تجمع‌های اعتراضی مهاجران افغان در اسلام‌آباد پاکستان

این تجمع‌ها به مناسبت یک‌سالگی سلطه طالبان بر افغانستان برگزار شد

زنان در شهر کابل روز گذشته به مناسبت یک‌سالگی سلطه طالبان تظاهرات کردند و با واکنش خشن طالبان و شلیک گلوله روبه‌رو شدند - Indypersian

هم‌زمان با برگزاری تظاهرات زنان معترض در شهر کابل، شماری از زنان مهاجر افغان در شهر اسلام‌آباد پاکستان نیز تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این تجمع، روز شنبه ۱۳ اوت، به مناسبت اولین سالگرد سقوط دولت جمهوری و سلطه طالبان بر افغانستان برگزار شد. زنان معترض در این تجمع با دادن شعارهای ضد طالبان، از کشورهای جهان خواستند تا فشار بر این گروه را برای رفع محدودیت علیه زنان افزایش دهند. زنان معترض ‌گفتند افغانستان در یک سال گذشته مرکز خشونت شده و بیشترین خشونت‌ها نیز بر زنان روا داشته شده است.

آنان همچنین از برخوردهای شدید طالبان علیه زنان ازجمله شکنجه، ترور و تجاوز به آنان سخن گفتند و با شعار «عدالت، عدالت، خسته‌ایم از اسارت» وضعیت زنان را در افغانستان توصیف کردند.

زنان در شهر کابل نیز روز گذشته به مناسبت یک‌سالگی سلطه طالبان تظاهرات کردند که با واکنش طالبان و شلیک گلوله روبرو شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال تعدادی از خبرنگاران افغان که از ترس طالبان به پاکستان متواری شده‌اند، در یک تجمع در شهر اسلام‌آباد، اعتراض نمادین خود را به حاکمیت طالبان در افغانستان اعلام کردند.

آنان با افروختن شمع، به سوگواری برای مرگ آزادی بیان در افغانستان پرداختند. خبرنگاران در این تجمع اعتراضی گفتند طالبان آزادی بیان را در افغانستان به سخره گرفته‌اند و این کشور را تبدیل به زندان خبرنگاران کرده‌اند. به گفته این خبرنگاران، طالبان دشمن آزادی‌اند و فعالیت رسانه‌ها را که نماد آزادی بیان‌اند‌، زیر فشار و سانسور متوقف کرده‌اند.

با سلطه طالبان بر افغانستان، این گروه رویکرد تهاجمی علیه رسانه‌های مستقل در پیش گرفتند و بیشتر رسانه‌ها را مجبور کردند تا فعالیتشان را متوقف کنند. آنان با خبرنگاران نیز برخورد خشونت‌آمیز داشتند و در یک سال گذشته، ده‌ها خبرنگار را شکنجه، زندانی و مورد اهانت قرار داده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز در یک گزارش تازه در مورد افغانستان گفت طالبان باعث توقف فعالیت ۳۹ درصد رسانه‌ها در افغانستان شده‌اند و ۶۰ درصد خبرنگاران افغان کارشان را از دست داده‌اند. همچنین بر اساس این گزارش، طالبان ۷۰ خبرنگار را بازداشت کرده‌اند که تعدادی از آنان همچنان در زندان‌ها به‌سر می‌برند.