قتل چهار مرد مسلمان در نیومکزیکو «به احتمال قوی» با هم مرتبط است

مقام‌های ایالتی و فدرال هر دو در حال بررسی انگیزه احتمالی نفرت نژادپرستانه‌اند

پلیس محلی، اف‌بی‌آی، پلیس ایالتی نیومکزیکو، کلانتری برنالیلو کانتی و سازمان خدمات مارشال‌های ایالات متحده همگی در حال کمک به این تحقیقات‌اند - cabq.gov

پلیس نیومکزیکو در حال تحقیق در مورد قتل چهار مرد در ماه‌های اخیر است و بنا بر گزارش‌ها، استدلال کرده است که «احتمال زیادی» وجود دارد که این افراد به دلیل داشتن پیشینه مسلمانی یا جنوب آسیایی بودن هدف قرار گرفته باشند.

این مرگ‌ها با فاصله کمی از هم اتفاق افتاده‌اند.

در ۲۶ ژوییه، جسد آفتاب حسین ۴۱ ساله، کارگر کافه و عضو جامعه بزرگ افغان‌های ساکن آلبوکرکی که به ضرب گلوله کشته شده بود، در نزدیکی منطقه بین‌المللی شهر پیدا شد.

دو هفته بعد، جسد محمد افضل حسین ۲۷ ساله هم که از پاکستان به ایالات متحده آمده بود و به عنوان مدیر برنامه‌ریزی برای شهر اسپانیولا کار می‌کرد، با اثر جراحات گلوله، در آلبوکرکی پیدا شد.

بنا بر اعلام مرکز اسلامی نیومکزیکو، پس از آن در روز جمعه، نعیم حسین در پارکینگ سازمانی غیردولتی در آلبوکرکی که به پناهجویان و پناهندگان سیاسی خدمات ارائه می‌داد، به ضرب گلوله کشته شد.

حسین که دارای اصلیت افغانستانی و پاکستانی است و با محمدحسین هیچ نسبتی ندارد، در روز قتل در مراسم تشییع جنازه دو مرد مقتول دیگر شرکت کرده بود.

طاهر گوبا، مدیر امورعمومی مرکز اسلامی نیومکزیکو، به مجله آلبوکرکی گفت: «حالا وحشت مردم را فرا گرفته است؛ مخصوصا وقتی بلافاصله بعد از مراسم خاکسپاری و در همان روز، این اتفاق دوباره تکرار شد. بنابراین واقعا دیوانه‌کننده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پلیس بر این باور است که این قتل ممکن است با قتل محمد احمدی ۶۲ ساله که در ماه نوامبر پشت بازارچه حلال‌فروشی که در آن با برادرش شریک بود و به ضرب گلوله کشته شد، مرتبط باشد.

به گزارش رویترز، کایل هارتساک، معاون رئیس پلیس آلبوکرکی، این هفته طی یک نشست مطبوعاتی گفت: «یک وجه مشترک قوی در میان قربانیان وجود دارد- نژاد و مذهب آن‌ها».

طبق گزارش‌ها، شورای روابط اسلامی آمریکا برای کسی که اطلاعات منجر به دستگیری مرتکبان این قتل‌ها ارائه دهد، ۱۰ هزار دلار جایزه در نظر گرفته است. بنا بر گزارش ان‌پی‌آر، پلیس آلبوکرکی هم ۱۵ هزار دلار جایزه گذاشته است.

مقام‌های رسمی از تمامی افراد جامعه با هر پیشینه‌ای خواستند همکاری کنند تا این کشتار پایان یابد.

رائول تورز، دادستان بخش برنالیلو کانتی، روز ‌‌‌‌‌شنبه در نشستی خبری گفت: «این اتفاقی است که به همه ما لطمه می‌زند. تمام اعضای جامعه باید در برابر آن بایستند.»

اداره برابری و شکاف‌زدایی این شهر نیز روز ‌‌‌‌‌شنبه به زبان‌های عربی، فارسی، دری و اردو درباره این قتل‌ها اطلاع‌رسانی کرد و جامعه خواست به دستگیری قاتل یا قاتلان کمک کنند.

میشل مندز، رئیس این اداره، طی این گزارش گفت: «از همه جامعه بین‌ادیانی آلبوکرکی و کل مردم آلبوکرکی می‌خواهیم در شناسایی و دستگیری شخص یا اشخاص مرتکب به مجریان قانون کمک کنند. خواهش‌ می‌کنم، خواهش می‌کنم، هر اطلاعات اندکی هم که دارید، خبر بدهید.»

رهبران محلی این خشونت را محکوم کردند. احمد اسد، رئیس مرکز اسلامی نیومکزیکو، به نیویورک تایمز گفت: «برای ما خیلی ناخوشایند است که فردی از افراد بی‌گناه این همه نفرت داشته باشد. به خاطر خانواده‌هایمان می‌ترسیم. به خاطر بچه‌هایمان می‌ترسیم. خیلی سردرگم شده‌ایم که چرا چنین اتفاقی دارد می‌افتد.»

میشل لوهان گریشام، فرماندار نیومکزیکو، روز ‌‌‌‌‌شنبه در توییتر نوشت که این قتل‌ها «عمیقا ناراحت‌کننده و به‌کلی‌تحمل‌ناپذیر»ند و قول داد: «هر کاری که از دست ما برآید انجام خواهیم داد تا در این اوقات دشوار، از مسلمانان آلبوکرکی و کل نیومکزیکو حمایت کنیم. »

او افزود: «شما نیومکزیکی هستید، به این‌جا خوش آمدید و در کنارتان‌ایم.»

توییتر فرماندار میشل لوهان گریشام(@GovMLG):

کشتار هدف‌مند اهالی مسلمان آلبوکرک عمیقا ناراحت‌کننده و به کلی تحمل‌ناپذیر است. دارم ماموران کمکی پلیس ایالتی را برای همکاری تنگاتنگ با اداره پلیس آلبوکرکی و اف‌بی‌آی به آلبوکرک می‌فرستم تا قاتل یا قاتلان را به دست عدالت بسپارند و آن‌ها را پیدا خواهند کرد. به هر کاری که از دست ما برآید  انجام خواهیم داد تا از مسلمانان آلبوکرکی و کل نیومکزیکو در این اوقات دشوار حمایت کنیم. شما نیومکزیکی هستید، به این‌جا خوش آمدید و در کنارتان‌ایم.

پلیس محلی و همچنین اف‌بی‌آی، پلیس ایالتی نیومکزیکو، کلانتری برنالیلو کانتی، اداره مشروبات الکلی، دخانیات، سلاح‌های گرم و مواد منفجره و سازمان خدمات مارشال‌های ایالات متحده همگی در حال کمک به این تحقیقات‌اند.

هارولد مدینا، رئیس اداره پلیس آلبوکرکی، روز ‌‌‌‌‌شنبه گفت: «در صدر تحقیقاتمان در مورد این قتل، به مناطق و محلات اصلی گشت در آلبوکرکی امکانات اختصاص می‌دهیم. سقف اضافه‌کاری مامورانمان را حذف کرده‌ایم تا بتوانیم از چندین یگان ویژه‌ خود کمک بگیریم و حضور قوی ماموران پلیس آلبوکرکی برای حفظ ایمنی جامعه را تضمین کنیم.»

طبق‌ جدیدترین داده‌های فدرال در سال ۲۰۲۰، تعداد ۵۵ جرم ناشی از نفرت‌ گزارش شد که از آمار ۵۰ مورد سال ۲۰۱۹ که به‌طورنامتناسبی سیاهپوستان آمریکایی را هدف قرار می‌داد، بیشتر است.

© The Independent

بیشتر از جهان