خط‌ و نشان حسن نصرالله؛‌ اگر لبنان به حقوق خود نرسد تنش تشدید می‌شود

« تعیین مرز دریایی لبنان و اسرائیل به مذاکرات تهران و قدرت‌های بزرگ جهان در وین و توافق احیای برجام ربط ندارد»

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، گفت که تعیین مرز دریایی لبنان و اسرائیل به مذاکرات تهران و قدرت‌های بزرگ جهان در وین و توافق احیای برجام ربط ندارد-AFP

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، گفت که تعیین مرز دریایی لبنان و اسرائیل به مذاکرات تهران و قدرت‌های بزرگ جهان در وین و توافق احیای برجام ربط ندارد.

رهبر این گروه شبه‌نظامی و مسلح که تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران است، روز جمعه ۲۸ مرداد (۱۹ اوت) گفت:‌ «توافق اتمی با ایران چه امضا شود و چه امضا نشود، اگر واسطه آمریکایی حقوق مورد درخواست لبنان را ارائه نکند، به سوی تشدید تنش و مشکل پیش می‌رویم.»

نصرالله به جزئیاتی درباره تهدید تلویحی خود اشاره‌ای نکرد اما گفت که مذاکرات وین هیچ‌گونه اثری بر مذاکرات درباره تعیین مرز آبی لبنان و اسرائیل در دریای مدیترانه، میدان نفت و گاز کاریش، و حقوق لبنان، ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبیر کل حزب‌الله لبنان این سخنان را در مراسم آغاز احداث یک منطقه گردشگری برای نیروهای جهادی در منطقه بقاع، ایراد کرد.

نصرالله خطاب به مقام‌های آمریکایی که مذاکرات مرزی میان اسرائیل و لبنان را هماهنگ می‌کنند، گفت: «چشم‌ها باید به میدان کاریش، مرزهای لبنان، جنوب و شمال لبنان دوخته شود. و وقت واسطه آمریکایی رو به پایان است.»

حزب‌الله لبنان قبلا در نهم مرداد نیز با انتشار ویدیویی که کشتی‌های درگیر در صنعت نفت و گاز دریایی اسرائیل را نشان می‌دهد، در مورد «بازی با زمان» هشدار داد و تهدید خود مبنی بر تشدید تنش نظامی را تکرار کرد.

مذاکرات لبنان و اسرائیل برای تعیین قلمرو دریایی که با میانجیگری آمریکا در جریان است، تاکنون به نتیجه نرسیده است.

این مذاکرات به تعیین این که منابع نفت و گاز در میدان مورد مناقشه کاریش متعلق به کدام طرف است، کمک می‌کند و راه را برای اکتشاف منابع بیشتر هموار می‌سازد.