها را کاهش داده‌ایم. اما تاکیدی که بر اوریون داریم، یعنی آماده‌سازی برای ارسال آن همراه با خدمه به ماه، فراتراز آن چیزی است که برایش طراحی شده بود.»

این فضاپیما در حال حاضر روی سکوی پرتاب مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«آرتمیس ۱» یک پرواز آزمایشی است و اولین آزمایش کامل سخت‌افزاری ناسا برای ارسال مجدد فضانوردان به ماه تا سال ۲۰۲۵ به شمار می‌رود.

هدف از انجام پرتاب سرنشین‌دار، پیشبرد یک دهه فعالیت در ماه است [و این برنامه فضایی] می‌تواند به‌عنوان آزمایشی برای فناوری‌هایی باشد که در نهایت از آن‌ها در ماموریت‌های آینده به مریخ استفاده می‌شود.

ناسا به غیر از زمان برنامه‌ریزی‌شده برای پرتاب  در ۲۹ آگوست، همچنین بازه‌های زمانی پشتیبانی را برای ۲ و ۵ سپتامبر برنامه‌ریزی کرده است.

فضاپیمای اوریون یک کپسول است و در پرواز آزمایشی خود به دور ماه می‌چرخد ​​و پس از گذراندن ۴۲ روز در فضا به زمین باز می‌گردد.

اوریون سه مدل بدن انسان (مانکن) را با خود حمل می‌کند تا داده‌هایی را در مورد چگونگی تاثیر ماموریت‌های سرنشین‌دار بر فضانوردان انسانی جمع‌آوری کند.

ناسا قصد دارد این فضاپیما را به فاصله ۶۴ هزار کیلومتری (۴۰هزار مایلی) فراتر از ماه ارسال کند. این دورترین فاصله‌ای خواهد بود که تاکنون یک وسیله نقلیه طراحی‌شده برای سرنشینان انسانی طی می‌کند.

ماموریت‌های آرتمیس شامل یک سری پروازهایی به ماه می‌شود که [در ابتدا] بدون سرنشین و سپس با سرنشین خواهد بود.

نتیجه این خواهد بود که ما با چکمه‌های خود بر روی ماه فرود خواهیم آمد. پس از گذشت بیش از ۵۰ سال، یک بار دیگر انسان بر روی سطح ماه فرود می‌آید.

جانت پترو، مدیر مرکز فضایی کندی، در جریان نشست خبری گفت: «تیم ما هنوز روی سکوی پرتاب یک مقدار کار ناتمام دارد، اما ما آماده‌ایم، دیگر داریم می‌رویم. برو آرتمیس!».

© The Independent

بیشتر از جهان