ترامپ از اف‌بی‌آی خواست اسناد را به مارالاگو برگرداند

رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده به این خبر که اف‌بی‌آی اسنادی محرمانه را توقیف کرده است، واکنش نشان داد

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا بار دیگر وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی را به کوتاهی در تحقیقات در مورد کارزار انتخاباتی متهم کرد - AFP

دونالد ترامپ از وزارت دادگستری ایالات متحده خواست برخی اسناد توقیف‌شده در یورش روز دو‌شنبه به مارالاگو، استراحتگاه و اقامتگاه او در فلوریدا، را برگرداند.

رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده با انتشار مطلبی در رسانه «تروت سوشیال» به خبر فاکس‌نیوز در روز شنبه واکنش نشان داد. در آن خبر آمده بود که اف‌بی‌آی به گروه ترامپ اطلاع داده است برخی اسناد که در پی این حمله توقیف شدند، مشمول منع افشای ارتباطات محرمانه بین موکل و دادستان‌اند.

وزارت دادگستری این موضوع را علنا اعلام نکرد و غیر از بیانیه کوتاهی که مریک گارلند، دادستان کل، هفته قبل خطاب به خبرنگاران صادر کرد، در مورد این تحقیقات اظهارنظری نکرد.

در نوشته روز یکشنبه ترامپ آمده است: «اوه چه عالی! همین الان خبر رسید که اف‌بی‌آی در حمله به مارالاگو که اکنون مشهور شده، جعبه‌هایی حاوی اطلاعات محرمانه «دادستان-موکل» و همچنین مطالب محرمانه «اجرایی» را برده است؛ در حالی که می‌دانستند نباید این کار را بکنند. با انتشار این مطلب در تروت، در کمال احترام درخواست می‌کنم این اسناد را فورا به همان جایی که از آنجا برداشتید، برگردانید. متشکرم!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مطلب مورد دیگری از پرخاشگری رئیس‌جمهوری سابق علیه این یورش اف‌بی‌آی است که هفته پیش در مرکز توجه کل حوزه سیاسی در ایالات متحده قرار گرفت. رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در آخرین سخنان تند خود بار دیگر وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی را به کوتاهی در تحقیقات در مورد کارزار انتخاباتی او در سال ۲۰۱۶ و هر دو نهاد را به داشتن انگیزه سیاسی در اجرای این حمله متهم کرد. او این توطئه بی‌اساس را مطرح کرد که ماموران اف‌بی‌آی این مدارک را در جعبه‌های اسناد توقیفی از مارالاگو جاسازی کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا نوشت: «تمام جهانیان داشتند می‌دیدند که اف‌بی‌آی به‌تنهایی و بدون ممانعت، خانه از جمله کمدها (و لباس‌های!) بانوی اول را زیرورو کردند. حتی درخواست کردند دوربین‌های امنیتی را خاموش کنیم (که قبول نکردیم) اما راهی نیست که بتوان دانست آنچه بردند، مدارکی واقعی بود یا «جاسازی‌شده». هرچه باشد، اف‌بی‌آی که می‌گویند، همین است!»

مدافعان او این هفته موج‌های شدیدی در رسانه‌های جریان اصلی ایجاد کردند؛ اما هرچه می‌گذرد، دفاعیات از او بابت نگهداری اسناد بسیار محرمانه، مهمل‌تر می‌شوند. در چند روز اخیر، یاران او اصرار داشتند که بودجه اف‌بی‌آی قطع شود، ماموران این سازمان شواهد را جاسازی کرده‌اند و ترامپ به طور خودخواسته همه مدارکی را که نگه داشته، به مدارک محرمانه تبدیل کرده بود. (گرچه برای اثبات مدعای خود هیچ مدارکی ندارند)

هم‌زمان، سایر نمایندگان سنا که همچنان طرفدار رئیس‌جمهوری مانده‌اند، به تلاش برای حذف اف‌بی‌آی نپیوسته‌ و کوشیده‌اند توضیح دهند چرا اسنادی در بالاترین حد محرمانگی (به گزارش واشنگتن پست شامل اسنادی درباره سیاست‌ها یا ظرفیت‌های هسته‌ای) باید در مارالاگو که در نفوذپذیری زبانزد است، حتی در شرایطی قابل قبول، نگهداری شود؛ که البته توفیق نیافته‌اند.

شکاف میان جمهوری‌خواهان سر دفاع از ترامپ باعث شد یاران رئیس‌جمهوری سابق آمریکا بیش‌ازپیش به هم‌حزبی‌های خود اتهام بی‌وفایی درون‌حزبی بزنند و هواداران سینه‌چاک او از بی‌میلی نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره به دفاع تمام‌قد از نظریه‌های بی‌اساس توطئه و اتهام‌های بی‌دلیل به اف‌بی‌آی ابراز خشم می‌کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان