حتی مقادیر کم آلودگی هوا برای سلامتی مضر است

به رغم نسبتا تمیز بودن هوای کانادا، سالانه حدود هفت هزار و ۸۴۸ شهروند در اثر آلودگی هوا می‌میرند

آلودگی هوا «احتمالا» خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد - Don MacKinnon / AFP

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد حتی مقادیر کم آلودگی هوا، یعنی پایین‌تر از حداقل استاندارد کیفیت هوا  در برخی کشورها، می‌تواند خطر مرگ را افزایش دهد.

محققان سوابق سرشماری بیش از هفت میلیون نفر را در کانادا که از تمیزترین کشورهای جهان است با داده‌های آلودگی هوای ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۶ مقایسه کردند.

آنان دریافتند به رغم نسبتا تمیز بودن هوای کانادا، حدود هفت هزار و ۸۴۸ شهروند سالانه در اثر آلودگی هوا می‌میرند.

این مطالعه نشان می‌دهد سلامت کانادایی‌هایی که در مناطفی با تمیزترین هوا در این کشور زندگی می‌کنند نیز تحت تاثیر منفی قرار گرفته است.

پروفسور مایکل براور از دانشگاه بریتیش کلمبیا و سرپرست این مطالعه کانادایی گفت: «این یافته‌ها نشان‌می‌دهد کاهش مداوم آلودگی هوا و تعیین استانداردهای نظارتی دقیق‌تر حتی در کشورهایی مانند کانادا و بریتانیا می‌تواند فواید مهمی برای سلامتی افراد داشته باشد. به جای این که فقط استانداردهای ثابتی برای غلظت [مواد آلاینده] وضع کنیم که هر پنج تا ده سال یک بار بازبینی می‌شوند، بر کاهش مداوم سال به سال آلودگی هوا تمرکز کنیم.»

«با توجه به این که چیزی به نام حد «ایمن» آلودگی هوا نداریم، باید در رویکرد خود بازنگری کنیم و به جای این که فقط استانداردهای ثابتی برای غلظت [مواد آلاینده] وضع کنیم، بر کاهش مداوم سال به سال آلودگی هوا تمرکز کنیم.»

«اثرات [آلودگی هوا] بر سلامت بسیار بیش از این‌ها است.»

این مطالعه کانادایی یکی از سه تحقیقی بود که با پشتیبانی مالی موسسه اثرات سلامت ایالات متحده انجام شد. در دو مطالعه دیگر ۶۰ میلیون نفر در ایالات متحده و ۲۷ میلیون نفر در اروپا بررسی شدند و نتایج مشابهی به دست آمد.

متخصصان می‌گویند این یافته‌ها نشان می‌دهد دولت‌ها نباید بلندپروازی‌های خود را در زمینه هدف‌گذاری برای کاهش آلودگی مهار کنند.

ماه گذشته بررسی سازمان ایمنی سلامت بریتانیا نشان داد آلودگی هوا «احتمالا» خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد.

© The Independent

بیشتر از جهان