نوشیدنی «انجل شات» در میخانه نشانه کمک خواستن است

سفارش انجل شات می‌تواند به کارکنان میخانه‌ها کمک کند در برخوردهای ناایمن میان افراد دخالت کنند

هر وقت در میخانه احساس ناامنی کردید،سراغ کارکنان بروید و این نوشیدنی که اسم رمز قرار گرفتن در موقعیت ناامن است را سفارش دهید- canva

اخیرا تب «انجل شات» در تیک‌تاک بالا گرفته است؛ اما نه فقط به دلیل ذوق و شوق برای یک کوکتل جدید. این اصلا یک نوشیدنی نیست. از انجل‌ شات به عنوان نشانه‌ای برای درخواست کمک و هشدار دادن به ساقی‌ها در مورد وجود موقعیتی خطرناک استفاده می‌کنند.

این نوع سفارش رمزی نوشیدنی که به «انجل شات» معروف است، اخیرا در تیک‌تاک فراگیر شده است و مردم در حال آگاهی‌رسانی در مورد این رمزواژه‌اند که می‌تواند جان افراد را نجات‌ دهد. هشتگ #انجل‌شات (#angelshot) بیش از ۱۴۳ میلیون بار در این برنامک دیده شد و ساقی‌ها و تولیدکنندگان محتوا صحنه‌هایی را بازسازی می‌کنند که در آن‌ها، سفارش انجل شات می‌تواند به کارکنان میخانه‌ها کمک کند در برخوردهای ناایمن میان افراد دخالت کنند.

بن اسمیت با سابقه ۱۹ سال کار در میخانه، اولین بار در سال ۲۰۲۱ توجه عموم را به انجل شات جلب کرد. او آن موقع در تیک‌تاک ویدیویی درباره سفارش رمزی یک نوشیدنی گذاشت که بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار بار پسندیده شد. اسمیت موقعیتی بالقوه را اجرا کرد که در آن یک مشتری انجل شات سفارش داد و سه حالت مختلف سفارش این نوشیدنی و معنای هریک از این سه حالت را بیان کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساقی‌ها و کارکنان رستوران بسته به نوع انجل شاتی که مشتری سفارش می‌دهد می‌دانند چه باید کنند. اولین حالت این است که این نوشیدنی را ساده یا مستقیم از بطری سفارش دهند که در این صورت، مشتری نیاز دارد کسی تا پای خودرو او را همراهی کند. وقتی انجل شات با یخ سفارش ‌دهد، نشانه این است که به کمک در خبر کردن تاکسی اینترنتی یا تلفنی نیاز دارد. حالت سوم با آب‌لیمو یا ورقه لیمو است که نشان می‌دهد کارکنان باید با پلیس تماس بگیرند.

در پی فراگیر شدن این روند، برخی کاربران به این نکته اشاره کردند که رستوران‌ها و میخانه‌ها نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی نحوه سفارش دادن انجل شات در دستشویی‌های خود را آغاز کرده‌اند. در یک ویدیو تیک‌تاکی، عکسی از پوستری منتشر شد که در دستشویی رستوران هوترز نصب شده بود و مشتریان را از نحوه سفارش انجل شات در مواقع خطر آگاه می‌کرد.

اما اکنون با هر موضوعی که در رسانه‌های اجتماعی فراگیر می‌شود، بسیاری از ساقی‌ها و هواداران انجل شات نگران می‌شوند مبادا تبلیغ این سفارش محرمانه ویژگی جلب توجه نکردن آن را نقض کند. میشل شارلوت، متصدی میخانه و تولیدکننده محتوا با بیش از سه میلیون دنبال‌کننده، از پلتفرمش برای اشتراک‌گذاری ماجراهای شخصی خود به عنوان ساقی استفاده می‌کند. با آنکه هرگز کسی به او انجل‌شات سفارش نداده، امیدوار است معروف شدن گسترده آن باعث نشود به ویژگی مخفیانه بودن آن لطمه وارد شود.

او در ویدیویی که همین هفته در تیک‌تاک منتشر کرد، می‌گوید: «به نظر من نکته اصلی انجل شات درخواست کمک از ساقی بدون جلب‌ توجه است. خیلی در مورد آن تبلیغ کرده‌ایم و به‌قدری معروف شده است که اگر شخصی از من درخواست کند او را از دست مزاحم کناردستی خلاص کنم، خود آن مزاحم هم متوجه می‌شود.»

او افزود: «البته الان حتی در آن صورت هم اگر کسی از من انجل شات درخواست کند، درگیر می‌شوم. اهمیتی ندارد که مزاحم هم متوجه شود؛ چون مشکلی ندارم که به مزاحم تذکر بدهم گورش را گم کند یا او را با لگد بیرون بیندازم.»

شخصی در قسمت نظرات گفت: «من به میخانه رفته بودم و ساقی از من پرسید انجل‌شات نمی‌خواهم؟ تا آن موقع نمی‌دانستم چیست. از این لطفی که کرد خیلی متشکرم.»

طبق اعلام کانون ملی منابع خشونت جنسی، حدود ۸۱ درصد زنان و ۴۳ درصد مردان در ایالات متحده گزارش داده‌اند که در طول زندگی‌ خود با اشکالی از تهاجم یا آزار جنسی مواجه‌ شده‌اند. در بریتانیا نیز طرح ایمنی مشابهی به نام «آنجلا بخواهید» وجود دارد که به مردم امکان می‌دهد هر وقت در میخانه یا باشگاه احساس ناامنی یا خطر کردند، به سراغ کارکنان بروند و با درخواست «آنجلا» کمک بخواهند.

© The Independent

بیشتر از زندگی