تماس با پلیس و سفارش پیتزا یک زن دیگر را از خطر نجات داد

در ایران، حتی در صورت تماس مستقیم، پلیس با بهانه‌هایی مثل نداشتن حکم قضایی از نجات فرد آزاردیده خودداری می‌کند

به نقل از مقام‌های پلیس، در نهایت یک مرد ۴۰ ساله در ارتباط با این حادثه دستگیر شد که همچنان در بازداشت به سر می‌برد - pexels

یک مامور پلیس در انگلستان با هوشیاری موفق شد یک زن را از خطر خشونت نجات دهد. روز سه‌شنبه، پنجم آوریل، یک زن در شهر یورکشایر شمالی انگلستان، پس از اینکه در اتوبوس در معرض خشونت قرار گرفت، به پلیس زنگ زد و به ماموری که آن سوی خط صحبت می‌کرد، گفت که می‌خواهد یک پیتزا سفارش دهد.

افسر پلیس به جای قطع کردن تلفن با تصور اینکه این تماس ممکن است شوخی باشد، از زن خواست که توضیح دهد آیا مشکلی دارد یا خیر و زن پاسخ داد بله.

این پاسخ کافی بود که مامور پلیس بفهمد آن زن در موقعیت خطرناکی قرار گرفته است و به کمک فوری نیاز دارد. به همین دلیل مکالمه با او را ادامه داد تا همکارانش موقعیت مکانی زن را شناسایی کنند. او سوالاتی هم مطرح می‌کرد که زن با پاسخ‌های بله یا خیر به آن‌ها جواب می‌داد.

به گزارش دیلی میل و به نقل از مقام‌های پلیس، در نهایت یک مرد ۴۰ ساله در ارتباط با این حادثه دستگیر شد که همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هوشیاری پلیس در نجات این زن که در معرض خشونتی جدی قرار داشت، با تحسین کاربران رسانه‌های اجتماعی روبه‌رو شد. دن اسپنس، بازرس پلیس یورکشایر شمالی، نیز گفت: «این کار خوب همکاران موجب شد فورا برای محافظت از یک زن آسیب‌پذیر اقدام کنیم.»

او افزود: «من خبر دارم که افرادی در خارج از کشور برای نجات از خشونت از روش سفارش پیتزا برای تماس با پلیس استفاده می‌کنند، اما نمی‌توانم تماس مشابهی را در یورکشایر شمالی به یاد بیاورم.»

سالانه میلیون‌ها زن در نقاط مختلف جهان قربانی یکی از انواع خشونت می‌شوند. خشونت علیه زنان طیف وسیعی از آزارهای کلامی، روانی، عاطفی، جنسی و فیزیکی را در برمی‌گیرد. در بسیاری از این موارد، مثل خشونت‌های جنسی و جسمی، فرد آزاردیده به کمک فوری نیاز دارد. کنشگران حقوق زنان و مقام‌های پلیس در بسیاری از کشورهای جهان به زنان توصیه کرده‌اند که در صورت مواجهه با چنین شرایطی، با شماره‌های اورژانس اجتماعی و پلیس تماس بگیرند و حتی اگر امکان صحبت ندارند، روی گوشی تلفن ضربه بزنند یا سرفه کنند و از این طریق پلیس را از وضعیت خود آگاه کنند.

حالا دیگر علامت‌هایی مثل مشت کردن دست، سرفه کردن یا سفارش پیتزا در بیشتر کشورهای دنیا به اسم رمز میان زنان آزاردیده، کنشگران و پلیس‌ تبدیل شده‌ است. بسیاری از زنان ایرانی نیز با این روش آشنایی دارند. با این حال فعالان حقوق زنان همواره تاکید کرده‌اند که در جمهوری اسلامی ایران، برای محافظت از زنان در برابر خشونت اراده‌ای وجود ندارد.

به گفته آنان، در بیشتر موارد پلیس و اورژانس اجتماعی با وجود دریافت گزارش خشونت از همسایه‌ها، از مراجعه به محل به بهانه‌هایی مثل نداشتن حکم قضایی خودداری می‌کنند. در حالی‌ که به گفته فاطیما باباخانی، مدیرعامل یکی از خانه‌های امن خصوصی در ایران، ۷۰ درصد زنانی که با اورژانس اجتماعی تماس می‌گیرند، در معرض «زن‌کشی» قرار دارند.

بیشتر از جهان