تظاهرات علیه آرژانتین در ونزوئلا به دلیل توقیف هواپیمای مرتبط با ایران

وزیر و نمایندگان طرفدار دولت ونزوئلا خواستار رفع توقیف هواپیما و آزادی اعضای سپاه قدس شدند

کارگران شرکت هواپیمایی دولتی کونویاسا در بیرون سفارت‌ آرژانتین جمع شده بودند و شعار می دادند: «هواپیما و خدمه را برگردانید!» - YURI CORTEZ / AFP

وزیر حمل و نقل و نمایندگان طرفدار دولت ونزوئلا مقابل سفارت آرژانتین در کاراکاس تظاهرات کردند و خواستار رفع توقیف هواپیمایی شدند که به واسطه آن چند ایرانی نیز به اتهام ارتباط با سپاه قدس بازداشت شدند.

یک هیئت رسمی ونزوئلا، از جمله وزیر حمل و نقل این کشور، پنجشنبه به سفارت آرژانتین در کاراکاس رفت و علیه توقیف یک هواپیما و خدمه آن در بوئنوس آیرس، به این کشور اعتراض کرد. هواپیمای باری بوئینگ ۷۴۷ متعلق به شرکت ونزوئلایی امتراسور، پس از تلاش ناموفق برای ورود به اروگوئه، از زمانی که در ۸ ژوئن از مکزیک با یک محموله قطعات خودرو وارد بوئنوس آیرس شد، در آرژانتین نگهداری می‌شود.

رامون ولاسکوئز، وزیر حمل و نقل ونزوئلا و قانونگذاران طرفدار دولت روز پنجشنبه برای اعتراض به سفارت آرژانتین رفتند. در حالی که چند ده نفر از کارگران شرکت هواپیمایی دولتی کونویاسا در بیرون این سفارت‌خانه جمع شده بودند و شعار می دادند: «هواپیما و خدمه را برگردانید!»

کونویاسا که هواپیمایی امتراسور را با همراهی به ظاهر مخفی شرکت هواپیمایی ماهان مدیریت می‌کند، هدف تحریم‌های ایالات متحده است.

به گزارش اسرائیل تایمز، ولاسکوئز پس از تحویل دادن مدارکی به سفیر آرژانتین گفت: «ما برخی اطلاعات را به سفیر دادیم تا مقام‌های آرژانتین، بنشینند و در مورد وضعیت صحبت کنند، تا بهترین جایگزین و بهترین راه حل را برای این مشکل بیابند.»

او گفت: «ما امیدواریم که حقیقت پیروز شود و سیستم قضایی آرژانتین واکنش مثبتی نشان دهد تا این وضعیت که به صورت غیرقانونی گرفتار آن شده‌ایم را به سطوح جدیدی نبرد.»

هواپیمای شرکت «امتراسور کارگو» از شهر کوئرتارو در مکزیک به پرواز درآمد و به سمت آرژانتین حرکت کرد. مقصد این هواپیمای بوئینگ ۷۴۷، بوینس‌آیرس، پایتخت آرژانتین بود، اما به علت مه غلیظ در آن فرودگاه مجبور به فرود در اسیسا، شهری در اطراف بوینس آیرس شد. چند ساعت بعد این هواپیما فرودگاه کوردابا در اسیسا را ترک کرد و به سمت بوینس آیرس حرکت کرد و ساعت ۳ همان روز در این فرودگاه فرود آمد. محموله هواپیما در این فرودگاه جابه‌جا شد اما پیوند شرکت هواپیمایی امتراسور کارگو ونزوئلا با جمهوری اسلامی مورد توجه مقام‌های آرژانتینی قرار گرفت.

پیش از این مشخص شده بود که شرکت هواپیمایی ماهان با تعویض رنگ هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ خود، آن را به هواپیمایی دولتی ونزوئلا، کانویاسا، تحویل داده است. این هواپیما امکان حمل بار از اقصی نقاط جهان به ونزوئلا را فراهم می‌کند و با توجه به در تحریم بودن شرکت هواپیمایی کانویاسا، شرکت صوری امتراسور کارگو ازاین هواپیما بهره‌برداری می‌‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرانجام یک قاضی دستور توقیف هواپیما را با توجه به تحقیقات در مورد  ۱۴ ونزوئلایی و پنج ایرانی خدمه هواپیما صادر کرد. هفته گذشته، یک قاضی به ۱۲ نفر از خدمه چراغ سبز نشان داد که آرژانتین را ترک کنند. البته هنوز چهار ایرانی و سه ونزوئلایی دیگر اجازه ترک خاک آرژانتین را ندارند. این تصمیم اکنون در حال تجدیدنظرخواهی است.

وزیر حمل و نقل ونزوئلا گفت که خدمه این هواپیما به اتهام «جاسوسی و تروریسم» تحت بازجویی هستند.

او گفت: «آن‌ها هنوز برای شهادت فراخوانده نشده‌اند و حق دفاع آن‌ها نقض شده است.»

سرویس اطلاعاتی پاراگوئه یکی از خدمه ایرانی را با نیروی قدس سپاه پاسداران، مرتبط دانسته است، اما ولاسکوئز گفت که این گزارش اطلاعاتی سوگیرانه دارد.

ایالات متحده از آرژانتین خواسته است که این هواپیما را توقیف کند و مدعی است زمانی که این هواپیما توسط ایران به ونزوئلا فروخته شده است هر دو کشور تحت تحریم‌های ایالات متحده بودند و این محدودیت از سوی آن‌ها نقض شده است.

هفته گذشته، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا به درخواست آمریکا که به گفته او تلاشی برای «سرقت» هواپیما است، اعتراض کرد و از آرژانتین درخواست حمایت کرد. ورود ایالات متحده به این منازعه منجر به اعتراضات در ونزوئلا شده است.

روز چهارشنبه، پدرو کارنو، قانونگذار ونزوئلایی خطاب به آلبرتو فرناندز، رئیس جمهوری آرژانتین گفت: «آلبرتو فرناندز نشان دهد که آیا دست نشانده امپراتوری است؟ آیا او دست نشانده امپریالیسم است یا واقعا بر آرژانتین حکومت می‌کند.»