ضارب سلمان رشدی اتهام‌هایش را نپذیرفت

خبرگزاری رویترز اعلام کرد جلسه بعدی رسیدگی به اتهام‌های هادی مطر، ضارب سلمان رشدی، در روز ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار می‌شود

وکیل مدافع هادی مطر، ضارب سلمان رشدی، اعلام کرد موکلش عصر روز پنجشنبه، ۱۸ اوت ۲۰۲۲، در دادگاهی با حضور هیئت منصفه شرکت خواهد و بر اساس کیفرخواست صادر شده علیه او، محاکمه خواهد شد. خبرگزاری رویترز از قول جیسون اشمیت، دادستان این پرونده، نوشت دومین جلسه محاکمه مطر ساعت ۱۳ به‌وقت شرق آمریکا برگزار می‌شود.

ناتانیل بارون، وکیل مدافع مطر، به رویترز گفت موکلش، بر اساس اتهام‌های مندرج در کیفرخواست، به تلاش به‌منظور قتل درجه دوم و همچنین یک حمله درجه دوم متهم شده است.

هادی مطر در روز شنبه نیز در دادگاه محلی ایالت نیویورک حاضر شد و پس از قرائت کیفرخواست به‌وسیله دادستانی، ضمن رد اتهام‌های مندرج در کیفرخواست، خود را بی‌گناه اعلام کرد. به‌این ترتیب دادگاه نیز صدور قرار وثیقه برای او را رد کرد تا کماکان در بازداشت به‌سر ببرد.

ضارب سلمان رشدی، نویسنده سرشناس بریتانیایی، در مصاحبه‌ای با نیویورک‌پست، که روز چهارشنبه منتشر شد، ضمن تجلیل از روح‌الله خمینی، گفت گمان نمی‌کرد رشدی زنده بماند. او در این مورد گفت:«وقتی شنیدم او زنده مانده است، تعجب کردم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس شواهد موجود، انگیزه مطر برای حمله به سلمان رشدی اجرای فتوای روح‌الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی ایران، علیه این نویسنده بریتانیایی بوده است. از این‌رو مطر در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با نیویورک‌پست گفت:«من برای آیت‌الله [خمینی] احترام قائلم و فکر می‌کنم او شخصیت بزرگی است.»

نیویورک پست همچنین از قول مطر نوشت که او تنها «دو صفحه» از رمان «آیات شیطانی» را خوانده است؛ کتابی که نوشتنش باعث شد روح‌الله خمینی فتوای قتل سلمان رشدی را صادر کند. با این‌وجود او در مورد سلمان رشدی به این مجله آمریکایی گفت: «او کسی است که به اسلام و همچنین عقاید و دستگاه اعتقادی مسلمان‌ها حمله کرد.»

هادی مطر، که ۲۴ سال دارد، متولد ایالات متحده آمریکا است اما والدین او مهاجرهای جنوب لبنان‌اند. مادر مطر پیش‌تر گفته بود، پس از آنکه پسرش در سال ۲۰۱۸ به لبنان سفر کرد به‌صورتی ناگهانی «تغییر کرد.» بر اساس گفته‌های مادر هادی مطر، او پس از بازگشت از لبنان «مذهبی‌تر» و «منزوی» شد.

با این‌وجود خود هادی مطر همچنان درباره سفرش به لبنان ساکت است و در این مورد حرفی نمی‌زند.  

بر اساس نخستین اخبار منتشر شده از جلسه رسیدگی به اتهام‌های هادی مطر، او بار دیگر در این جلسه اتهام‌های مندرج در کیفرخواست را رد کرد و خودش را بی‌گناه دانست. خبرگزاری رویترز، با توجه به کیفرخواست صادر شده علیه مطر، نوشت در صورت محکومیت او از سوی هیئت منصفه، ضارب سلمان رشدی حداکثر به ۲۵ سال زندان محکوم خواهد شد.

این خبرگزاری همچنین اعلام کرد که جلسه بعدی رسیدگی به اتهام‌های هادی مطر در روز ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار می‌شود.