آتش‌بس در جنگ یمن دو ماه دیگر تمدید شد

خبر تمدید توافق‌‌‌نامه آتش‌بس، تنها چند ساعت بعد از پایان مذاکرات سه روزه هیات عمانی با رهبری حوثی‌ها در صنعا اعلام شد

به‌گفته فرستاده ويژه سازمان ملل متحد، هدف اصلی از آتش‌بس کنونی، در درجه اول ارائه کمک‌ به غیرنظامیان است-ALAA MOHAMMAD / AFP

هانس گروندبرگ، فرستاده ويژه سازمان ملل متحد در امور یمن، شامگاه سه‌شنبه از تمدید آتش‌بس شکننده در جنگ یمن خبر داد و اعلام کرد تلاش‌ها برای دستیابی به یک توافق آتش‌بس پایدار و گسترده تقویت خواهد شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس بامداد روز چهارشنبه در گزارشی به‌نقل از فرستاده ويژه سازمان ملل متحد در امور یمن نوشت دولت قانونی یمن با شورشیان «حوثی» توافق کردند تا آتش‌بس را برای دو ماه دیگر تمدید کنند و در این میان برای دستیابی به یک توافق‌ پایدار صلح گام بردارند.

پیش از این، سازمان ملل برای یک آتش بس شش ماهه فشار آورده بود.

خبر تمدید توافق‌‌‌نامه آتش‌بس در جنگ یمن، تنها چند ساعت بعد از پایان مذاکرات سه روزه هیات عمانی با رهبری حوثی‌ها، از جمله با عبدالملک حوثی، رهبر شورشیان در صنعا اعلام شد.

روز یکشنبه نیز آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با رشاد العلیمی، رئیس شورای جدید ریاست‌‌جمهوری یمن، برای تمدید آتش‌بس گفت‌وگو کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماه گذشته، «اتحادیه اروپا» حوثی‌های را به‌خاطر رد پیشنهاد سازمان ملل برای بازگشایی جاده‌های و مسیرهای اطراف شهر تعز، توبیخ کرد.

شهر تعز در جنوب غربی یمن واقع است و نزدیکی آن به بنادر دریای سرخ، شهر را در موقعیت جغرافیایی مهمی قرار داده است.

به‌گفته فرستاده ويژه سازمان ملل متحد، هدف اصلی از آتش‌بس کنونی، در درجه اول ارائه کمک‌ به غیرنظامیان و سپس ایجاد شرایطی است که دستیابی به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز، از طریق روندهای سیاسی، ممکن شود.

جنگ داخلی در یمن در سال ۲۰۱۴ با تهاجم نیروهای حوثی، گروه شیعی مورد حمایت حکومت ایران، به صنعا شروع شد.

از اوایل سال ۲۰۱۵ یک ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی و دولت قانونی یمن تلاش کرده‌اند شهر صنعا و سایر مناطق تحت اشغال یمن را تصرف حوثی‌ها خارج کنند.

بیشتر از جهان