وزیر کشور: ورود زنان به ورزشگاه منعی ندارد؛ اما آمادگی نداریم

پیش از این یک فعال اصولگرا گفته بود فیفا باید تضمین دهد که زنان در ورزشگاه کشته و زخمی نمی‌شوند

وحیدی فشارهای فیفا را حاصل خط دادن برخی افراد از داخل کشور دانست - ATTA KENARE / AFP

احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی، ورود زنان به ورزشگاه‌ها را بلامانع خواند و گفت: «هر جایی که بتوانیم ورزشگاه را برای حضور بانوان آماده کنیم، این موضوع مانعی ندارد اما شرط آن این است که ورزشگاه‌ها آماده باشند.»

وزیر کشور جمهوری اسلامی گفت: «طبیعتا تا این آمادگی‌ها به وجود بیاید، زمان می‌برد. ورزشگاه‌هایی که مانند استادیوم آزادی آمادگی دارند، اگر مواردی پیش بیاید تا حدی که بتوانند این بحث را پوشش بدهند، منعی برای حضور بانوان ندارند.»

این پیش شرط گنگ و نامعلوم احمد وحیدی باعث شده است که در دو هفته اول لیگ برتر فوتبال ایران تنها یک بازی با حضور تماشاگران برگزار شود و به علت شرط فیفا و ای‌اف‌سی برای ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال، علی الحساب ورود آقایان هم به ورزشگاه‌ها ممنوع اعلام شود.

وحیدی فشارهای فیفا را حاصل خط دادن برخی افراد از داخل کشور دانست. وزیر کشور با بیان اینکه این افراد به دنبال این هستند تا فوتبال ایران آسیب ببیند، گفت: «این کارها با مسئولیت ملی تطابق ندارد. یعنی اگر کسی حتی با دستگاه داخلی مشکلی دارد، این موضوع را به مرجعی بین‌المللی بگوید، حتما با مسئولیت‌های ملی تناقض دارد. اگر حرفی هم دارند باید در داخل بزنند. ضمن اینکه فدراسیون‌ها تقریبا یک استقلالی دارند و باید موضوعات را به آن‌ها انتقال دهند. تلاش برای انعکاس و به میدان آوردن دستگاه‌های غیر ملی اصولا کار خوبی نیست.»

رویدادهای ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که ورود زنان به ورزشگاه‌های سراسر کشور به نظر آزاد می‌رسد، به شرط اینکه فوتبالی در آن ورزشگاه در حال برگزاری نباشد و به جایش یک مراسم مذهبی یا حکومتی در جریان باشد.

فعالان سیاسی اصولگرا و تندروهای مذهبی در ایران مشکلات شرعی را یکی از عوامل جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه‌ها می‌دانند. صادق کوشکی، فعال اصولگرا، با بیان اینکه تصمیم‌گیری درباره هر موضوعی که ابعاد شرعی دارد بر عهده علمای دینی است، گفت: «ما ملزم به رعایت قوانین بین‌المللی نیستیم و فیفا هم در این زمینه نمی‌تواند ما را به انجام کاری مجبور یا علیه ورزش کشور ما حکمی صادر کند. ورزشگاه‌های کشور، به‌ هیچ عنوان برای زنان امن نیست و آنها با خطرات زیادی روبه‌رو خواهند شد و فیفا باید تضمین بدهد که دختران ما در ورزشگاه‌ها کشته و زخمی نشوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 پیش از این حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان، نیز مدعی شده بود که نامه فیفا برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای مسابقات لیگ داخلی ایران در حد پیشنهاد است.

این درحالی‌ست که سهیل مهدی، عضو سازمان لیگ با رد اظهارات سجادی مبنی بر پیشنهادی بودن نامه فیفا برای ورود زنان به ورزشگاه، گفت: «نامه فیفا الزام‌آور است، نه پیشنهادی!»

هفته دوم لیگ برتر فوتبال ایران در حالی برگزار شد که حسن کامرانی‌فر، سرپرست دبیرکل فدراسیون فوتبال در هفته اول وعده داده بود که مشکلات مد نظر فیفا در هفته دوم حل خواهد شد. پنجشنبه گذشته نیز بار دیگر سهیل مهدی، مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال در برنامه شب‌های فوتبالی در خصوص وضعیت حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها گفت: «باید امکانات حضور بانوان در استادیوم‌ها فراهم شود و درحال حاضر ورزشگاه آزادی نیز حداقل امکانات را دارد.»

سهیل مهدی در مورد مشکلات ورود زنان به ورزشگاه‌ها گفت: «تصمیم‌گیری در خصوص حضور بانوان، در حیطه کمیته برگزاری مسابقات نیست. یک نکته کلی این است که ما همه در این کشور زندگی و سفر می‌کنیم؛ کوچک‌ترین قسمتی که مورد نیاز اماکن عمومی است، سرویس‌های بهداشتی است که در یک ترمینال بین راهی شهر کوچک هم به صورت رایگان در اختیار مردم قرار داده‌اند. پس چرا در ورزشگاهی که مردم پول می‌دهند و بلیت می‌خرند آنقدر ساختار اسفناک است؟»

مهدی در مورد نامه فیفا در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه‌ها گفت: «متن نامه قابل تفسیر است و با توجه به اینکه قبل از کرونا هم مسئولین فیفا آمدند و این مسئله را متذکر شدند، وقفه کرونا باعث شد زمان بگذرد. فیفا انتظار ندارد که اکنون همه ورزشگاه‌ها مجهز به امکانات حضور بانوان شود اما از همین استادیوم آزادی می‌توان شروع کرد. باید تصمیماتی گرفته شود که در نهایت ما مجری آن تصمیمات خواهیم بود. امیدوارم شرایط فراهم شود؛ هرچند من نگران تسهیلات مهمان‌پذیری خواهران و دخترانمان هستم؛ باید فضا برای آنها فراهم شود.»

با محقق نشدن وعده حضور زنان در ورزشگاه‌ها مشکلات تازه‌ای پیش روی فوتبال ایران قرار خواهد گرفت. با توجه به اینکه نامه اخیر را فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌طور مشترک نوشته‌اند، به نظر می‌رسد که در صورت اجرایی نشدن ورود زنان به ورزشگاه‌ها، تیم‌های باشگاهی نیز از لیگ قهرمانان آسیا حذف می‌شوند. در این صورت لیگ برتر فوتبال ایران تبدیل به یک لیگ داخلی بی ارزش می‌شود که در آن تفاوتی میان تیم اول و دهم وجود نخواهد داشت و هیچ تیمی شانس رقابت با تیم‌های برتر آسیا را به دست نخواهد آورد.