آتش‌بس غزه؛ اسرائیل محدودیت‌های امنیتی را لغو می‌کند

ارتش اسرائیل می‌گوید گروه جهاد اسلامی در درگیری‌های اخیر بیش از ۱۱۰۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کرده است

«وزارت بهداشت» غزه که از سوی حماس اداره می‌شود، اعلام کرد که از روز جمعه تاکنون دست‌کم ۴۴ فلسطینی، از جمله ۱۵ کودک، کشته و ۳۶۰ نفر زخمی شده‌اند- REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa

ارتش اسرائيل روز دوشنبه، ۸ اوت ۲۰۲۲ (۱۷ مرداد ۱۴۰۱)، اعلام کرد که پس از برقراری آتش‌بس بین تل‌آویو و گروه جهاد اسلامی مستقر در غزه،  تمامی محدودیت‌های امنیتی که طی چند روز اعمال شده بود، لغو می‌شود.

به گزارش تایمز اسرائيل، قرارداد آتش‌بس میان جهاد اسلامی و اسرائيل با میانجی‌گری مصر در ساعت ۱۱:۳۰ بعدازظهر یکشنبه، ۷ اوت، اجرایی شد و به درگیری سه روزه‌ای پایان داد که روز جمعه، ۵ اوت، با حملات اسرائیل آغاز شده بود.

در بیانیه‌ اولیه منتشرشده از سوی ارتش اسرائيل، اعلام شد که ماندن ساکنان مناطق مرزی در نزدیکی پناهگاه‌ها دیگر ضرورت ندارد و خدمات قطار بین شهرهای جنوبی نیز از سر گرفته می‌شود.

در اطلاعیه‌های بعدی نیز خطاب به ساکنان مناطق جنوب اسرائیل از «بازگشت کامل به روال عادی» خبر داده شد. در این اطلاعیه‌ها آمده است که محدودیت‌های مربوط به تعداد شرکت‌کنندگان مجاز در گردهمایی‌ها برداشته می‌شود و فعالیت‌های شغلی، آموزشی، و کشاورزی می‌تواند از سر گرفته شود.

روز دوشنبه رابط نظامی فلسطینی‌ها نیز اعلام کرد که گذرگاه‌های بین اسرائیل و غزه پس از ارزیابی امنیتی، برای اهداف بشردوستانه بازگشایی خواهد شد. با این بازگشایی، امکان ارسال مجدد سوخت به غزه فراهم شد و شرکت برق محلی اعلام کرد که پس از عبور کامیون‌های سوخت از غزه به اسرائیل، تنها نیروگاه مرزی دوباره برق تولید می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دفاع اسرائیل گفت که در صورت حفظ آرامش در جنوب، جلسه‌ای برای بررسی بازگشایی کامل گذرگاه‌ها برگزار خواهد شد.

رادیو ارتش اسرائیل نیز با استناد به منابع امنیتی گزارش داد که در صورت حفظ آرامش، گذرگاه اریز بین اسرائیل و غزه می‌تواند از روز سه‌شنبه، ۹ اوت، به روی کارگران فلسطینی بازگشایی شود. اریز که تنها گذرگاه عابر پیاده برای فلسطینیان در محاصره ساحلی است، روز یکشنبه در اثر اصابت خمپاره‌های پرتاب شده از غزه آسیب دیده بود.

به گزارش وزارت دفاع اسرائیل، سقف پایانه اریز در اثر آتش‌سوزی صدمه دیده و ترکش خمپاره به داخل راهرو ورودی آن سقوط کرده است، اما هیچ کس آسیب ندیده است. این گذرگاه که معمولا هر روز هزاران کارگر فلسطینی از آن برای ورود به اسرائیل استفاده می‌کنند، هفته گذشته در بحبوحه تهدید حمله جهاد اسلامی فلسطین بسته شد.

به گفته ارتش اسرائیل، گروه جهاد اسلامی در جریان درگیری‌های اخیر بیش از ۱۱۰۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کرده که تعداد زیادی از آن‌ها از طریق سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین» رهگیری شده است. ارتش اسرائیل میزان عملکرد موفق «گنبد آهنین» را بین ۹۵ تا ۹۷ درصد بیان کرد.

سخنگوی ارتش اسرائیل در یک نشست خبری گفت که معتقد است ۵۱ نفر در غزه در جریان جنگ کشته شده‌اند که ۲۴ نفر از آنان اعضای گروه جهاد اسلامی بوده‌اند، و ۲۷ غیرنظامی، از جمله تعدادی کودک، نیز در این جنگ جان باخته‌اند.

در سوی دیگر، «وزارت بهداشت» غزه که از سوی حماس اداره می‌شود، اعلام کرد که از روز جمعه تاکنون دست‌کم ۴۴ فلسطینی، از جمله ۱۵ کودک، کشته و ۳۶۰ نفر زخمی شده‌اند.

بیشتر از جهان