اسرائیل: همزمان با عملیات طلوع فجر در غزه، به یک کشور ثالث حمله کردیم

در پی افشاگری رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، گمانه‌زنی برای یافتن کشور ثالث از میان سوریه، لبنان و ایران بالا گرفته است

GIL COHEN-MAGEN / AFP

آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل روز پنجشنبه فاش کرد که در طول عملیات ۵۵ ساعته طلوع فجر، نیروهای اسرائیلی همزمان با حمله به اهدافی در نوار غزه به کشور سومی نیز حمله کردند.

او که روز پنجشنبه، ۱۸ اوت، در یک کنفرانس آموزشی برای مقامات محلی در تل‌آویو سخن می‌گفت، از گفتن نام این کشور خودداری کرد.

کوخاوی گفت:« ده روز پیش ارتش اسرائیل با دقت زیادی به تیسیر الجعبری که یک تروریست بزرگ است ضربه زد، موجی از دستگیری‌ها را در  کرانه باختری انجام داد و همزمان با دفاع از مرزهای کشور، به یک کشور ثالث حمله کرد.»

به گزارش جوئیش پرس، در پی این اظهارات، گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه منظور رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل از «کشور ثالث» چه کشوری است، بالا گرفته است.

به نوشته جوئیش پرس، ارتش اسرائیل در یک دهه گذشته به طور منظم به  اهدافی در خاک سوریه حمله کرده است، بنابراین سوریه منطقی‌ترین احتمال این است که کشور ثالث، سوریه باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جوئیش پرس می‌افزاید: «از آنجا که اسرائیل به ندرت مسئولیت حملات به انبارهای اسلحه و مهمات ایران یا کاروان‌های حامل موشک‌های جدید برای حزب الله لبنان را می پذیرد، کوخاوی ترجیح داد این بار نیز نامی از کشور ثالث نبرد.

در ۱۴ اوت، دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد که همزمان با حمله به مواضع نظامی در طرطوس، دو موشک ارتش اسرائیل به اهدافی در حومه دمشق اصابت کرده است.

در حمله اسرائیل به یک پایگاه دفاع ضدهوایی و  رادار در روستای ابواصفا در پنج کیلومتری جنوب طرطوس، سه سرباز حکومت بشار اسد کشته و تعدادی نیز زخمی شدند.

پیشتر دیده بان حقوق بشر از حملات اسرائیل به مواضع نظامی حکومت بشار اسد که محل استقرار شبه نظامیان ایرانی در حومه جنوب طرطوس است، گزارش داده بود.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، این نوزدهمین حمله اسرائیل به خاک سوریه از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون بود.

به نوشته جوئیش پرس، هدف دیگر آویو کوخاوی از این  افشاگری می‌تواند تهدید همسایگان اسرائیل باشد که می‌توانند هنگام بالا گرفتن درگیری‌ها در غزه به اسرائیل حمله کنند. رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل به شکلی تلویحی می‌گوید:« حسن نصرالله، من با تو صحبت می‌کنم.»

بیشتر از جهان