واکنش اسلامی به اظهارات گروسی: تمام فعالیت‌هایمان را با هماهنگی آژانس دنبال کرده‌ایم

رئیس سازمان انرژی اتمی: ایران نمی‌پذیرد که مواضع رژیم صهیونیستی دستور کار مدیرکل آژانس باشد

گروسی: «ایران تاکنون در مورد منشا بسیاری از آثار اورانیوم به ما جواب‌های فنی نداده است» - AFP

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، گفت: «ما از مدیر کل آژانس انتظار نداریم به هیاهویی که ضدانقلاب و رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کرده‌اند، اهمیت بدهد و برای برنامه توسعه‌ای کشور ما مزاحمت ایجاد کند.»

به گزارش سایت جماران، اسلامی در واکنش به ابهامات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد مراکز هسته‌ای اعلام‌نشده ایران، گفت: «این موضوع بسیار حائز اهمیت است که ایران عضو ان‌پی‌تی است و تمام فعالیت‌های هسته‌ای ما طبق ضوابط پادمان انجام می‌شود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران مستقر است و فعالیت‌های هسته‌ای ما را تحت نظارت دقیق خود دارد. ایران تمام فعالیت‌هایش را از نخستین روز با هماهنگی و ضوابط آژانس دنبال کرده است.»

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: «موارد اتهامی ما جنجال آفرینی‌های رژیم صهیونیستی، منافقین و ضد انقلاب است. ما به هیچ وجه نمی‌پذیریم که مواضع و فشار‌های رژیم صهیونیستی به عنوان دستور کار مدیرکل آژانس پیگیری شودد. قدر مسلم اینکه اگر برجام یک دلیل داشته باشد، که تنها یک دلیل داشته، برای عبور و پاسخ دادن به همین اتهام‌هایی بوده که ۲۰ سال است علیه ایران مطرح می‌کنند و حرف جدیدی نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته‌های اسلامی در پاسخ به اظهارات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیان می‌شوند. گروسی روز دوشنبه، ۳۱ مرداد (۲۲ اوت ۲۰۲۲)، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌‌ان گفت: «ایران تاکنون در مورد منشا بسیاری از آثار اورانیوم به ما جواب‌های فنی نداده است.»

او تاکید کرد: «ما یک الزام قانونی داریم که باید بسیاری از مسائل را در مورد ایران روشن کنیم و بدون دریافت پاسخ معتبر، تحقیقات را مختومه نمی‌کنیم. کنار گذاشتن تحقیقات کاری نیست که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام دهد. کلید این امر در یک موضوع بسیار ساده نهفته است؛ آیا ایران با ما همکاری خواهد کرد؟»

گروسی خطاب به مسئولان ایرانی افزود: «به ما پاسخ‌های لازم را بدهید؛ دسترسی به افراد و مکان‌های مورد نظر ما را فراهم کنید تا بتوانیم بسیاری از موارد موردنیاز برای شفاف‌سازی را روشن و در نهایت، گزارشی مبنی بر اینکه چه اتفاق‌هایی رخ داده است ارائه کنیم و سپس این موضوع به پایان می‌رسد.»

توقف تحقیقات آژانس درباره کشف آثار اورانیوم در تاسیسات اتمی اعلام‌نشده ایران یکی از شروط ایران برای بازگشت به برجام بود. پیش‌تر، میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات اتمی ایران، گفته بود که «به نظر می‌رسد این مسئله حل شده است».