شمار کمتری از آمریکایی‌ها ترامپ را در شورش ژانویه ۲۰۲۱ مسئول می‌دانند

۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی جدید گفتند که از نامزدی ترامپ در سال ۲۰۲۴ حمایت می‌کنند

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که جلسه‌های برگزارشده در مورد شورش روز ششم ژانویه سال گذشته در کنگره آمریکا، مردم ایالات متحده را در مورد مقصر بودن دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری پیشین، متقاعد نکرده است.

به گزارش نشریه راست‌گرای نیویورک‌پست، نظرسنجی «دانشگاه مونموت» نشان داد که تنها ۳۸درصد از آمریکایی‌ها بر این باورند که ترامپ «مستقیما» مسئول بروز خشونت در روز شش ژانویه ۲۰۲۱ است. این در حالی است که پیش از پخش تلویزیونی هشت جلسه ارزیابی حوادث آن روز و استماع اظهارات شاهدان عینی که کمیته منتخب مجلس نمایندگان برگزار کرده است، ۴۲ درصد مردم ترامپ را مقصر می‌دانستند.

روز ۶ ژانویه سال ۲۰۲۱، شماری از معترضان آمریکایی که بخش عمده‌ آنان هواداران دونالد ترامپ بودند، به بنای کنگره آمریکا در شهر واشنگتن دی‌سی حمله کردند. آن روز قرار بود در کنگره جلسه تایید پیروزی انتخاباتی جو بایدن برگزار شود، درحالیکه ترامپ، نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری، مدعی تقلب در رای‌گیری و اعلام نتایج انتخابات شده بود. کمیته منتخب نمایندگان مجلس، رسیدگی به وقایع روز ششم ژانویه را برعهده گرفت و برگزاری این جلسه‌ها از برخی از کانال‌های تلویزیونی پخش شد. این کمیته قرار است جلسات عمومی خود را در ماه سپتامبر از سر بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نظرسنجی مونموت از ۲۸ ژوییه تا یکم اوت ۲۰۲۲، در میان نمونه‌ای متشکل از ۸۰۸ بزرگسال آمریکایی، در پیوند با نظر شهروندان آمریکا درباره نقش رئیس جمهوری پیشین در شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ انجام شد. در این نظرسنجی، ۲۶ درصد اعلام کردند که ترامپ مستقیما مسئول حمله به کنگره نبود، اما شورشیان را تشویق کرد، و ۳۲ درصد گفتند که او هیچ کار اشتباهی انجام نداده است. در قیاس با پیش از پخش تلویزیونی جلسات کمیته منتخب مجلس نمایندگان، این آرا به ترتیب یک و دو درصد تغییر داشته است.

کمتر از یک چهارم پاسخ‌دهندگان در نظرسنجی (۲۳ درصد) گفتند که جلسه‌های کنگره را «بسیار» دنبال می‌کنند، در حالیکه ۷۷ درصد گفتند که فقط «کمی» آن را پیگیری می‌کنند یا «اصلا» در جریان تحولات نیستند.

پاتریک موری، مدیر موسسه نظرسنجی دانشگاه مونموت، در بیانیه‌ای گفت: «به نظر نمی‌رسد که افشاگری‌های هیجان‌انگیز در جریان جلسات استماع، افکار عمومی را در مورد مقصر بودن ترامپ برای شورش یا ادعای تقلب انتخاباتی جعلی او، تغییر چندانی داده باشد.»

در جریان جلسه‌های کمیته منتخب نمایندگان مجلس و پخش تلویزیونی آن‌- که دو مورد از آن‌ها در ساعت‌های پربیننده پخش شد – کمیته‌ای متشکل از هفت عضو دموکرات و دو عضو جمهوری‌خواه مجلس، به تشریح تلاش‌های ترامپ برای مخالفت با نتیجه انتخابات ریاست جمهوی و تغییر آن پرداختند. در این جلسه‌ها همچنین نقش داشتن یا نداشتن ترامپ در آن واقعه در زمانی که صدها نفر از حامیانش به کنگره حمله کردند، نیز ارزیابی شد.

ترامپ روز پنجشنبه، ۱۹ خرداد ۱۴۰۱، هم‌زمان با برگزاری نخستین جلسه استماع کمیته منتخب مجلس نمایندگان برای تحقیق درباره حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره، آن حمله را مظهر «بزرگ‌ترین جنبش» تاریخ آمریکا در راستای «اعتلای دوباره» این کشور توصیف کرد.

نظرسنجی مونموت نشان می‌دهد که حدود ۴۱ درصد از پاسخ‌دهندگان با متهم دانستن ترامپ به عنوان مسئول شورش روز ششم ژانویه موافقند، ۳۴ درصد از آنان با اتهامات احتمالی‌ که به او نسبت داده می‌شود، مخالفند، و ۲۵ درصد هم درباره این موضوع نظری ندارند.

با وجود شک و تردید به احتمال محاکمه ترامپ، ۶۱ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند که به کمیته منتخب مجلس نمایندگان برای انجام تحقیقات منصفانه، تا حدی اعتماد دارند. در ماه ژوئن، ۵۶ درصد دارای این حس و نظر بودند.

هم‌زمان، ۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند که اگر ترامپ برای سومین بار نامزد حضور در کاخ سفید شود، قطعا (۲۳ درصد) یا احتمالا (۱۷ درصد) به او رای می‌دهند. هشت درصد دیگر گفتند که احتمالا به او رای نخواهند داد، و ۴۸ درصد اعلام کردند که قطعا از ترامپ حمایت نمی‌کنند.

بیشتر از جهان