پایان گروگان‌گیری در بانک فدرال لبنان: مهاجم تسلیم شد

فرد مهاجم می‌خواست مبلغ ۲ هزار دلار از سپرده بانکی خودش را به او بدهند تا بتواند هزینه‌های درمان پدر بیمارش را پرداخت کند

درگیری میان مشتری‌ها و کارمندهای شعب مختلف بانک‌های لبنان به امری عادی در این کشور بدل شده است- Anwar Amro / AFP

العربیه فارسی از وقوع گروگان‌گیری در یکی از بانک‌های شهر بیروت واقع در لبنان خبر داد. این وبسایت خبری در روز پنجشنبه، ۲۰ مرداد ۱۴۰۱، از قول مقام‌های امنیتی لبنان نوشت فردی مسلح، «به هدف بازپس‌گیری ۲۰۹ هزار دلار دارایی مسدود شده‌اش»، هشت نفر از کارمندها و مشتری‌های یکی از شعب بانک‌ فدرال در خیابان الحمرا بیروت را به گروگان گرفت.

خبرگزاری ان‌بی‌سی‌نیوز در این زمینه نوشت، فرد مهاجم افراد حاضر در صحنه را به خودسوزی تهدید کرده و گفته است تنها زمانی از این تصمیم صرف‌نظر می‌کند که به او اجازه دهند بخشی از سپرده بانکی‌اش را پس بگیرد تا بتواند هزینه‌های درمان پدر بیمارش را پرداخت کند. به‌گزارش این خبرگزاری، فرد مهاجم قصد برداشت تمامی ۲۰۹ هزار دلار باقی مانده در حسابش را ندارد و تنها می‌خواهد ۲ هزار دلار از مجموع سپرده‌ بانکی‌اش را به او برگردانند.

برادر این فرد مهاجم، که بیرون ساختمان بانک ایستاده است، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت برادر او حاضر است خودش را تسلیم کند، به شرط آنکه مبلغ مورد نظر را به او بدهند تا بتواند هزینه‌های درمان پدرشان را پرداخت کند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در این زمینه، پلیس و نیروهای امنیتی لبنان به‌سرعت در محل حادثه حاضر شدند و، با محاصره ساختمانِ محل وقوع حادثه، تلاش کردند تا گروگان‌ها را آزاد کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

العربیه فارسی در این مورد نوشت در یکی از ویدئوهای منتشر شده از این واقعه، فردی به‌نام «بسام» درون بانک دیده می‌شود که «با حمل اسلحه و در دست داشتن سیگار درخواست آزادی گروگان‌ها را رد می‌کند.» خبرگزاری ای‌بی‌سی نیوز نیز در این مورد نوشت بر اساس گفته‌های یک مقام امنیتی، که تمایلی به ذکر نامش ندارد، نام فرد مهاجم «بسام الشیخ حسین» است و ۴۲ سال سن دارد.

درگیری میان مشتری‌ها و کارمندهای شعب مختلف بانک‌های لبنان به امری عادی در این کشور بدل شده است. پس از آنکه لبنان از سال ۲۰۱۹ به‌این سو درگیر یک بحران مالی و اقتصادی عمیق شد، بانک‌های این کشور نیز با کمبود نقدینگی مواجه شدند و به همین علت بر صاحبان حساب‌های ارزی و «پرداخت‌های دلاری» محدودیت‌هایی اعمال کردند. العربیه فارسی در این زمینه نوشت: «این محدودیت‌ها مانع دریافت سپرده سپرده‌گذاران لبنانی از بانک‌ها شده است.» اما از قرار معلوم بانک مرکزی لبنان در زمان‌هایی مشخص به مشتری‌ها اجازه می‌دهد تا مبالغی اندک از سپرده‌های خود را برداشت کنند.

جدای از این موضوع، در سال‌های اخیر ارزش لیره، پول ملی کشور لبنان، ۹۰ درصد کاهش داشته و این واقعیت باعث شده تا سپرده‌های بانکی بسیاری از شهروندها ارزش خود را از دست بدهد.

برخی خبرگزاری‌ها از قول رئیس سندیکای کارمندهای بانک نوشتند که بسام یکی از گروگان‌ها را آزاد کرده است و نیروهای امدادی حاضر در صحنه این گروگان آزاد شده را به بیمارستان منتقل کردند.

به‌گزارش ای‌بی‌سی نیوز، همزمان با این واقعه ده‌ها نفر از مردم معترض نیز در بیرون ساختمان بانک فدرال لبنان تجمع کرده‌اند و با سر دادن شعارهایی علیه حکومت و بانک‌های لبنان، حمایت‌شان را از بسام نشان می‌دهند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که شماری از مردم معترض «بسام» را فردی قهرمان می‌دانند.

با این‌حال خبرگزاری رویترز، در پیوند با آخرین تحولات مربوط به این حادثه، نوشت «بسام الشیخ حسین»، پس از شش ساعت، خودش را به نیروهای امنیتی لبنان تسلیم کرد.
این خبرگزاری در این‌باره نوشت بسام، در حالی که دستانش را به نشانه ادای سلام تکان می‌داد، با همراهی نیروهای امنیتی از ساختمان شعبه بانک فدرال لبنان خارج شد. این خبرگزاری همچنین به‌نقل از صلیب سرخ جهانی نوشت که در جریان این حادثه به هیچ‌یک از گروگان‌ها آسیبی وارد نشده است.

بیشتر از جهان