روسیه: تاثیر اسرائیل بر توافق احیای برجام اندک است

میخائیل اولیانوف:‌««مبالغه است اگر بگوییم که اسرائیل هیچ تاثیری ندارد، اما تاثیرش چشمگیر نیست»

فرستاده روسیه همچنین گفت که شمار فراوانی از مقام‌های اسرائیلی که اغلب بازنشسته‌ شده‌اند، می‌گویند که توافق فعلی «خوب است.»- JOE KLAMAR / AFP

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام، مخالفت اسرائیل با توافق احیای برجام را «غیرمنطقی»‌ و با تاثیر‌گذاری اندک توصیف کرد.

اولیانوف روز جمعه ۲۸ مرداد (۱۹ اوت) در یک نشست خبری گفت: «مبالغه است اگر بگوییم که اسرائیل هیچ تاثیری ندارد، اما تاثیرش چشمگیر نیست.»

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، نماینده این کشور در سازمان‌های بین‌المللی در وین، همچنین گفت:‌ «موضع اسرائیل را درک نمی‌کنم. اسرائیل از وضع امروز که ایران بسیار فراتر از چارچوب تعهداتش در برجام رفته است، ناراضی است.» او تاکید کرد که برجام ابزاری برای مهار و کنترل «قابل اطمینان»‌ برنامه اتمی ایران است.

اولیانوف افزود: «به نظر من موضع اسرائیل در قبال توافق احیای برجام غیرمنطقی است.»

فرستاده روسیه همچنین گفت که شمار فراوانی از مقام‌های اسرائیلی که اغلب بازنشسته‌ شده‌اند، می‌گویند که توافق فعلی «خوب است.» و افزود: «به باور من مخالفت اسرائیل، مانع حصول توافق برای احیای برجام نمی‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برجام اولین بار در سال ۲۰۱۵ میان جمهوری اسلامی ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان امضا شد و هدف از آن ممانعت از تولید سلاح اتمی در ایران بود.

در سال ۲۰۱۸، دولت دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم‌های سختگیرانه‌ای را بر جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد. جو بایدن، رییس‌جمهوری فعلی آمریکا، پس از ورود به کاخ سفید تلاش کرده است تا آمریکا را به توافق بازگرداند.

مخالفان احیای برجام، آن را فاجعه‌بار می‌دانند و مقام‌های اسرائیلی بارها گفته‌اند که نمی‌گذارند ایران به سلاح اتمی دست یابد.

منتقدان می‌گویند که توافق جدید تمامی اقدامات غیرقانونی و تخلف‌های قبلی صورت گرفته در برنامه اتمی ایران، از جمله غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم، را پاک می‌کند و به تهران امکان می‌دهد تا با حفظ زیرساخت‌های غنی‌سازی و دیگر پروژه‌های مرتبط با تولید سلاح، هیچ‌گونه تضمینی برای بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قائل نمی‌شود.