آنجلینا جولی: جهان نباید چشم خود را بر شکنجه زنان در افغانستان ببندد

«دختران افغانستان به‌دلیل قدرت، انعطاف‌پذیری و تدبیر فوق‌العاده‌اند»

آنجلینا جولی در مطلبی در مجله تایم از وضعیت زنان و آوارگان داخلی افغانستان ابراز نگرانی کرد‌ـ ALEX WONG / Getty Images via AFP

آنجلینا جولی، بازیگر مشهور آمریکایی، از زندگی زنان زیر سلطه طالبان ابراز نگرانی کرد و در مطلبی که روز دوشنبه ۱۵ اوت در مجله تایم منتشر شد نوشت جهان نباید بر وضعیت زنان افغانستان چشم ببندد.

آنجلینا جولی، که نماینده ویژه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان است، در مطلبی به مناسبت یک سالگی تسلط طالبان بر افغانستان، نوشت زنان در افغانستان در خیابان‌ها ضرب‌و‌شتم و تحقیر می‌شوند، شبانه از خانه‌هایشان ربوده و شکنجه می شوند. او در ادامه افزود زندان‌های طالبان پر از زندانیان سیاسی زن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در این مطلب نوشت: «گزارش‌هایی از ربوده شدن دختران برای ازدواج اجباری با رهبران طالبان وجود دارد، به‌عنوان یک مادر و یک زن از تصور اینکه خانواده‌ها در افغانستان، به‌ویژه کسانی که رژیم طالبان را در دهه ۱۹۹۰ پشت سر گذاشته‌اند، احساس ناتوانی کنند مرا عذاب می‌دهد.»

این بازیگر شناخته‌شده در ادامه افزود زنان در افغانستان هنوز هم در اعتراض به طالبان دست به تظاهرات می‌زنند و «دختران افغانستان به‌دلیل قدرت، انعطاف‌پذیری و تدبیر فوق‌العاده‌اند.»

به گفته جولی، قدرت‌های خارجی برای احقاق حقوق زنان افغانستان چندان مقاومت نکردند بلکه خود زنان افغانستان برای گرفتن حقشان به خیابان‌ها آمده‌اند.

او همچنین از وضعیت آوارگان داخلی در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت بیش از شش میلیون آواره داخلی در افغانستان در تلاش‌اند تا زنده بمانند و اوضاع اوکراین و کمبود کمک‌های بین‌المللی وضعیتشان را وخیم‌تر کرده است و این افراد نباید فراموش شوند.

پیش‌تر نیز او از زندانی شدن زنان معترض در افغانستان ابراز نگرانی کرده بود.

آنجلینا جولی، بازیگر و فیلم‌ساز۴۷ ساله آمریکایی، که تا‌کنون جایزه اسکار و سه جایزه گلدن گلوب را به دست آورده است، به فعالیت‌های بشردوستانه نیز مشهور است و چند سال سفیر صلح سازمان ملل متحد بود.

آنجلینا جولی شش فرزند دارد. او سه فرزندش را از کشورهای فقیر و جنگ‌زده کامبوج، ویتنام و اتیوپی به فرزندی پذیرفته است.

بیشتر از جهان