گردهمایی طالبان در قندهار؛ «حمایت علما مبنای مشروعیت امارت است»

هدف اصلی نشست قندهار هنوز مشخص نیست

سخنرانی‌هایی که تاکنون در این نشست ایراد شدند عموما به موضوع‌های کلی و عمومی پرداختند-عکس:خبرگزاری باختر

شماری از اعضای طالبان و روحانیون حامی این گروه صبح پنجشنبه در قندهار، در نشستی شرکت کردند تا در مورد «مسائل کلی کشور» بحث کنند. خبرگزاری باختر، رسانه تحت کنترل طالبان، تعداد شرکت‌کنندگان این نشست را حدود سه هزار تن اعلام کرد و نوشت که اعضای کابینه طالبان، روحانیون، بازرگانان، فعالان مدنی و برخی از کارمندان دولت پیشین افغانستان در آن حضور دارند.

طالبان تاکنون هدف اصلی این نشست را اعلام نکرده‌اند. سخنرانی‌هایی هم که تاکنون در این نشست ایراد شدند، عموما به موضوع‌های کلی و عمومی پرداختند. بیشتر سخنرانان خواهان به رسمیت شناختن امارت طالبان از سوی جهان شدند و عملکرد یک‌ساله طالبان را ستودند.

شیخ محمد خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان، در این نشست گفت که مبنای مشروعیت امارت طالبان حمایت علما و سران قبایل است که محقق شده است. او گفت: «مشروعیت به چه معنا است؟ در کابل هزاران عالم، رهبران قبایل، متنفذان و بازرگانان با امیرالمومنین بیعت و حمایت خود را اعلام کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حنفی افزود که با سلطه طالبان بر افغانستان، فساد اداری پایان یافت، عمر ملک‌الطوایفی به سر رسید و امنیت برقرار شد. اقتصاد و بقیه امور هم در حال بهبود است.

شماری دیگر از شرکت‌کنندگان در این نشست هم عملکرد طالبان در زمینه تامین امنیت را ستودند و آن را زمینه‌ساز افزایش سرمایه‌گذاری بازرگانان داخلی و خارجی توصیف کردند.

قبلا گزارش شد که قرار است ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، نیز در این نشست سخنرانی کند، اما تا قبل از ظهر پنجشنبه که رسانه‌های طالبان از این نشست گزارش پخش کردند، از حضور او خبری منتشر نشد.

بر اساس سنت به‌جامانده از زمان ملا عمر، رهبر طالبان در خاستگاه این گروه در قندهار زندگی می‌کند. به باور بسیاری از کارشناسان سیاسی، قندهار پایتخت سیاسی طالبان است و تمام تصمیم‌های مهم آنجا گرفته می‌شود.

این دومین نشست بزرگ طالبان و حامیان این گروه در یک سال گذشته است. نشست قبلی این گروه اواخر ژوئن ۲۰۲۲ و با شرکت حدود چهار هزار نفر در کابل برگزار شد. شرکت‌کنندگان در آن نشست، در قطعنامه‌ای، بیعت خود با رهبر طالبان را اعلام کردند و از دولت‌های جهان خواستند امارت طالبان را به رسمیت بشناسند.

هرچند تاکنون پیام واضحی از نشست قندهار شنیده نشده، از گزارش‌ رسانه‌های طالبان چنین به نظر می‌رسد که این نشست بیشتر در راستای بزرگداشت یک‌سالگی سلطه طالبان بر افغانستان برگزار شده است.