آیین نامه لباس فرم برای همه ایرانیان ابلاغ شد

کارگروه ساماندهی مد و لباس: از ورود لباس‌های مغایر با ارزش‌های دینی و ملی جلوگیری می شود

دلیل این محدودیت‌های اجتماعی مانند دلایلی که حاکمیت برای تصمیمات اقتصادی خود گرفته بود؛ مبارزه با قاچاق عنوان شده است- ATTA KENARE / AFP

مجید امامی، رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس، از ابلاغ دستورالعمل صدور شناسه یکپارچه مد و لباس خبر داد. امامی گفت: «لباس‌هایی که شناسه شیما و کالا نداشته باشند با اعمال قانون نهاد‌های نظارتی مواجه خواهند شد.»

او با رونمایی از برنامه دولت برای نظارت بر مدل لباس‌های تولیدی و وارداتی گفت: «قرار است با ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از همه لباس‌های تولیدی و وارداتی بر تولید پوشاک داخلی نظارت و از ورود لباس‌های وارداتی مغایر با ارزش‌های دینی و ملی جلوگیری شود. لباس‌هایی که شناسه شیما و شناسه کالا نداشته باشند با اعمال قانون نهاد‌های نظارتی مواجه خواهند شد.»

دلیل این محدودیت‌های اجتماعی مانند دلایلی که حاکمیت برای تصمیمات اقتصادی خود مانند گرانی اجناس، آرد و ... گرفته، مبارزه با قاچاق عنوان شده است.

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس می‌گوید: «کالای قاچاق و بدون شناسنامه فرهنگی و هنری و کالایی که اساسا جایگاه یک طراح یا یک تولیدکننده مسئول و مسئولیت‌پذیر در آن وجود ندارد، نباید به سادگی در بازار قرار بگیرد.»

به گزارش باشگاه خبرنگاران، به نقل از رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس، اگر قرار است لباسی در صفحات مجازی فروخته شود، فروشنده زمانی می‌تواند از امکان شاپرک یا ‌ای-نماد استفاده کند که پوشاک او دارای شناسه باشد و این شناسه را هم وزارت صمت صادر می‌کند و این شناسه نماینده داشتن شیما (شناسه یکپارچه مد و لباس ایرانی) است و همه این کار‌ها برای این است که بخشی از زنجیره درمان شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارگروه ساماندهی مد و لباس از کارگروه‌های شورای فرهنگ عمومی به ریاست وزیر ارشاد است. شورای فرهنگ عمومی از زیرمجموعه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب می‌شود. وزیر کشور، وزیر اطلاعات، رئیس سازمان صدا و سیما، رئیس سازمان تبلیغات، نماینده تام‌الاختیار مرکز رسیدگی به امور مساجد، رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها و شهردار تهران، بخشی از اعضای «شورای فرهنگ عمومی» هستند. این کارگروه در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۵ راه‌اندازی شد.

سیدمجید امامی دبیر شورای عالی فرهنگ عمومی و همزمان دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس است. تحصیلات و سوابق امامی کاملا غیر مرتبط با حوزه مد و حجاب است. او دارای مدرک دکتری فرهنگ و ارتباطات و همچنین کارشناسی ارشد معارف اسلامی و علوم سیاسی، از دانشگاه امام صادق است. امامی در شهریور ۱۴۰۰ با حکم محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد به سمت دبیری شورای فرهنگ عمومی کشور منصوب شد. او در پنجم خرداد ماه سال جاری مدعی شده بود: «طبق بررسی‌های انجام شده ۷۵ درصد مردم ایران به حجاب اعتقاد دارند و پذیرای شاخص‌های عفاف و حجاب و پوشش ایرانی و اسلامی هستند.»

امامی چند هفته بعد و در ۲۳ خرداد ماه این درصد را کمی بالاتر برد و مدعی شد که بیش از ۸۰ درصد جامعه ایرانی به حجاب اسلامی معتقدند. امامی با اعلام اینکه ایران به صورت سالانه به بیش از۸۰ میلیون مترمربع پارچه چادر نیاز دارد گفته بود: «حدود هشت سال است که ذائقه پوشش جامعه رها شده و جامعه به اجبار به سمت استفاده از مانتوهای نامناسب و.. سوق داده شده، چون انتخاب دیگر را سخت کرده‌‎ایم. علی رغم اینکه بر اساس نظرسنجی های متعدد بیش از ۸۰ درصد جامعه ایرانی معتقد به حجاب و پوشش عفیفانه هستند که نشات گرفته از فرهنگ ایرانی و اسلامی ماست، اما در بازار عملا داریم برای مردم «تن نمایی» را ترویج می‌کنیم.»