درآمدزایی جدید برای حکومت؛ «بدحجاب‌ها» جریمه نقدی می‌شوند

بودجه امسال ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر بیش از یک هزار میلیارد است

حکومت ایران با پولی که از جیب مردم ایران به دست می‌آورد، برای سرکوب آنان استفاده می‌کند - Behrouz MEHRI / AFP

در ادامه موج سرکوب و تشدید محدودیت‌ها علیه زنان، ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر قصد دارد به نام «جریمه بدحجابی» برای حکومت درآمدزایی کند.

محمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر در همایشی که روز یکشنبه با موضوع «عفاف و حجاب» برگزار شد، گفت: «در طرح عفاف و حجاب، بدحجاب دیگر مجرم نیست، بلکه متخلف است و به جای پرونده‌سازی و مجازاتی که در قانون آمده است، جریمه نقدی می‌شود.»

هاشمی گلپایگانی درباره مبنای قانونی این تصمیم توضیحی نداد اما سخنان او و عملکرد ماه‌های اخیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر آشکار می‌کند که این سازمان تحت حمایت ابراهیم رئیسی قدرت و نفوذی فزاینده پیدا کرده است؛ تا آنجا که در روند قانونگذاری و نوع اجرای قانون نیز مداخله می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جریمه افرادی که حکومت آنان را بدحجاب می‌خواند، علاوه بر اینکه فضاهای عمومی را برای زنان ناامن می‌کند و آنان را به داخل خانه‌ها می‌راند، برای حکومت صرفه اقتصادی نیز به همراه دارد. به خصوص اینکه شمار مخالفان اجباری در ایران بسیار است و حتی رسانه‌های حکومتی نیز این موضوع را تایید کرده‌اند.

روزنامه همشهری در گزارشی که ۵ مرداد منتشر شد، نوشت اگر گشت ارشاد می‌خواست با «زنان بدحجاب» برخورد کند، باید به ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر تذکر می‌داد. چنانچه آمار این روزنامه وابسته به حکومت را مبنا قرار دهیم، وقتی ۲۰ میلیون زن دست‌کم یک بار جریمه شوند، رقم حاصل هنگفت خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران با وجود صرف هزینه‌های بسیار نتوانست حجاب اجباری را در ایران نهادینه کند؛ شاید به همین دلیل است که قصد دارد با جریمه کردن «زنان بدحجاب» برخی از این هزینه‌ها را جبران کند. کمترین دستاورد تجارت حجاب در ایران منفعت مالی برای وابستگان به حکومت و خودی‌ها است. با یک حساب سرانگشتی از حقوق ماموران گشت ارشاد، واردات چادر، همایش‌ها و برنامه‌هایی که در این زمینه اجرا می‌شود، می‌توان به بزرگی این رقم‌ها پی برد.

سید محمد صالح هاشمی، دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر، پیش‌تر به‌صراحت گفت که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای این ستاد رقمی معادل ۵۸۰ میلیارد ریال در نظر گرفته بود اما مجلس آن را به دو برابر افزایش داد و این ستاد برای سال ۱۴۰۱، یک هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال از محل بودجه عمومی دریافت کرد. این ستاد در بیش از ۴۰۰ نقطه ایران نماینده فعال دارد و به برای وابستگان حکومت شغل ایجاد کرده است.

به‌ عبارت‌ دیگر حکومت ایران با پولی که از جیب مردم ایران به دست می‌آورد، برای سرکوب آنان استفاده می‌کند و تازه به همین هم قانع نیست و قصد دارد جریمه «تخلف بدحجابی» را هم به درآمدهایش بیفزاید.