طالبان یک فیلمساز آمریکایی و همکار افغانش را بازداشت کردند

وزارت خارجه طالبان در شش ماه گذشته دو بار ایوور شیرر، فیلمساز آمریکایی، را احضار کرده بود

طالبان در یک سال گذشته، بارها خبرنگاران افغان و خارجی را به دلیل پوشش اعتراضات علیه طالبان، بازداشت و شکنجه کرده اند- MOHD RASFAN / AFP 

دفتر کمیته حفاظت از خبرنگاران در نیویورک، روز جمعه ۲۸ مرداد (۱۹ اوت)، با انتشار بیانیه‌ای تایید کرد که اداره اطلاعات (استخبارات) طالبان در ۱۷ اوت، ایوور شیرر (Ivor Shearer)‌، روزنامه‌نگار و فیلمساز آمریکایی و فیض‌الله فیض‌بخش، تهیه‌کننده افغان را در ناحیه شیرپور شهر کابل بازداشت کرده‌اند و تاکنون از سرنوشت آنان خبری در دست نیست. این کمیته اعلام کرد طالبان باید فورا این دو نفر را آزاد کنند و به بازداشت و شکنجه خبرنگاران پایان دهند.

یک منبع آگاه به کمیته حفاظت از خبرنگاران گفت شیرر و فیض بخش روز چهارشنبه در حال فیلمبرداری در منطقه شیرپور، ناحیه دهم شهر کابل _مکانی که هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی، ایمن الظواهری را در اوایل همین ماه کشت- بودند که محافظان امنیتی آنان را متوقف کردند. به نقل از این منبع آگاه، محافظان از این دو نفر کارت شناسایی، مجوز کار، گذرنامه و مدارک هویتی خواستند و آنان را برای چند ساعت بازداشت کردند. منبع آگاه افزود محافظان امنیتی طالبان این دو تن را «جاسوسان آمریکا» خطاب می‌کردند.

محافظان امنیتی طالبان پس از بازجویی از این دو نفر، با اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان تماس گرفتند و حدود ۵۰ تن از نیروهای مسلح اداره اطلاعات طالبان به محل آمدند و شیرر و همکارش، فیض بخش را با چشمان بسته سوار خودرو کردند و به مکان نامعلومی بردند.

کمیته حفاظت از خبرنگاران تاکنون به اطلاعات معتبری در مورد دلیل بازداشت این دو نفر و محل نگهداری آنان، دست نیافته است. کارلوس مارتینز، مدیر برنامه‌ای کمیته محافظت از خبرنگاران در نیویورک گفت: «فشار فزاینده طالبان و افزایش بازداشت روزنامه‌نگاران و کارمندان رسانه‌ها، ازجمله بازداشت فیلمساز آمریکایی، ایور شیرر و همکار افغانش، فیض‌الله فیض‌بخش، نشان‌دهنده نبود تعهد در این گروه به اصل آزادی مطبوعات در افغانستان است.»

او از مقام‌های طالبان خواست تا این دو کنشگر سینما و رسانه را هر چه زودتر آزاد کنند و از ارعاب و اعمال فشار بر مطبوعات در افغانستان دست بردارند.

ایوور شیرر، روزنامه‌نگار و فیلمساز شناخته‌شده‌ای در آمریکا است. آثار و گزارش‌های ویدیویی او در سراسر آمریکا و در سطح بین‌المللی بارها به نمایش درآمده است. این فیلمساز و روزنامه‌نگار آمریکایی در فوریه ۲۰۲۲ پس از دریافت مجوز از وزارت امور خارجه طالبان، برای تولید مستندی درباره تاریخ افغانستان، با ویزای یک‌ماهه وارد این کشور شد.

فیض‌الله فیض‌بخش نیز تهیه‌کننده فیلم است و با خبرنگاران بین‌المللی در افغانستان همکاری می‌کند و با شیرر نیز برای تهیه این فیلم قرارداد بسته بود. ایور شیرر برای تهیه فیلمش، در ماه مارس از وزارت کار و امور اجتماعی طالبان مجوز کار یک‌ساله گرفته و ویزایش را تا ماه سپتامبر تمدید کرده بود.

کمیته حفاظت از خبرنگاران به نقل از منابع نزدیک به شیرر در کابل، نوشته است ایوور شیرر پیش‌ازاین نیز در ماه ژوئن به وزارت امور خارجه طالبان احضار شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این منبع آگاه، وزارت خارجه طالبان به شیرر گفته بود اداره استخبارات این گروه به فعالیت او در کابل مشکوک است.

این منبع آگاه افزود: «پس از آن، در اواسط ماه ژوئیه، شماری از ماموران اطلاعاتی (استخبارات) طالبان به محل اقامت شیرر آمدند و از او در مورد کارش بازجویی کردند.»

در همین حال، کمیته حفاظت از خبرنگاران نوشته است که وزارت امور خارجه طالبان و عبدالقهار بلخی، سخنگوی این وزارت، روز ۱۶ اوت یعنی یک روز پیش از بازداشت این دو نفر، ایوور شیرر را احضار کرده بود. یکی از دوستان شیرر در کابل، به کمیته حفاظت از خبرنگاران گفت که شیرر نگران بود و می‌گفت مطمئن نیست که طالبان ویزایش را پس از ماه سپتامبر تایید کنند.

کمیته حفاظت از خبرنگاران جزئیات نشست روز سه‌شنبه ۱۶ اوت را ارائه نکرد، اما یک روز پس از این دیدار، این فیلمساز آمریکایی و همکار افغانش بازداشت شدند. مقام‌های طالبان تاکنون در مورد بازداشت این دو تن هیچ اظهارنظری نکرده‌اند.

گروه طالبان پیش‌ازاین نیز خبرنگاران خارجی را در افغانستان بازداشت و پس از گرفتن اعتراف اجباری، از کشور اخراج کرده‌اند. در آخرین مورد، طالبان لین اودانل، خبرنگار مجله فارن پالیسی را در کابل بازداشت و پس از آنکه او را وادار کردند در توییتر از مقام‌های طالبان عذرخواهی کند، از کشور اخراج کردند.

 

بیشتر از جهان