پرواز «کاتای پاسیفیک» و «ایرسیشل» از آسمان عربستان در مسیر اسرائیل

عربستان سعودی گفته بود که به تمامی خطوط هوایی متعهد به قوانین بین‌المللی، شامل اسرائیلی، اجازه می‌دهد از حریم هوایی این کشور عبور کنند

پرواز از فرودگاه بن گوریون تل‌آویو به مقصد جزیره سیشل در اقیانوس هند، با استفاده از حریم هوایی اردن و عربستان انجام شد-Karim SAHIB / AFP

کمتر از یک ماه بعد از این که اداره کل هوانوردی غیرنظامی عربستان سعودی اعلام کرد به تمامی خطوط هوایی متعهد به قوانین بین‌المللی، شامل اسرائیلی، اجازه می‌دهد از حریم هوایی این کشور عبور کنند، یک شرکت رصد حرکت هواپیماها اعلام کرد که پرواز دو هواپیما که به مبدا و مقصد اسرائیل پرواز می‌کردند، را در آسمان عربستان سعودی شناسایی کرده است. 

روز چهارشنبه شرکت هواپیمایی «ایرسیشل» اعلام کرده بود که مجوز پرواز بر فراز عربستان سعودی، به‌مقصد یا مبدا اسرائیل، را دریافت کرده است.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی شرکت هواپیمایی ایرسیشل، وابسته به مجمع‌الجزایر سیشل، نخستین پرواز این شرکت هواپیمایی روز چهارشنبه صبح از فرودگاه بین‌‌المللی بن گوریون تل‌آویو، به مقصد جزیره سیشل در اقیانوس هند، با استفاده از حریم هوایی اردن و عربستان سعودی انجام شد.

پیش از صدور مجوز اخیر عربستان سعودی، این شرکت‌ هوایی برای پروازهای هفتگی خود مجبور بود از مسیری دورتر و در ارتفاعی پایین‌تر حرکت کند که به‌معنای افزایش هزینه‌های پرواز، مصرف بیشتر انرژی و آلودگی‌های زیست‌محیطی بیشتر بود. 

ایرسیشل در بیانیه‌ای گفت که مسیر جدید «به معنی کاهش ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ کیلوگرمی سوخت مصرفی برای هر پرواز است و به این ترتیب هواپیما می‌تواند در هر پرواز ۲۰ مسافر دیگر را نیز حمل کند.»

از سویی داده‌هایی ثبت شده در وبسایت رصد حرکت هواپیماها، موسوم به «فلایت رادار۲۴» نشان می‌دهد که برای اولین بار غیر از  پرواز «ایر سی‌شل»، یک هواپیمای متعلق به «کاتای پاسیفیک» در مسیر هنگ‌کنگ به اسرائیل، در روز پنجشنبه از آسمان عربستان سعودی عبور کرده است.

کانال ۱۱ تلویزیون اسرائیل شامگاه چهارشنبه ۱۲ مرداد ماه ۱۴۰۱ اعلام کرد که ریاض به طور رسمی به شرکت‌های هواپیمایی اسرائیلی مجوز داد تا از حریم هوایی این کشور به مقصد فرودگاه‌های شرق آسیا استفاده کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائيل و عربستان سعودی به‌طور رسمی «روابط دیپلماتیک» ندارند. اما طی سال‌های گذشته، گام‌های مهمی برای آنچه «عادی‌سازی» روابط میان دو متحده اصلی آمریکا در خاورمیانه گفته می‌شود، برداشته شده است.

در آستانه سفر ماه گذشته جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به منطقه، اعلام شد ریاض و تل‌آویو بر سر مجموعه‌ای از موضوع‌ها از جمله استفاده هواپیماهای اسرائیلی از حریف هوایی عربستان سعودی، به توافق رسیده‌اند.

تا قبل از سفر بایدن، خطوط هند، تنها شرکت هواپیمایی بود که می‌توانست بدون آن که مبدأ یا مقصد پروازهایش امارات و بحرین باشد، برای رفت و آمد به تل‌آویو از آسمان عربستان سعودی عبور کند.

هرچند عربستان سعودی، پیشتر در سال ۲۰۲۰، در جریان عادی‌سازی روابط میان امارات متحده عربی و اسرائیل حریم هوایی خود را برای پروازها بین اسراییل و امارات متحدع عربی باز کرده بود.

ماه گذشته نیز وزیر همکاری منطقه‌ای اسرائیل ابراز امیدواری کرده بود با تصمیم جدید دولت عربستان سعودی، به‌زودی مسلمانان اسرائیلی بتوانند برای شرکت در مراسم‌های مذهبی، به‌طور مستقیم از تل‌آویو به جده و از آنجا به شهرهای مقدس مسلمان سفر کنند.

بیشتر از جهان