فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه جدید عربستان

تیمی از دیپلمات‌های جوان و با تجربه دیپلماتیک در غرب، عربستان را نمایندگی می‌کنند

AFP/File photo

عربستان سعودی یک شاهزاده با تجربه دیپلماتیک در پایتخت‌های غربی را به عنوان وزیر امور خارجه خود برگزیده است.

این اقدام بخشی از تغییرات در کابینه به منظور ترمیم چهره این کشور در شرایطی است که برای بر عهده گرفتن ریاست گروه ۲۰ آماده می‌شود.

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود در ماه‌های اخیر سفیر عربستان در آلمان بوده و پیش‌تر در سمت مشاور سیاسی سفارت عربستان در واشینگتن فعالیت می‌کرده است. او جانشین ابراهیم بن عبدالعزیز العساف شده است.

عربستان سعودی که از متحدان کلیدی آمریکا و رقیب منطقه‌ای ایران به‌شمار می‌رود، پس از قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی منتقد در ترکیه مورد انتقاد جامعه بین‌المللی قرار گرفت. اما به نظر می‌رسد عربستان قصد دارد در ادامه تلاش‌ها برای بهبود فضای فرهنگی و اجتماعی، اصلاحاتی را نیز در کابینه ایجاد کند.

فیصل‌ بن فرحان ۴۴ ساله یکی دیگر از دیپلمات‌های جوانی است که به مجموعه دیپلمات‌های جوان و غرب‌گرای عربستان اضافه می‌شود. سفرای جوان عربستان در واشینگتن و لندن به عنوان دو پایتخت مهم جهان نیز تجربه زندگی در غرب را دارند.

نیل کویلیام، محقق اتاق فکر چتهم‌هوس در لندن می‌گوید:« ببینید عربستان چه تیمی را در واشینگتن، لندن و حالا وزارت امور خارجه‌اش گرد هم آورده است. اتحاد قوی‌تر شده و دیپلمات‌های حامی غرب به کار گرفته شده‌اند». او می‌افزاید:« این اقدامی هوشمندانه است که می‌تواند ایران را در این پایتخت‌ها و سازمان ملل به عقب براند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی اخیرا میزبان نشست امنیتی با دستور تامین امنیت در منطقه بود.

همچنین نشست این هفته منامه با دستور کار امنیت دریانوردی در خلیج فارس که در ادامه اجلاس سال گذشته در ورشو برگزار شد نیز همین هدف را دنبال کرد.

پس از انفجار نفت‌کش‌های عربستان سعودی در بندرفجیره در اردیبهشت‌ماه و همچنین حمله‌های پهپادی و موشکی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در شهریورماه، توجه ریاض بیش از هر زمان دیگری به تامین امنیت منطقه جلب شده است.

ریاض در این زمینه با واشینگتن همکاری می‌کند و به ائتلاف نظامی امنیت خلیج فارس نیز ملحق شده است.

با این حال انتفاد‌های بین‌المللی از وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی سناتورهای آمریکایی را نیز تحت تاثیر قرار داده و بسیاری از دمکرات‌ها دونالد ترامپ را برای قراردادهای فروش اسلحه به عربستان سرزنش می‌کنند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که رئیس‌جمهور آمریکا از محمد بن سلمان،‌ولیعهد جوان عربستان خواسته پرونده قتل خاشقچی را حل کند تا فشارها نیز کاهش یابد.

ولیعهد عربستان در یک سال گذشته اقدامات متعددی در زمینه آزادی‌های زنان و بازتر کردن فضای اجتماعی و فرهنگی انجام داده و اکنون تیمی از دیپلمات‌های جوان در پست‌های کلیدی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

رویترز در این زمینه می‌نویسد که ولیعهد ۳۴ ساله عربستان از حمایت بسیاری از جوانان سعودی برخوردار است و آنها از هدف او برای ایجاد تنوع در درآمدهای اقتصادی عربستان و باز کردن درهای این جامعه فوق محافظه‌کار به روی جهان،‌ پشتیبانی می‌کنند.

روزنامه فایننشال‌تایمز نیز در گزارشی تغییرات جدید در کابینه عربستان را مورد توجه قرار داده و تغییر وزیر خارجه را به مذاکرات پشت‌پرده با حوثی‌های یمن مرتبط می‌داند. تلاشی برای کاهش تنش‌ها در یمن که برای اولین بار در دو سال گذشته در جریان است .