جریان مقتدی صدر برای تظاهرات میلیونی در بغداد فراخوان داد

بحران سیاسی در عراق ادامه دارد

در حالی که مخالفان مقتدی صدر در عراق، که عمدتا از احزاب شیعه نزدیک به حکومت ایران‌اند، از روز جمعه ۲۱ مرداد، تحصن در بغداد را آغاز کردند، جریان صدر بار دیگر خواهان انحلال مجلس شد و برای برگزاری تظاهرات گسترده در پایتخت عراق فراخوان داد. طرفداران جریان صدر دو هفته است که ابتدا داخل و سپس، اطراف ساختمان مجلس تجمع کرده‌اند و صدر قاطعانه خواستار انحلال مجلس و برگزاری انتخابات جدید شده است.

صالح محمد العراقی، چهره نزدیک به مقتدی صدر، در تویيتر بیانیه‌ای منتشر کرد و خواستار برگزاری تظاهرات میلیونی در بغداد شد و از مردم سایر استان‌ها خواست به این منظور به بغداد بیایند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«چارچوب هماهنگی»، گروه متشکل از احزاب شیعه نزدیک به حکومت ایران، پیش از این در بیانیه‌ای صدری‌ها را غیرمستقیم تهدید کرده و گفته بود هیچ گروهی نمی‌تواند اراده ملت عراق را مصادره کند. در روز جمعه، علاوه بر بغداد در شهرهایی همچون بصره (شیعه‌نشین و در جنوب کشور) و موصل (عمدتا سنی‌نشین و در شمال کشور) تجمع‌هایی برگزار شد گرچه خواسته‌های شرکت‌کنندگان در این تجمع‌ها روشن نیست و به نظر می‌رسد برخی طرفدار صدر و برخی مخالف او باشند و برخی هم مواضع میانه دارند.

نیروهای نزدیک به حکومت ایران کمیته‌ای به نام «دفاع از نهادهای مشروع حکومت» تشکیل داده‌اند که هدفش ظاهرا مخالفت با جریان صدر و دفاع از مجلس کنونی است. جریان صدر پیروز اصلی دو انتخابات اخیر عراق بوده است. ائتلافی که صدر همراه برخی جریان‌های عرب سنی و کرد به نام ائتلاف «نجات میهن» ایجاد کرد موفق شد اکثریت پارلمانی را کسب کند. اما وقتی تاکتیک‌های پارلمانی «چارچوب هماهنگی» جلوی تشکیل دولت «نجات میهن» را گرفت، نمایندگان حامی صدر استعفا کردند و جای آن‌ها را نیروهای «چارچوب هماهنگی» که در انتخابات شکست خورده بودند پر کردند.

با توجه به ترکیب جدید مجلس، «چارچوب هماهنگی» امیدوار است محمد شیاع السودانی، نماینده این گروه، به نخست‌وزیری برسد، موضوعی حامیان صدر به‌شدت با آن مخالف‌اند.

بیشتر از جهان