تایپه، چین را به شبیه‌سازی حمله به تایوان متهم کرد

سفر نانسی پلوسی به جزیره خودگردان تایوان که چین آن را قلمرو خود می‌داند، خشم پکن را برانگیخته است

مقام‌های تایوان می‌گویند که هواپیماها و کشتی‌های جنگی چین روز شنبه ششم اوت (پانزدهم مرداد) در عملیات گوناگون، حمله به این جزیره را تمرین و شبیه‌سازی کردند. 

به گزارش رویترز، مانور کشتی‌ها و هواپیماهای چین، بخشی از تلافی پکن پس از سفر جنجالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان است. سفر کوتاه پلوسی به جزیره خودگردان تایوان که چین آن را قلمرو خود می‌داند، خشم پکن را برانگیخته و سبب انجام تمرین‌های نظامی بی‌سابقه‌ای ازجمله شلیک موشک‌های بالستیک بر فراز تایپه شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، چین را به برداشتن «گام‌های غیرمسئولانه» از طریق توقف راه‌های ارتباطی با واشنگتن متهم کرد. او گفت که اقدامات چین در مورد تایوان نشان‌دهنده حرکت از «اولویت دادن به راه‌حل صلح‌آمیز» به سمت «استفاده از زور» است. 

رزمایش چین با محوریت قرار دادن شش نقطه در اطراف تایوان، از روز پنجشنبه آغاز شد و قرار است تا ظهر روز یکشنبه ادامه داشته باشد.

بنا بر اعلام وزارت دفاع تایوان، چندین کشتی و هواپیمای چینی ماموریت‌هایی را در تنگه تایوان انجام دادند که برخی از آنها از خط میانه عبور کردند. عبور از حایلی غیررسمی که دو طرف را از هم جدا می‌کند، اتفاقی است که ارتش تایوان آن را یک حمله شبیه‌سازی به جزیره توصیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرماندهی عملیات نظامی چین نیز اعلام کرد که به انجام تمرین‌های مشترک دریایی و هوایی در شمال، جنوب غرب و شرق تایوان ادامه خواهند داد. بنا بر اطلاعیه این سازمان، تمرکز مانورهای چین بر آزمایش قابلیت‌های حمله زمینی و دریایی است.

ارتش تایوان در برابر این اقدام‌های پکن هشداری را پخش کرده است. مقام‌های این جزیره از عملیات گشت‌زنی به منظور شناسایی هواپیماها و کشتی‌های چین و قرار دادن موشک‌های مستقر در ساحل در حالت آماده‌باش خبر دادند.

وزارت دفاع این جزیره عکسی از یک ملوان تایوانی در یک ناو منتشر کرد که به یک کشتی جنگی چینی در نزدیکی سواحل شرقی تایوان نگاه می‌کند. در توضیح این عکس نوشته شده است: «مطمئنا فتوشاپ نیست!»

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که اواخر روز جمعه برای هشدار دادن به هفت پهپاد بر فراز جزایر کینمن و هواپیماهای ناشناس بر فراز جزایر ماتسو چند موشک شلیک کرد. این دو منطقه در نزدیکی سواحل چین قرار دارند.

با وجود هشدارهای پکن، نانسی پلوسی اواخر روز سه‌شنبه وارد تایوان شد. اندکی پس از این که او و گروه همراهش در روز جمعه ژاپن را ترک کردند و سفر آسیایی خود را به پایان رساندند، چین اعلام کرد که گفت‌وگو با ایالات متحده را در یکسری زمینه‌ها از جمله تماس بین فرماندهان نظامی و مذاکره در مورد تغییرات اقلیمی متوقف می‌کند.

در همین حال، پس از سفر نانسی پلوسی، وزارت دفاع ژاپن گزارش داد که بیش از چهار موشک بر فراز پایتخت تایوان پرواز کرده که بی‌سابقه است. این وزارتخانه همچنین گفت که پنج موشک از ۹ موشک شلیک‌شده به سمت قلمرو آن کشور در منطقه انحصاری اقتصادی فرود آمده است.

وزارت امور خارجه ژاپن نیز اعلام کرد که نخست‌وزیر این کشور به دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که پرتاب موشک‌های چین را محکوم می‌کند و آن را به عنوان «مسئله‌ای جدی در مورد امنیت ژاپن» در نظر می‌گیرد. 

در همین حال پکن می‌گوید که روابطش با تایوان یک موضوع داخلی است و این حق را برای خود محفوظ می‌داند که در صورت لزوم با زور این جزیره را تحت کنترل خود درآورد. در سوی مقابل، تایوان ادعاهای چین را رد می‌کند و می‌گوید فقط مردم تایوان می‌توانند برای آینده خود تصمیم بگیرند.

بیشتر از جهان