معاون قوه قضائیه: بعضی مجالس محرم چنان است که دشمن برای آن‌ برنامه‌ریزی می‌کند

«مگر با عقل جور در می‌آید که روز عاشورا عروسی اتفاق بیفتد»

محمد مصدق، معاون اول قوه قضاییه، در سخنرانی خود در زینبیه اعظم زنجان به برخی بدعت‌های جدید اشاره کرد- عکس از ایسنا

در حالی‌که فشارها بر اندک هیئت‌های مذهبی سنتی در مناطق مختلف کشور از جمله یزد برای پذیرش مراسم مورد نظر مقام‌های حکومتی افزایش یافته است، معاون اول قوه قضاییه گفت: «نباید در عزاداری‌ها بدعت به وجود آید، چرا که گاهی به نام امام حسین مجالسی برگزار می‌شود که اتاق فکر انگلیس و دشمن برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کند.»

محمد مصدق، معاون اول قوه قضاییه، البته در سخنرانی خود در زینبیه اعظم زنجان به برخی بدعت‌های جدید نیز اشاره کرد و با انتقاد از «تزئین ماشین با گل به نام حضرت قاسم» گفت: «جوانان مراقب باشید شما را منحرف نکنند، مگر با عقل جور در می‌آید که روز عاشورا عروسی اتفاق بیفتد.»

اظهارات معاون اول قوه قضائیه در حالی است که بسیاری از مراسم‌‌های مذهبی در سال‌های استقرار جمهوری اسلامی خود در شمار بدعت‌هایی قرار می‌گیرند که برای اجرا و اعمال سیاست‌های تبلیغاتی مورد نظر مقام‌های حکومتی به مراسم محرم افزوده شده‌اند.

از جمله این مراسم، شیرخوارگان حسینی، تزئین خودروها، رواج آرایش ویژه محرم، سینه‌خیز رفتن تا حرم مشهد، قم و برخی امامزادگان، استفاده گسترده از کتل‌ها و علم‌ها، بکارگیری انواع طبل‌های بزرگ و دستگاه‌های صوتی پرقدرت، انجام حرکاتی مانند رقص و برهنه شدن دسته‌جمعی، استفاده از انواع موسیقی‌ها و نورپردازی در هیئت‌ها و استفاده از اشعاری با ریتم ترانه‌های مشهور است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راه‌اندازی هزاران هیئت و جایگزینی آن با مساجد و تکایای سنتی، اختصاص بودجه‌های کلان به برخی از هیئت‌های مذهبی و افزایش پررنگ نقش مداحان اغلب حکومتی، از دیگر تفاوت‌هایی است در جریان استفاده تبلیغاتی جمهوری اسلامی از مراسم محرم گسترش یافته است.

در همین حال، سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان یکی از سازمان‌های زیر نظر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سال‌های گذشته به راه‌اندازی چند سازمان و موسسه برای کنترل مداحان و حتی بنابر گزارش‌ها، در مواردی سانسور و بررسی اشعار نوحه‌ها اقدام کرده است.

در تازه‌ترین مورد، گزارش‌ها از یزد حاکی از آن است که فشار به هیئت‌های این شهر برای تحمیل سبک مورد نظر مقام‌های جمهوری اسلامی افزایش یافته است.

این فشارها در حالی افزایش یافته است که تعدادی از هیئت‌های یزد همچنان  پایبند مراسم سنتی محرم بوده و به نوحه‌هایی با مضمون ظلم‌ستیزی شهرت یافته‌اند.

این فشارها از چند سال پیش بر هیئت‌های مذهبی یزد آغاز شد و از جمله در سال ۱۳۹۹، «دستگاه‌های امنیتی در قالب و پوشش برخی نهادهای فرهنگی با اعمال فشار بر هیئت‌های عزاداری حسینی در یزد خواستار سانسور اشعار نوحه» آن‌ها شدند.

سازمان تبلیغات اسلامی با استفاده از ظرفیت هیئت مذهبی، مداحان، مبلغان و سایر ظرفیت‌ها باید در تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری پیشتاز باشد.

اظهارات محمدرضا ناصری، نماینده علی خامنه‌ای در استان یزد و امام جمعه شهر یزد، نیز اعمال فشارها بر هیئت‌های یزد برای قرار گرفتن در خدمت دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی را تایید می‌کند.

ناصری سوم تیرماه ۱۴۰۱، در دیدار با مدیرکل تبلیغات اسلامی یزد گفت: «سازمان تبلیغات اسلامی با استفاده از ظرفیت هیئت‌های مذهبی، مداحان، مبلغان و سایر ظرفیت‌ها باید در تحقق رهنمودهای رهبر جمهوری اسلامی پیشتاز باشد.»

امام جمعه یزد تاکید کرد که سازمان تبلیغات اسلامی باید هیئت‌های مذهبی، شعرای آیینی، مداحان و مبلغان را ساماندهی کند تا «انقلاب اسلامی را برای مردم تبیین کنند و در جهاد تبیین نقش مهم خود را ایفا کنند.»

سخنان علیرضا نجیمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد، در ۱۵ تیر ۱۴۰۱ نیز تایید ضمنی اعمال فشارها بر هیئت‌های مذهبی یزد است.

نجیمی گفت که سازوکار هیئت‌های مذهبی باید تحت نظر شوراها قرار گیرد و اصلی‌ترین ضرورت‌هایی که در جهاد تبیین و فعالیت اداره تبلیغات اسلامی وجود دارد، استفاده از ابزارهای رسانه و هیئت‌ها برای مقابله با فتنه‌های دشمن است.