آغاز سفرهای زلمی خلیل‌زاد، برای از سرگیری مذاکرات صلح با طالبان

ابراز خوشنودی اتحادیه اروپا از آغاز دوباره گفت‌وگوهای صلح افغانستان

زلمی خلیل‌زاد - KARIM JAAFAR / AFP

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، با انتشار خبرنامه‌ای گفته است، سفرهای تازه زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده، برای آغاز دوباره گفت‌وگوهای صلح برای افغانستان، از ۲۸ مهر، شروع شد. آقای خلیل‌زاد قرار است به‌زودی به کشورهای بلژیک، فرانسه و روسیه سفر کند تا در مورد آغاز دوباره مذاکرات صلح میان طالبان و آمریکا، و خاتمه جنگ در افغانستان، با مقامات آن کشور‌ها از نزدیک صحبت کند.

آقای خلیل‌زاد،‌ نخست به مسکو و کشور چین خواهد رفت و در مورد آغاز دوباره گفت‌وگوهای صلح، با مقامات آن کشورها که همسایگان نزدیک افغانستان هستند و گفته می‌شود که نقش اساسی و تاثیرگذار در مورد گفت‌وگوهای صلح برای افغانستان دارند، گفتگو خواهد کرد.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا برای صلح افغانستان، در گذشته «۹دور» گفت‌وگوهای صلح با نمایندگان گروه طالبان را انجام داده است. حاصل این گفتگوها سرانجام به صورت توافقنامه‌ای تنظیم شد که احتمال می‌رفت در دیدار دونالد ترامپ، با نمایندگان گروه طالبان در کمپ «دیوید» به امضاء برسد که یک روز قبل از دیدار یک حمله انفجاری در کابل رخ داد که در نتیجه آن یک سرباز آمریکایی جان باخت. این حمله باعث شد که دونالد ترامپ، فورا مذاکرات با گروه طالبان را فسخ اعلام کند و بگوید: «این گروه (طالبان)، هیچ علاقه‌ای به صلح ندارند و باید حملات ما در افغانستان علیه آن‌ها شدت بگیرد».

سفرهای تازه صلح‌جویانه زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا برای صلح افغانستان، در حالی صورت می‌گیرد که اخیراً مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان این کشور در یک سفر غیر منتظره وارد کابل شدند و با رهبران حکومت وحدت ملی، از نزدیک دیدار نموده و در موارد مختلف از جمله آغاز دوباره صلح گفت‌وگو ‌کردند.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، در دیداری که با رئیس جمهور افغانستان داشت گفته است: «هدف ما این است که در یک مقطع زمانی به یک توافق صلح و یک توافق سیاسی برسیم و این بهترین گزینه برای پیشرفت خواهد بود تا بتوانیم به خواست و اهدافی دست پیدا کنیم که می‌خواستیم».

خانم نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در دیداری که با رهبران حکومت وحدت ملی داشت گفته است: «ما تلاش داریم که صلح در افغانستان هر چه زوتر تامین شود و مالکیت آن به دست خود افغان‌ها باشد تا اقتصاد افغانستان بهبود یافته و شهروندانش در یک فضای امن و رفاه زندگی کنند».

خانم پلوسی، تاکید کرده است: «افغانستان و ایالات متحده آمریکا، دوستان و متحدان استراتژیک هستند و این دوستی ادامه دارد و اجازه نخواهیم داد که افغانستان بار دیگر به لانه‌های «تروریسم» مبدل شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری افغانستان (غنی)، نیز از همکاری‌های همیشگی ایالات متحده آمریکا تشکر کرده و در مورد صلح تاکید کرده است: «صلح برای ما شهروندان افغانستان در اولویت قرار دارد، اما صلحی که باید به رهبری و مالکیت خود افغان‌ها باشد و ارزش قانون اساسی افغانستان و حقوق زنان را حفظ کند».

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی نیز در دیداری که با مقامات آمریکایی در کابل داشت گفته است: «صلح بدون شک در اولویت ما شهروندان افغانستان قرار دارد و ما برای دست‌یابی به صلح واقعی و قطع جنگ آماده هر گونه فداکاری هستیم».

در همین حال، اتحادیه اروپا نیز در مورد آغاز دوباره گفت‌وگوهای صلح برای افغانستان ابراز خوشنودی نموده است.

اولاند کوبیا، نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان گفته است: «ما دوست داریم که شاهد از سرگیری سریع مزاکرات میان طالبان و آمریکا و حکومت افغانستان و طالبان باشیم.

حال باید دید که این دور از سفرهای تازه زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، برای آغاز دوباره مذاکرات صلح با طالبان تحت چه شرایط و چه‌گونه آغاز خواهد شد و آیا این بار به یک نتیجه مطلوب دست خواهند یافت یا خیر.

بیشتر از